شناسهٔ خبر: 66203101 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ابوالفتح در گفت‌وگو با همشهری آنلاین تشریح کرد

2 سناریوی تل‌آویو برای پاسخ به ایران | محدودیت های تل آویو برای مواجهه با ایران

به‌دنبال بازتاب گسترده عملیات «وعده صادق»، گمانه‌زنی‌ها درباره پاسخ احتمالی تل‌آویو به این عملیات در شرایطی ادامه دارد که سناریوهای مطرح در این زمینه را باید از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار داد؛ سناریوهایی که تحقق هر کدام از آنها می‌تواند تاثیرات قابل‌توجهی بر روندها و معادلات منطقه‌ای داشته باشد.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت و گو با همشهری آنلاین درباره سناریوهای مطرح پیرامون واکنش تل‌آویو به عملیات «وعده صادق» اظهارکرد: نتانیاهو و اعضای کابینه افراطی و دست‌راستی او، همواره به‌دنبال مواجهه مستقیم با ایران بوده‌اند؛ کما اینکه پیش‌از عملیات «طوفان‌الاقصی» نیز در مقاطع مختلف بر طبل رویارویی با جمهوری‌اسلامی می‌کوبیدند.

امیرعلی ابوالفتح با بیان اینکه این گروه معتقدند در قبال عملیات «وعده صادق» ایران باید واکنشی سخت نشان داد، افزود: این طیف می‌گویند باید واکنشی نشان داد که جنبه بازدارنده داشته باشد و معادله مواجهه با ایران را تغییر دهد.

وی افزود: اگرچه نتانیاهو در این زمینه با محدودیت‌ها و دشواری‌های مختلفی مواجه است، اما این رویکرد، حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، حمله به اهداف نظامی در تهران، هدف قرار دادن زیرساخت‌ها، به‌ویژه در حوزه پالایشگاه‌ها و... را به‌عنوان سناریوهای خود به‌منظور پاسخ به ایران مطرح می‌کند، اما تلاش برای تحقق آنها هزینه‌های گزافی برای تل‌آویو به‌همراه خواهد داشت.

سناریوی دوم

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با وجود اینکه تندروها در تل‌آویو تلاش می‌کنند اینگونه القا کنند که به‌صورت مستقل تصمیم‌گیری می‌کنند و به متحدان خود گوش نمی‌دهند، اما واقعیت‌های میدانی به‌شدت از وابستگی آنان به هم‌پیمانان خود، به‌ویژه آمریکایی‌ها حکایت دارد.

ابوالفتح ادامه داد: وابستگی اسرائیلی‌ها به آمریکا و همچنین دولت‌های اروپایی، که نگران افزایش سطح تنش‌ها در منطقه هستند، اجرای سناریوهای مقابله‌ای آنها در قبال ایران را با محدودیت‌های عدیده‌ای مواجه کرده‌است.

وی عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد گروه نخست دراین زمینه دست بالا را ندارند. در چنین شرایطی سناریوی دوم، انجام اقدام‌هایی است که به جنگ تمام‌عیار منجر نشود و به‌مراتب محدودتر و کوچک‌تر از سناریوی نخست باشد.

صهیونیست‌ها به حمله محدود می اندیشند؟

ابوالفتح افزود: حمله به اهدافی در خارج از ایران و به‌ویژه هدف قرار دادن آنچه به‌عنوان «دارایی‌های سپاه خارج از ایران» عنوان می‌کنند، ازجمله گمانه‌زنی‌های مطرح دراین زمینه است.

وی تصریح کرد: حمله به اهدافی در عراق و سوریه یا «حمله محدود» در داخل مرزهای ایران، آن ‌هم بدون تلفات و به‌گونه‌ای که منجر به جنگ و درگیری گسترده با ایران نشود، ازجمله دیگر فرضیه‌های مطرح در سناریوی دوم است.

ابوالفتح با بیان اینکه «حمله سایبری» و «اقدام خرابکارانه در داخل ایران» از دیگر سناریوهای مطرح به‌شمار می‌رود، اضافه‌کرد: در مجموع معتقدم با گذشت زمان و افزایش فشارهای آمریکا و دولت‌های اروپایی به تل‌آویو برای دامن نزدن به تنش‌ها در منطقه، تصمیم‌سازان اسرائیلی بیش از هر چیز به گزینه‌ای محدود و بدون تلفات می‌اندیشند تا تهران را وادار به پاسخ متقابل نکنند.

نظر شما