شناسهٔ خبر: 66194239 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بایدن آماج حمله منتقدان/ رئیس‌جمهوری آمریکا درکی از بازدارندگی ندارد

تهران- ایرنا- روزنامه واشنگتن تایمز در مطلبی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به رژیم اسرائیل نوشت: منتقدان واکنش تهران را دومین شکست «جو بایدن» در بازدارندگی دانسته و معتقدند که رئیس‌جمهوری آمریکا درکی از این امر ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، این روزنامه محافظه‌کار آمریکایی نوشت: پاسخگویی ایران به اسرائیل دومین شکست دولت جو بایدن در توقف یک جنگ بشمار می رود.

به نوشته این روزنامه، دولت بایدن می دانست که ایران در حال برنامه ریزی برای یک پاسخ نظامی تنبیهی بزرگ به رژیم صهیونیستی است، اما نتوانست مانع این اقدام شود.

واشنگتن تایمز از همین رو ضمن اعلام دومین شکست برای بایدن با این اقدام یادآوری کرده است که در سال ۲۰۲۲ نیز سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده جزئیات زیادی از برنامه نظامی روسیه برای انجام یک حمله به اوکراین ارائه کرده بودند. اما دولت بایدن در آن زمان هم نتوانست مانع این جنگ شود.

بر روی تایوان متمرکز شوید

نویسنده خاطرنشان کرده است که همین امر می تواند پیامدهای جدی به دنبال داشته باشد. از همین رو بسیاری نگران هستند که رهبران چین به این نتیجه برسند که قدرت آمریکا رو به افول بوده و ارتش آن جنگی بزرگ را آغاز کند.

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین پیش از این بارها اعلام کرده است که جزیره تایوان را به خاک سرزمین اصلی خود باز می گرداند. در این میان تنش ها میان چین با ژاپن و فیلیپین به عنوان دو متحد دفاعی آمریکا نیز بالا گرفته است.

منتقدان با اشاره به همین تنش ها می‌گویند که شکست‌های سیاست بازدارندگی دولت بایدن ناشی از اعمال سیاست‌های ضعیف از سوی وی است و فاقد تهدیدی درخور برای اقدام نظامی یا سایر اقدامات مجازات گرایانه است. به عنوان مثال، آمریکا در پی آغاز جنگ در اوکراین، تحریم های شدیدی علیه روسیه وضع کرد، اما به نظر می رسد این امر تاثیر چندانی بر تصمیم گیری های کرملین نداشته است.

براساس این گزارش، بایدن روز جمعه نیز با اشاره به ارزیابی‌های اطلاعاتی، از واکنش تنبیهی ایران به سرزمین های اشغالی خبر داد و تنها اقدام وی در مقابل تصمیم تهران بیان یک جمله کوتاه و آن "حمله نکنید" بود.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه دولت دونالد ترامپ در همین خصوص ضمن هشدار به دولت بایدن مبنی بر ناتوانی در ممانعت از اقدامات ایران گفت: «"حمله نکنید" که یک سیاست امنیت ملی به حساب نمی آید. حتی بازدارنده هم نیست».

اکنون نیز امکان واکنش متقابل اسرائیل وجود دارد؛ امکانی که باز هم منتقدان رئیس جمهوری آمریکا را به این نتیجه رسانده که مدیریت وی در این وضعیت نمونه دیگری از شکست سیاست خارجی دولتش است.

ویکتور دیویس هانسون از اعضای ارشد اندیشکده آمریکایی «هوور» نیز در این خصوص گفت: «رئیس جمهوری را شاهد هستیم که سه روز در هفته کار می کند و به جای اینکه بر سر دشمنان آمریکا فریاد بزند بیشتر بر سر محافظه کاران آمریکایی فریاد می کشد».

جان آکیلینو دریاسالار مستعفی فرماندهی منطقه هند و اقیانوسیه ایالات متحده، دوشنبه گذشته به کنگره هشدار داد که دولت بایدن برای بازدارندگی مقابل چین نیز به سرعت عمل نمی کند.

کنگره آمریکا در ماه سپتامبر (شهریور) مجوز استفاده از یک میلیارد دلار را به دولتش داد تا تحویل تسلیحات به چین تایپه (تایوان) را تسریع کند، اما براساس گزارش ها، تنها ۳۴۵ میلیون دلار تسلیحات منتقل شده است.

دریاسالار آکیلینو نیز ضمن انتقاد نسبت به تحویل کند تسلیحات به تایوان گفت: ما باید سریع باشیم.

مایک راجرز عضو جمهوری‌خواه و رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا نیز در همین زمینه گفت: سیاست‌های دولت بایدن قدرت بازدارندگی را مقابل چین، روسیه، ایران و کره شمالی ضعیف و ضعیف تر کرده است.

آقای هانسون در بخشی دیگری از اظهاراتش افزود: رئیس جمهوری بازدارندگی ایالات متحده را که به سختی به دست آورده بود، به شدت تضعیف کرده است و این امر با خروج فاجعه بار از افغانستان در سال ۲۰۲۱ آغاز شد. وی سپس ادامه داد: «بایدن یا درکی از بازدارندگی ندارد و یا به فایده آن اعتقاد ندارد».

به گزارش ایرنا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه شب با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

نظر شما