شناسهٔ خبر: 66194120 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ناسا سقوط زباله فضایی به روی خانه‌ای در آمریکا را تایید کرد

محمدحسین رضوانی‌فرد

ناسا تایید کرد که یک زباله فضایی که سقف خانه یک مرد در فلوریدای آمریکا را سوراخ کرده بود، بخشی از یک پالت باری است که ایستگاه فضایی در سال ۲۰۲۱ رها کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روز ۸ مارس تکه‌ای از زباله‌های فضایی بر خانه‌ای در ناپل فلوریدا سقوط کرد و سقف این خانه را شکافت، اما خوشبختانه به پسر آلخاندرو اوترو(Alejandro Otero) صاحب این خانه آسیبی نرساند.

به نقل از انگجت، اکنون ناسا نتایج تجزیه و تحلیل خود از این حادثه را منتشر کرده است. ناسا می‌گوید همانطور که گمان می‌رفت، این قطعه استوانه فلزی متعلق به تجهیزاتی است که سه سال پیش از ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) رها شده است.

تحقیقات ناسا در مورد این شیء در مرکز فضایی کِنِدی در کیپ کاناورال تأیید کرد که این استوانه، قطعه‌ای از تجهیزات پشتیبانی EP-۹ است که برای نصب باتری‌ها بر روی یک پالت باری استفاده می‌شود و از بازوی رباتیک ایستگاه فضایی بین‌المللی در تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۲۱ رها شده است.

همانطور که ناسا در آن زمان پیش‌بینی کرده بود، انتظار می‌رفت این باتری‌های دور ریخته شده نیکل-هیدروژنی بین دو تا چهار سال به دور زمین بچرخند و در نهایت در جو زمین بسوزند و از بین بروند، اما به نظر می‌رسد پس از دقیقاً ۳ سال حداقل یک کیلو از آن باتری‌ها کامل نسوخته و روی زمین فرود آمده است.

این زباله فضایی به ‌عنوان پایه‌ای از تجهیزات پشتیبانی پرواز ناسا که برای نصب باتری‌ها بر روی پالت محموله استفاده می‌شود، توصیف شده است. این شیء که از آلیاژ فلزی Inconel ساخته شده است، ۱.۶ پوند وزن و چهار اینچ قد و ۱.۶ اینچ قطر دارد.

اوترو صاحب خانه‌ای که آسیب دیده است، در یک مصاحبه گفت که در تعطیلات بوده که پسرش به او گفته که یک شیء سقف خانه را سوراخ کرده است. وی افزود: من از ترس می‌لرزیدم و اصلا باورم نمی‌شد. چقدر این احتمال وجود دارد که چیزی با این قدرت روی سقف خانه من فرود بیاید که این همه خسارت وارد کند. من بسیار شکرگزارم که به کسی آسیب نرسید.

ناسا می‌گوید فرآیند پرتاب تجهیزات و ورود مجدد آنها به جو زمین را بررسی می‌کند تا بفهمد چرا این شیء به جای متلاشی شدن و سوختن در جو به خانه این مرد سقوط کرده است.

ناسا در بیانیه‌ای توضیح داد: متخصصان ما از مدل‌های مهندسی برای تخمین چگونگی داغ شدن و متلاشی شدن اجسام در هنگام ورود مجدد به جو استفاده می‌کنند. این مدل‌ها به پارامترهای ورودی دقیق نیاز دارند و زمانی که زباله‌ها از ورود مجدد جو به زمین جان سالم به در می‌برند، به طور مرتب به‌روزرسانی می‌شوند.

به گفته ناسا، اکثر زباله‌های فضایی بسیار سریع حرکت می‌کنند و به سرعت ۱۸ هزار مایل در ساعت می‌رسند و با توجه به سرعت و حجم این زباله‌ها در مدار پایین زمین، خدمات، اکتشافات و عملیات‌های فضایی فعلی و آینده خطری برای افراد و دارایی‌ها در فضا و روی زمین ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما