شناسهٔ خبر: 66201739 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

۵ دلیلی که تل‌آویو و متحدانش نتوانستند پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی را ساقط کنند

پاسخ تنبیهی تهران، بازدارندگی اسرائیلی و آمریکایی را از بین برد و ایران را به عنوان کشوری مطرح کرد که مستقیم نه نیابتی، به رویارویی می‌پردازد و گواه و شاهد ما نیز انجام حمله آن و نهراسیدن از تهدید‌های اسرائیل و آمریکاست.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: «عبدالباری عطوان» از تحلیلگران جهان عرب با رد ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر ساقط کردن ۹۹ درصد از پهپاد‌ها و موشک‌های شلیک شده ایران، به ۵ دلیل اشاره کرد که تل آویو نتوانست این موشک و پهپاد‌ها را ساقط کند.

به گزارش ایرنا، «عبدالباری عطوان» در رای الیوم نوشت: بسیاری در جهان عرب و جهان اسلام منتظر هستند تا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اشتباه خود را برای هدف قرار دادن عمق ایران در واکنش به پاسخ موشکی و پهپادی موفق و راهبردی این کشور به دو پایگاه اسرائیلی در النقب انجام دهد. این اشتباه اگر صورت گیرد، ایران با موشک‌های مافوق صوت و پهپاد‌های بسیار پیشرفته با توان ویرانگری بسیار بالا وارد عمل می‌شود و چه بسا واکنش به این اشتباه، همراه با ورود بازو‌های محور مقاومت به عرصه به ویژه حزب الله در جنوب لبنان، الحشدالشعبی در عراق و انصارالله در یمن باشد، البته بعید نیست که ارتش سوریه نیز وارد عمل شود.

عطوان اضافه کرد: پاسخ تنبیهی تهران، بازدارندگی اسرائیلی و آمریکایی را از بین برد و ایران را به عنوان کشوری مطرح کرد که مستقیم نه نیابتی، به رویارویی می‌پردازد و گواه و شاهد ما نیز انجام حمله آن و نهراسیدن از تهدید‌های اسرائیل و آمریکاست.


این تحلیلگر عرب افزود: سه قدرت بزرگ غربی یعنی آمریکا، انگلیس و فرانسه در کنار اسرائیل و اردن، به مقابله با ۳۶۰ موشک بالستیک و پهپاد انتحاری ایران پرداختند که به عمق اراضی اشغالی شلیک شد و نتایج برای آن‌ها ناامیدکننده بود، زیرا حداقل نیمی از موشک‌ها و پهپاد‌ها به اهداف مورد نظر اصابت کرد و سامانه گنبد آهنین و موشک‌های پاتریوت و سامانه‌های دفاع هوایی در ساقط کردن آن‌ها ناکام ماندند و این شکستی بزرگ برای تسلیحات آمریکایی و اروپایی است.

وی ادامه داد: اگر آنگونه که این سه کشور در کنار تل آویو و اردن ادعا می‌کنند ۹۹ درصد از موشک‌ها و پهپاد‌های ایرانی را ساقط کرده‌اند و خسارات وارده به دو پایگاه هوایی بسیار محدود بوده است، پس چرا مقامات رژیم اسرائیل به دنبال واکنش هستند و این رژیم را در معرض واکنش بسیار ویرانگرتر ایران قرار می‌دهند؟ اگر این ادعا درست است، پس چرا به خبرنگاران و شبکه‌های تلویزیونی اجازه بازدید از این دو پایگاه پس از حمله مستقیم ایران داده نمی‌شود؟

عطوان نوشت: به پنج دلیل حمله ایران کاری بوده است.
اول: اگر ۹۹ درصد از این موشک‌ها و پهپاد‌های ایرانی که تصاویر زنده نشان می‌دهد به حریم هوایی فلسطین اشغالی وارد شده و میلیون‌ها نفر در کرانه باختری و غزه با چشم خود آن‌ها را دیدند. ساقط شده و به سد پنجگانه آمریکایی، فرانسوی، انگلیسی، اسرائیلی و اردنی رخنه نکرده، پس این موشک‌ها چگونه به فلسطین اشغالی رسیده است؟

دوم: اگر این موشک‌ها به آسمان فلسطین اشغالی نرسیده است پس چرا صد‌ها هزار شهرک نشین در وحشتی بی سابقه به پناهگاه گریختند؟

سوم: «رونین پرگمن» از اعضای نزدیک به موساد به نقل از عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد: ویرانی این موشک‌ها و پهپاد‌های ایرانی بسیار سنگین بوده و اگر هر اسرائیلی صحنه‌های این ویرانی‌ها را ببیند، ۴ میلیون نفر فورا از اسرائیل فرار خواهند کرد.

چهارم: تاکید روزنامه فرانسوی فیگارو مبنی بر اینکه «دکترین ضاحیه» اسرائیل پس از حمله ایران به عمق اسرائیل، کارآیی خود را از دست داده و تمام شده و این همان دکترینی است که ارتش اسرائیل به عنوان راهبرد برای ویرانی هدفمند ضاحیه جنوبی بیروت در جولای سال ۲۰۰۶ مطرح کرد که شامل ریختن آتش بسیار سنگین و نامتناسب با منبع تهدید و با خاک یکسان کردن زیرساخت‌ها با هدف تحریک پایگاه مردمی مقاومت علیه آن است.

پنجم: «گلعاد آران» نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل اعلام کرد که حمله انجام شده از سوی ایران خطری برای مسجدالاقصی است و تصویر عبور موشک‌های ایرانی از فراز این مسجد این موضوع را ثابت می‌کند. اگر ۹۹ درصد از موشک‌ها رهگیری شده اند، پس این موشک‌ها چگونه به قدس اشغالی و پایگاه هوایی النقب رسیده است؟

این تحلیلگر ادامه داد: عملیات وعده صادق گذشته را زدود، آینده‌ای درخشان و آغازی بر پایان غده سرطانی اسرائیل در منطقه و بلکه در کل جهان را رقم زد و گواه آن نیز، کنار آمدن واشنگتن با حقیقت و اعلام بایدن مبنی بر عدم مشارکت در هر حمله به ایران است، زیرا نمی‌داند چه بر سر نیرو‌ها و پایگاه‌هایش در خاورمیانه در صورت مشارکت در این حمله خواهد آمد.

عطوان نوشت: طبق اطلاعات واصله، آمریکا با ایران از طریق میانجی گران عرب تماس گرفته تا اجازه دهد که اسرائیل حمله صوری به اهداف ایران برای حفظ آبرویش انجام دهد و آمریکا از ایران درخواست کرده که پاسخی ندهد؛ اما جوابی که سپاه پاسداران ایران به سفیر سوئیس در تهران داده، منفی بوده و بر این مساله تاکید شده که هرگونه حمله اسرائیلی چه صوری و چه غیرصوری با واکنش کوبنده و بسیار سنگین‌تر از حمله اخیر خواهد بود.

وی افزود: وعده صادق همه معادلات را تغییر و فجر اسلامی جدیدی را بشارت داد تا تاکید عملی برای وعده امام خامنه ای، «مبنی بر اینکه مقاومت شکست نخواهد خورد و غزه تنها نیست» به رهبران حماس و جهاد اسلامی باشد که چندی قبل در تهران با ایشان دیدار کردند.

نظر شما