شناسهٔ خبر: 66200373 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه رفع تصرف شد

کرمانشاه - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کرمانشاه گفت: در سال گذشته ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان از متخلفان رفع تصرف و به اراضی ملی بازگردانده شد.

صاحب‌خبر -

سعید نجفی، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مجموعه منابع طبیعی استان با تمام توان در راستای حفاظت از منابع طبیعی پای کار بوده و اجازه نمی دهند سودجویان به عرصه های منابع طبیعی استان دست اندازی داشته باشند.

وی افزود: سال گذشته با تشکیل ۳۸۱ فقره پرونده قضایی، ۳۰۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان از دست متخلفان بازپس گیری و به اراضی ملی بازگردانده شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه یادآور شد: در راستای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی، یگان حفاظت اداره کل با حداکثر توان خود با گشت و مراقبت شبانه روزی و مستمر و با بهره گیری از ۹۱ نفر نیرو و ۱۸ پاسگاه حفاظتی در استان نسبت به برخورد قاطع و قانونی با متخلفان اقدام کرده است.

نجفی با بیان اینکه مهمترین اولویت های یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی، حفاظت و حراست از عرصه های منابع طبیعی، کنترل بهره برداری از عرصه و اعیان و اجرای احکام قضایی و برخورد با متخلفان است ادامه داد: امسال در مجموع ۶۰۷ فقره به مساحت ۶۷۴ هکتار، پرونده تخریب و تصرف برای متخلفان در سطح استان تشکیل شده است.

۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه رفع تصرف شد

وی یادآور شد: در همین راستا حکم خلع ید و رفع تصرف به تعداد ۳۸۱ فقره و به مساحت ۳۰۰ هکتار و قلع و قمع تعداد ۵۶ فقره ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی منابع طبیعی در سال گذشته به اجرا گذاشته شد.

کاهش زمان اطفای حریق به کمتر از ۲ ساعت

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان کرمانشاه همچنین با اشاره به کاهش زمان اطفای حریق در استان گفت: زمان اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان از ۱۲ ساعت به کمتر از ۲ ساعت در سال جاری کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۳۱۱ دستگاه دمنده که تاثیر زیادی در سرعت اطفای حریق و کاهش زمان آن دارد در استان موجود است که از این تعداد ۱۰۳ دستگاه توسط منابع طبیعی، ۱۰۶ دستگاه از محل اعتبارات دهیاری ها و بقیه نیز توسط دوستداران طبیعت تامین شده است.

۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه رفع تصرف شد

نجفی همچنین با اشاره به احداث۲ پایگاه اطفای حریق دائمی و ۱۷ پایگاه موقت اطفای حریق در سطح شهرستان ها ادامه داد: در این راستا سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر آتش ‌بر در مناطق بحرانی جنگل و مراتع استان بصورت مشارکتی با مردم بومی در مناطق بحرانی حریق در استان ایجاد شده است.

وی گفت: علاوه بر این برای مقابله با حریق های احتمالی ۴۰ تیم عملیاتی واکنش سریع نیروهای اداری و ۱۶۵ گروه ۱۰ نفره ازمردم بومی و در مناطق بحرانی سازماندهی شده اند.

احداث ۳۷۵ متر مربع کمربند حفاظتی

وی در زمینه احداث کمربند حفاظتی در برخی عرصه های طبیعی استان نیز گفت: در راستای اقدامات پیشگیرانه ۳۷۵ متر مربع کمربند حفاظتی بین اراضی ملی و زراعی در استان سال گذشته به مرحله اجرا گذاشته شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه مهمترین هدف از اجرای طرح کمربند حفاظتی را سهولت در امر پایش، حفاظت و حراست از اراضی منابع طبیعی و جلوگیری از تخلف و تصرف‌های اراضی ملی از سوی افراد سودجو و فرصت طلب عنوان کرد.

۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه رفع تصرف شد

وی با بیان اینکه در سال گذشته همچنین ۵۱ میلیارد و ۶۱۴ میلیون ریال درآمد وصولی حاصل از جرایم و فروش مواد بازداشتی نیز اخذ شده است افزود: در راستای جلب مشارکت مردمی برای کاهش عوامل تخریب تعداد ۶۵ هزار نفر همیار طبیعت و محافظ افتخاری و استفاده از توان تشکل‌های مردم نهاد در سطح استان جذب شده اند و طرح آموزش روستا به روستا نیز به تعداد ۹ هزار و ۲۰۰ نفر روز جهت حفاظت از جنگل ها و مراتع استان انجام شده است.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۴ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار را نیز مرتع تشکیل داده است.

نظر شما