شناسهٔ خبر: 66203883 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

تعطیلی پنج شنبه و جمعه؛ اری یا خیر؟

 لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، طرح افزایش تعطیلات رسمی هفتگی به دو روز در کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسیده و به هیئت‌ رئیسه مجلس ارجاع شده تا در دستور رسیدگی در صحن علنی قرار گیرد و درباره آن تصمیم‌گیری شود؛ طرحی که چون قید فوریت دارد، احتمالا به ‌زودی نهایی خواهد شد. 

صاحب‌خبر -

براساس همین لایحه، یک تصمیم اساسی دیگر هم گرفته شده که کاهش ساعت کاری هفتگی از ۴۴ به ۴۰ ساعت در هفته است؛ بنابراین، ساعت کاری در ماه بیش از ۱۶ ساعت کاهش خواهد یافت که به مدد آن، نه‌تنها یک روز به روزهای تعطیل در هر هفته افزوده خواهد شد، بلکه لازم نیست ساعت کاری در آن روز به دیگر روزهای کاری سرشکن شود و در نتیجه فرصت بیشتری در اختیار شهروندان شاغل در بخش‌های مختلف برای رسیدگی به امور خانوادگی و شخصی قرار خواهد گرفت.


معایب
-  اگر پنجشنبه و جمعه تعطیل شود، ایران عملا چهار روز از اقتصاد دنیا باز ‌می‌ماند؛ چرا که پنجشنبه و جمعه در ایران تعطیل است و شنبه و یکشنبه در دیگر کشورهای جهان. در صورت تأیید نهایی تعطیل شدن روز پنج شنبه و تبدیل به قانون جاری کشور، قطع ارتباط اقتصاد کشور با بازارهای بین‌المللی به چهار روز در هفته افزایش می یابد و روشن است که در شرایط تحریم و محدودیت‌های خارجی و تنگناهای داخلی، زیان مضاعفی بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.
- همچنین باز ماندن چهار روزه از اقتصاد بین اللملی، باعث اختلال در امور بانکی و امورگمرکی کشور با سایر کشورها می گردد. 
- از دیگر آثار منفی تعطیلی روز پنج شنبه کاهش میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی می باشد. اگرچه میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور در حال حاضر بسیار پایین است منتها قطعا این وضعیت تغییر خواهد کرد و از طرفی دیگر قانون برای یک دوره خاص نیست و تغییر آن بسیار سخت می باشد لذا در تصویب قانون باید ریل گذاری درستی برای همیشه صورت بگیرد.
- در حال حاضر سهم اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی تنها در حدود چهار دهم درصد (0.4) است و برای جلوگیری از حذف تدریجی ایران از نقشه تجارت جهانی، هرگونه سیاست‌گذاری در حوزه‌های تأثیرگذار بر تجارت کشور باید به ‌دقت انجام شود. شک نباید کرد چنین تصمیمی ضربه ی محکم بر پیکر کم جان تجارت جهانی اقتصاد ما خواهد بود.

 نکته آخر: اولا مجلس شورای اسلامی در تدوین قانون باید با بررسی همه جانبه موضوع، نظرات کلیه ذی نفعان، فعالان و نخبگان آن حوزه را دریافت و با شناخت دقیق اثرات و پیامدهای مثبت و منفی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تصمیم گیری نماید و با ارزیابی دقیق پیامدها، به اصلاح آن تصمیم در جهت افزایش اثرات مثبت و کاهش اثرات منفی بپردازد. در این رابطه علیرغم نظرات کارشناسی و هشدارهای متعدد فعالان اقتصادی و اتاق بازرگانی کشور (به عنوان مهمترین پارلمان خصوصی) پیامدهای منفی زیاد تعطیلی روز پنج شنبه بر اقتصاد کشور، متاسفانه مجلس به این نکته توجه ندارد و صرفا به بهانه یک مبحث تاریخی یهودیان با تعطیلی روز شنبه مخالفت می کنند. در صورتی که عمده علمای اسلام در کشور با اشتراک تعطیلی روز شنبه بین امت اسلامی و امت یهود به عنوان دو دین الهی و ابراهیمی مشکلی ندارند و ریشه این موضوعات را باید در مسائل سیاسی جستجو کرد.
از سوی دیگر باید در نظر داشت که 90 درصد کشورهای دنیا روزهای شنبه و یک شنبه و 10 درصد دیگر جمعه و شنبه تعطیل هستند و اگر ایران روزهای پنج شنبه و جمعه را تعطیل اعلام کنند تنها کشوری خواهد بود که این دو روز را تعطیل می کند و این مساله نشانه ی بارز خود تحریمی اقتصاد کشور است.
با توجه اینکه این لایحه اصلاح (87) قانون مدیریت خدمات کشوری افزایش تعطیلات رسمی هفتگی، فعلا در کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسیده است و برای تصویب نهایی باید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رای گیری شود، لذا هنوز این فرصت وجود دارد تا نمایندگان محترم به دور از جهت گیری های سیاسی، براساس نظر ذی نفعان، کارشناسان، نخبگان و فعالان اقتصادی تصمیمی را اتخاذ کنند که بیش از این باعث آسیب بر پیکر اقتصاد، خصوصا تجارت جهانی کشور نشود. قطعا ما براساس تصمیمات و عملکردمان قضاوت خواهیم شد.

نظر شما