شناسهٔ خبر: 66203904 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

استاد حوزه علمیه: فشارها روحیه جهادی رهبر ما را شدیدتر کرد/ ایمان مهم است نه مسائل فنی!

محمدهادی هدایت، استاد حوزه علمیه: فشارها روحیه جهادی رهبر ما را شدیدتر کرد؛ در نماز عید فطر امسال رهبر معظم انقلاب بالای سر هفت شهید ایستادند بغض و روایتگری کردند؛ در این فشارها رهبر معظم انقلاب، مازاد ایماناً و لا تسلیما بودند؛ در این دوران بود که حجم فروش سلاح به اسرائیل ده برابر بود؛ دقیقاً محورهایی که در سوریه به خاک ما حمله کرده بودند زده شد؛ مطابق حکمت 314 نهج البلاغه بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ حجت‌الاسلام محمدهادی هدایت، استاد حوزه علمیه در نشست علمی «مبانی مشروعیت عملیات وعده صادق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»  با اشاره به شأن نزول دو سوره فتح و نصر که مبانی فتح را مطرح می‌کند گفت: اطاعت از پیامبر و بیعت رضوان به وسیله مسلمانان باعث نزول سوره فتح بود؛ اینجا خدا بیان می‌کند که اگر شما مراحلی را طی کنید به پیروزی بدون خونریزی دست می‌یابید.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ حجت‌الاسلام هدایت در ارگان اطلاع رسانی وابسته به حوزه علمیه گفت: وقتی معادلات بین‌المللی آن زمان به هم ریخت، پیامبر اکرم تصمیم به جنگ و فتح مکه گرفتند؛ خونریزی پیش از آن باعث شد که پیامبر اکرم به یک جنگ بزرگ تصمیم بگیرند؛ پیامبر با ده هزار نفر از مسلمانان حرکت کردند و اطراف مکه خیمه زدند؛ ابوسفیان که جمعیت مسلمانان را یکجا دید ترسید و به مردم مکه گفت اسلام بیاورید تا سالم بمانید؛ اینطور همه مردم مکه مسلمان شدند و تقریباً بدون خونریزی مکه فتح شد.

وی در ترجمه و تفسیر آیات سوره فتح اظهار داشت: راه نصرت الهی نصرت امام است؛ قضیه محصور و دقیق است؛ بنابراین نصرت این آدم به آن آدم و مانند این‌ها باطل است، احدی کسی را نمی‌تواند نصرت کند غیر از خداوند متعال و راه این نصرت امام معصوم است؛ هر کسی هم که امام زمان خود را یاری کند خدا را یاری کرده است و این مسأله در سوره صف نیز قابل رؤیت است.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در سوره فتح مدام بیعت و نصرت در دوران صلح تکرار و تأکید می‌شود؛ خداوند درباره آن‌ها که صبر کردند و تندروی و کندروی نکردند، می فرماید من از این‌ها راضی هستم چون با پیامبر همراه شدند و در این راه صبر کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین هدایت در بیان مراحل نصرت خداوند افزود: صبر نسبت به فرمان و عملکرد ولی از مراحل اولیه این نصرت است؛ مثال ساده این مسأله در انقلاب اسلامی بسیار زیاد است؛ جنایاتی که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد همه از مصادیق این صبر است.

وی با اشاره به خطبه بیست نهج البلاغه به ویژه در کافی شریف ابراز داشت: می‌توان گفت که نهج البلاغه تفسیر قرآن و توضیحات مازاد بر آن است؛ امام علی (ع) می‌فرماید که اگر امام شما موضعی داشت به ولی خود خیانت نکنید؛ در خطبه 238 هم می‌فرماید تمام وجود خود را متوجه امر ولی کنید.

این استاد حوزه علمیه استقامت امام جامعه در برابر تهدیدات و تطمیع‌ها و فشارهای بین‌المللی را قدم دوم این فتح عنوان کرد و گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید پیامبر تو را می‌ترسانند و تو تنها یک موضع داشته باش، «خدا برای تو کافی نیست؟» در این سال‌ها فشارها بر مقام معظم رهبری از ناحیه بین‌المللی و موضع رهبر معظم انقلاب را نگاه کنید؛ در این دو هفته حرف از انتقام در داخل و از خارج تهدیدات بود و موضع رهبری آیه 22 سوره احزاب بود.

حجت‌الاسلام هدایت افزود: فشارها روحیه جهادی رهبر ما را شدیدتر کرد؛ در نماز عید فطر امسال رهبر معظم انقلاب بالای سر هفت شهید ایستادند بغض و روایتگری کردند؛ در این فشارها رهبر معظم انقلاب، مازاد ایماناً و لا تسلیما بودند؛ در این دوران بود که حجم فروش سلاح به اسرائیل ده برابر بود؛ دقیقاً محورهایی که در سوریه به خاک ما حمله کرده بودند زده شد؛ مطابق حکمت 314 نهج البلاغه بود.

وی قاطعیت در جهاد را قدم سوم عنوان کرد و ابراز داشت: آیه‌ای که در زمان حمله به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب خوانده می‌شود «بکشید آن‌ها که جنگ را شروع می‌کنند و خداوند متعال شما را یاری می‌کند».

این استاد حوزه علمیه درباره کلمه افواجا در سوره فتح اظهار داشت: وقتی یک مقاومت واقعی صورت بگیرد خبر و رایحه این مقاومت که در عالم بپیچد تمام حق طلبان عالم در میدان وارد می‌شوند؛ این حرکت ما رساندن رایحه این مقاومت بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین هدایت با تأکید بر سخنان رهبر معظم انقلاب در نماز عید فطر و اشاره به وحدت کلمه گفت: ما باید نسبت به یهودیان و مسیحیان حق طلب عالم طمع داشته باشیم تا آن‌ها را به سوی خود بکشیم.

وی در بیان وظیفه مؤمنین برای رسیدن به فتح ثابت ابراز داشت: هیچ وقت خداوند تضمین نکرده است که فتح ادامه داشته باشد؛ علت این بوده است که مؤمنان این سه مورد را رعایت نکرده‌اند.

این استاد حوزه علمیه درباره سه مورد مد نظر خود گفت: نخست در بندگی خدا سریع حرکت کردن و خلل و فرجی نداشتن؛ یک کاری که در جبهه حق انجام دادیم به دنبال حرکت بعدی باشیم؛ اگر ما در این فتح بزرگ سریع عمل نکنیم شکست خواهیم خورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین هدایت با اشاره به شانزده سال اخیر نامگذاری های اقتصادی رهبری ابراز داشت: همانطور که در مسأله نظامی ابتکار بزرگ داشتیم باید در مسأله اقتصادی هم ابتکار بزرگ داشته باشیم؛ سلام بر آقایی که در فتح آن سوره عادیات نازل شد؛ امیر المؤمنین ابتکاری انجام دادند که باعث پیروزی ایشان شد و امروز ما برای اقتصاد ابتکاری در حد سوره عادیات می‌خواهیم؛ در تفسیر قمی جلد 9 صفحه 432 آمده است.

وی با بیان دومین موردی که باید در فتح بزرگ رعایت شود گفت: باید بدانیم که هر چه هست برای خداوند است؛ ایمان مهم است نه توضیح اینکه مسائل فنی چگونه بوده است؛ بسیاری از آیات خداوند در این باره است؛ این انتقام، به وسیله خدا انجام می‌شود و در قرآن می‌آید که خدا انتقام گرفت.

این استاد حوزه علمیه آخرین راهکار را غفره عنوان کرد و توضیح داد: برای اینکه دست و پا زدن دشمن به ما آسیب نزند نیازمند استغفار هستیم؛ یعنی رویکرد الهی هم بسیار مهم است؛ توجه به سوره آل عمران آیات 39 و 40 در این مسأله بسیار مهم است.

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما