شناسهٔ خبر: 66202399 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

ماموریت سنجاقک ناسا تایید شد

صاحب‌خبر -
گروه علمی: ناسا از تایید ماموریت «دراگون‌فلای» خود به قمر «تایتان» سیاره زحل خبر داد.به گزارش ایسنا، ماموریت سنجاقک ناسا که به خاطر مشکلات مالی چندین بار به تعویق افتاده بود، سرانجام تایید شد.ماموریت روتورکرافت «دراگون‌فلای»(Dragonfly) به قمر غنی از مواد آلی سیاره زحل موسوم به «تایتان»(Titan) توسط ناسا تایید شده است. این تصمیم کمک خواهد کرد تا ماموریت پیش از تکمیل طراحی نهایی، ساخت و آزمایش کل فضاپیما و تجهیزات علمی آن پیشرفت کند.
 
«نیکی فاکس»(Nicky Fox) معاون «اداره ماموریت علمی» ناسا گفت: دراگون‌فلای یک ماموریت علمی دیدنی است که با علاقه گسترده جامعه همراه شده و ما برای برداشتن گام‌های بعدی در این ماموریت هیجان‌زده هستیم. کاوش قمر تایتان، مرزهای کاری را که می‌توانیم با روتورکرافت در بیرون از زمین انجام دهیم، افزایش می‌دهد.

در اوایل سال ۲۰۲۳، این مأموریت با موفقیت همه معیارهای موفقیت را در بررسی طراحی اولیه پشت سر گذاشت. با وجود این، در آن زمان انتظار می‌رفت که بودجه و برنامه به‌روزرسانی‌شده‌ای برای تناسب مأموریت با شرایط مالی موجود تهیه شود. طرح به‌روزشده در نوامبر ۲۰۲۳ ارائه و به صورت مشروط تصویب شد و در انتظار نتیجه فرآیند بودجه سال مالی ۲۰۲۵ بود. در این میان، مأموریت مجاز به ادامه دادن کار روی طراحی و ساخت ماموریت نهایی شد تا اطمینان حاصل شود که ماموریت طبق برنامه پیش می‌رود.

با انتشار درخواست بودجه سال مالی ۲۰۲۵، ماموریت دراگون‌فلای با هزینه کلی ۳.۳۵ میلیارد دلار و تاریخ پرتاب ژوئیه ۲۰۲۸ تأیید شد. این نشان‌دهنده افزایش هزینه حدود دو برابر هزینه پیشنهادی و تاخیر بیش از دو سال‌ از زمانی است که این مأموریت انتخاب شد. پس از انتخاب ماموریت دراگون‌فلای در سال ۲۰۱۹، ناسا مجبور شد پروژه را چندین بار به دلیل محدودیت‌های بودجه در سال‌های مالی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ به مرحله برنامه‌ریزی مجدد هدایت کند. این پروژه هزینه‌های بیشتری را به دلیل همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ متحمل شد. برای جبران تاخیر در رسیدن به تایتان، ناسا بودجه بیشتری را برای ساخت یک وسیله نقلیه پرتاب سنگین بالابر فراهم کرد تا روند آماده‌سازی ماموریت کوتاه شود.

روتورکرافت که قرار است در سال ۲۰۳۴ به تایتان برسد، به ده‌ها مکان امیدوارکننده در آن پرواز خواهد کرد و به دنبال فرآیندهای شیمیایی پریبیوتیک خواهد پرداخت که هم در تایتان و هم روی زمین اولیه پیش از گسترش حیات رایج بوده‌اند. دراگون‌فلای هشت روتور دارد و مانند یک پهپاد بزرگ پرواز می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما