شناسهٔ خبر: 66203610 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رشد اقتصادی ۳۵ درصدی در چهارمحال و بختیاری

زهرا صفری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال گذشته رشد اقتصادی در استان ۶/۷ درصد بود که نسبت به سال ماقبل آن ۳۵ رشد را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا منتظری امروز، ۲۹ فروردین ماه در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری و کمیته هماهنگی اشتغال چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در سال گذشته رشد اقتصادی در استان ۶/۷ درصد بود که نسبت به سال ماقبل آن ۳۵ رشد را نشان می‌دهد، اظهار کرد: پیگیری، تامین و تخصیص اعتبارات پروژه‌های نیمه تمام، تخصیص ۶۰۰۰ میلیارد تومان اعتبارات سفر، اعتبارات سرمایه‌ای و هزینه‌ای، توجه ویژه به رشد تولید و ایجاد اشتغال، ایجاد شرایط برای اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد به روش هوشمند و تسهیلات ماده ۵۶ الحاق از جمله دلایل این رشد بوده است.

وی افزود: بحث آبخیزداری و آبخوان‌داری یکی از اولویت‌های مهمی است که در سند توسعه و پیشرفت استان به آن پرداخته می‌شود که باید در اجرای این طرح در مناطق مختلف استان دقت لازم انجام شود، زیرا شرایط موجود در مناطق شرق و غرب استان با یکدیگر متفاوت است.

منتظری گفت: تدوین برنامه رشد اقتصادی استان به اعضای جلسه ابلاغ می‌شود تا از ظرفیت بخش خصوصی، نخبگان، پارک علم و فناوری و مراکز علمی و دانشگاهی استفاده و برنامه رشد اقتصادی استان تنظیم شود.

افزایش ۱۲ درصدی تولید محصولات صنعتی در چهارمحال‌وبختیاری 

در ادامه فضل‌الله رحمتی، رییس سازمان صمت چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در راستای تحقق شعار سال تامین مواد اولیه و تسهیلات مورد نیاز تولید از اولویت‌های اجرایی سازمان صمت است.

وی با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی تولید محصولات صنعتی مهم در استان، افزود: در سال گذشته ۱۳۴ هزار و ۶۵۶  تن انواع محصولات فولادی تولید شده که نشان از رشد ۶ درصدی این کالا بوده است.

رییس سازمان صمت چهارمحال و بختیاری از رشد ۱۰ درصدی  تولید نخ پلی استر و هشت درصدی روغن نباتی در استان خبر داد و گفت: رشد در حوزه صنعت بیانگر رونق تولید است، از طرفی استخراج مواد معدنی رشد ۲۷ درصدی و وصول حقوقی دولتی معادن ۹۲ درصد رشد داشته است.

وی به احیای مجدد ۱۶ واحد صنعتی و معدنی راکد در یکسال اخیر اشاره کرد و افزود: با احیای این واحدها زمینه اشتغال ۳۷۵ نفر فراهم شده است.

به گفته رحمتی، تعهد اشتغال صمت در سال گذشته ۲۱۰۰ نفر بوده که اشتغال ۲۵۳۸ نفری محقق شد و این نشان از رشد ۱۳۸ درصدی دارد.

وی بیان کرد: در همه شهرستان‌های استان به جز شهرستان خانمیرزا شهرک صنعتی وجود دارد، البته در ۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی در حال واگذاری زمین به متقاضیان هستیم و ۶ شهرک و ناحیه صنعتی در حال تکمیل زیر ساخت‌ها هستند.

رشد ۲٠ درصدی ارزش صادرات بخش کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری 

در ادامه حسین برزگر، رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سال گذشته سال خوبی برای بخش کشاورزی بود، تصریح کرد: هدفگذاری صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ رشد تولید ۲.۵ درصدی بود اما فراتر از انتظار اتفاق افتاد، به طوری که تولید محصولات کشاورزی از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن به دو میلیون و ۲۹ هزار تن رسید.

وی گفت: تعهد اشتغال استان در بخش کشاورزی ۲۶۰۰ نفر بود که بیش از ۳۵۰۰ نفر اشتغال در سال گذشته محقق شد.

برزگر جذب ۲۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی، جهش ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصدی در حوزه صادرات، رشد ۲۰ درصدی ارزش صادرات بخش کشاورزی را از جمله اقدامات صورت گرفته در سال گذشته مطرح کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از ۴۳ شهر ۱۵ مجتمع دامپروری در ۹ شهر مستقرند، تصریح کرد: در ۶ ماهه امسال ۱۲ شهر  به شهرهای دارای مجتمع دامپروری افزوده خواهد شد، همچنین در سال گذشته جواز تاسیس برای۷۵۰ هکتار گلخانه در استان صادر شده که مشکل آن‌ها منابع تسهیلاتی است، گرچه در نیمه غربی استان ۲۶ پروژه تامین و انتقال آب وجود دارد که نیازمنده مجوز ماده ۵۵ و تسهیلات بانکی دارند، از طرفی ۲۱ سردخانه در استان پیشرفت فیزیکی بیش از ۳۰ درصد داشته که با مشکل منابع تسهیلاتی مواجه‌ایم.

وجود ۱۲ روستای هدف گردشگری ملی در چهارمحال‌وبختیاری 

در ادامه علیرضا جیلان، مدیر کل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به ضرورت ژئوتوریسم، اکوتوریسم و طبیعت‌گردی در استان، اظهار کرد: از سال گذشته طرح جامع گردشگری استان با قراردادی که با دانشگاه شهرکرد منعقد شده آغاز شد که امید است طی دو سه ماه آینده در دسترس قرار گیرد.

وی از وجود ۱۰۸ جاذبه طبیعی، ۶۷۴ جاذبه فرهنگی تاریخی، ثبت ۷۲۷ اثر در فهرست آثار ملی، ۸ اثر دست ساز، ۱۴ هتل آپارتمان، چهار دفتر خدماتی مسافرتی، ۵ مرکز تفریحی سرگرمی، ۷۴ اقامتگاه بوم گردی و ۱۲ روستای هدف گردشگری ملی در استان اشاره کرد.

همچنین خدایار باقری هارونی، مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: در بخش مسکن، به ازای هر ۱۰۰ متر مربع ساختمان ۱.۴ نفر شغل مستقیم و یک شغل غیر مستقیم ایجاد می‌شود و ۱۴۰ صنعت وابسته به خود را رونق می‌دهد.
وی بیان کرد: در بخش نهضت ملی مسکن و در سال گذشته میزان تسهیلات بر اساس اعداد ثبت شده در سامانه ۱۴۰۰ میلیارد تومان بوده است، همچنین در بحث خود مالکین شهری و روستایی تاکنون ۴۱۶۵ واحد عقد قرارداد شده که از این تعداد به ۳۴۴۶ واحد تسهیلات پرداخت شده است

باقری بیان کرد: در بحث بافت‌های ناکارآمد ۲۳۷۰ میلیارد تومان تسهیلات از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ پرداخت شده است، از طرفی ۱۳ هزار و ۱۰۷ نفر در بحث جوانی جمعیت در سامانه ثبت‌نام و تا امروز ۱۷۸۷ نفر قرارداد را دریافت کردند.

انتهای پیام
 

نظر شما