شناسهٔ خبر: 66192831 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار وزیر دفاع چین به همتای آمریکایی خود: تایوان خط قرمز ماست

تهران – ایرنا - وزیران دفاع چین و آمریکا برای اولین بار پس از ۱۸ ماه در تماسی ویدیویی درباره بازسازی روابط نظامی و مدیریت روابط پرتنش گفت و گو کردند و مقام نظامی چین به طرف آمریکایی خود هشدار داد که ارتش آنها در برابر هرگونه فعالیتی که به دنبال «استقلال تایوان» یا حمایت خارجی از چنین اقدامات جدایی طلبانه‌ای باشد، محکم می‌ایستد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا،‌ دونگ جون وزیر دفاع چین در گفت و گو با لوید آستین همتای آمریکایی خود اظهارداشت: سران پکن و واشنگتن متعهد به تثبیت و بهبود روابط دوجانبه هستند و تاکید کرد که هر دو ارتش باید به عنوان سنگ بنای حفظ چنین ثباتی عمل کنند.

وی افزود که مسئله تایوان در مرکز منافع اصلی چین است که هیچ مصالحه‌ای نمی‌پذیرد.

دونگ جون افزود که ارتش آزادی‌بخش خلق چین در برابر هرگونه فعالیتی که به دنبال «استقلال تایوان» یا حمایت خارجی از چنین اقدامات جدایی طلبانه‌ای باشد، محکم می‌ایستد.

دونگ جون با اشاره به ثبات کلی در وضعیت دریای چین جنوبی، از آمریکا خواست که موضع قاطع چین را به رسمیت بشناسد و اقداماتی عملی برای حفظ صلح منطقه و همچنین ثبات در روابط بین دو کشور و ارتش آن‌ها انجام دهد و همچنین «به تمامیت ارضی و حقوق دریایی و منافع آن» احترام بگذارد.

دونگ جون به آستین گفته است که آمریکا باید راه هایی را برای «کنار آمدن» و «بوجود آمدن تدریجی اعتماد متقابل» با ایجاد روابطی «بدون تعارض، بدون تقابل، باز و عمل گرایانه» میان ارتش دوکشور بیابد.

پنتاگون گفت وزرای دفاع این دوکشور همچنین درباره جنگ اوکراین، آزمایش‌های تسلیحاتی کره شمالی و مسئله تایوان گفتگو کردند و آستین بر «اهمیت صلح و ثبات» در سرتاسر تنگه تایوان تاکید کرد.

مقامات پنتاگون گفتند که به «مذاکرات فعال» با همتایان چینی خود درباره تعاملات آتی مقامات دفاعی و نظامی در سطوح مختلف ادامه می‌دهند.

آستین آخرین بار در نوامبر ۲۰۲۲ با وی فنگهه وزیر دفاع وقت چین در حاشیه نشست وزرای دفاع اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا(آسه آن) در کامبوج دیدار و گفتگو کرد.

سپس لی شانگفو جایگزین وی فنگهه شد. او ژوئن سال گذشته میلادی در اجلاس امنیتی «شانگری-لا» در سنگاپور با آستین احوالپرسی کرد.

اما این دو کشور به دلیل اینکه لی شانگفو تحت تحریم‌های آمریکا بود، نتوانستند درباره برگزاری مذاکرات به توافق برسند.

این مذاکرات دفاعی دو هفته بعد از گفتگوی تلفنی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و شی جین پینگ رئیس جمهوری چین برای تاکید بر روابط ثابت و پایدار انجام شد.

به گزارش ایرنا، شی جین پینگ روز سه شنبه در تماس تلفنی با جو بایدن گفت که مسئله تایوان خط قرمز اصلی در روابط پکن و واشنگتن است که نباید از آن عبور کرد.

تلویزیون مرکزی چین به نقل از رئیس جمهور این کشور ادامه داد که شی جین پینگ در گفتگو با بایدن اعلام کرد پکن فعالیت‌های جدایی‌طلبانه نیروهای تایوان و زیاده خواهی و حمایت خارجی از آنها را تحمل نخواهد کرد.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به تازگی به ما یینگ جئو، رئیس جمهور پیشین تایوان گفت: مداخلات خارجی نمی تواند مانع از «پیوند دوباره خانواده» در دو سوی تنگه تایوان شود و هیچ مسئله ای وجود ندارد که نتوان درباره آن گفت‌وگو کرد.

روابط چین و آمریکا در سال های اخیر با تنش های زیادی همراه بوده است. روابط واشنگتن با تایوان، مهمترین موضوعی است که تنش ها بین دو کشور را افزایش داده است.

نظر شما