شناسهٔ خبر: 66191209 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۲ طرح زیربنایی و بازآفرینی شهری در استان اردبیل اجرا شد

اردبیل - ایرنا - مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: سال گذشته ۱۲ طرح زیر بنایی و بازآفرینی شهری در این استان با اعتبار ۶۴۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

صاحب‌خبر -

محبوب حیدری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: محلات هدف بازآفرینی شده شامل ۴۰۶ هکتار در پارس آباد، ۲ هزار و ۱۷۳ هکتار در اردبیل ، ۱۸۲ هکتار در نمین و ۲۰۵ هکتار در گرمی است که با تامین اعتبار لازم عملیات بازآفرینی شهری در این شهر ها انجام شده است.

وی افزود: طی سال‌های اخیر در اردبیل ۱۸ طرح باز آفرینی با زیر بنای ۵۹ هزار و ۲۲۹ متر مربع و با اعتبار ۶۱۷ میلیار ریال ، در مشگین شهر پنچ طرح بازآفرینی با زیر بنای هفت هزار و ۸۸۲ متر مربع و با ۹۸ میلیارد ریال اعتبار ، در پارس آباد مغان پنج طرح با زیر بنای ۱۴ هزار و ۹۵۸ متر مربع و ۶۱ میلیارد ریال اعتبار و سه طرح بازآفرینی در خلخال با پنج هزار متر مربع و ۸۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسیده است.

حیدری با اشاره به برنامه ابلاغ شده در بافت فرسوده شهری استان افزود: طی سال‌های اخیر ساماندهی و نوسازی ۶ هزار و و ۴۵۲ واحد مسکونی در استان ابلاغ شده بود که میزان پیشرفت فیزیکی آنها به ۷۵ درصد رسیده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل از مساعدت و کمک‌های دولتی در بازآفرینی و نوسازی مسکن، بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری استان اردبیل خبر داد و گفت: این حمایت‌ها جزو حقوق مالکان املاک و سازندگان در بافت‌های فرسوده و ناکار آمد شهری بوده و آنها حق دارند از این مشوق‌ها بهره‌مند شوند که لازمه آن واقع شدن ملک افراد در محدوده بافت‌های فرسوده می‌باشد.

حیدری ادامه داد: در گام اول شهروندان می‌توانند با ورود به سامانه اینترنتی مربوط به تسهیلات بافت فرسوده به آدرسwww.facility.udrc.ir از قرارگیری ملک خود در محدوده بافت‌های فرسوده مطلع و در صورت تایید از حمایت‌هایی همچون صدور مجوزها و انشعابات، وام و تسهیلات بانکی، کمک‌های کالبدی (شهرسازی) و یا واحد مسکونی در مقابل زمین بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: در قالب مشوق‌های اعمال شده با هماهنگی و هدایت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل صدور پروانه ساختمانی (با تخفیف)، انشعابات شامل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن و همچنین ارائه پایان کار ساختمان در کوتاه‌ترین زمان و خارج از نوبت توسط دستگاه‌های مربوطه انجام می‌گیرد.
۱۲ طرح زیربنایی و بازآفرینی شهری در استان اردبیل اجرا شد

حیدری گفت: همه مسئولان دستگاه‌های خدمات‌رسان استان شامل شرکت آب و فاضلاب، مخابرات، شرکت گاز، شرکت برق و شهرداری‌ها در این خصوص اعلام آمادگی کرده‌اند که در کمترین زمان ممکن نسبت به راه‌اندازی کار مالکان و سازندگان واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری اقدام نمایند.

وی به ارائه تسهیلات بانکی برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری اشاره کرد و افزود: پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای مرکز استان ، سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای سایر شهرها با سود ۲۳ درصد و زمان بازپرداخت ۲۰ ساله در قالب وام نهضت ملی (ساخت)، همچنین یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال وام بدون سود در دوران مشارکت و بازپرداخت در زمان اتمام دوران مشارکت و مبلغ سه میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال با سود ۲۳ درصد با زمان بازپرداخت هفت ساله در قالب وام نوسازی مسکن (ساخت) به متقاضیان پرداخت می‌شود.

اعمال مشوق‏‌های ۱۹ گانه در حوزه بازآفرینی شهری و نوسازی استان اردبیل

مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل از اعمال مشوق‌های ۱۹ گانه در حوزه بازآفرینی شهری و نوسازی در این استان خبر داد و گفت: اعطای یک طبقه‌ تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، تسهیل در ضوابط پارکینگ، کاهش فضای آزاد، عدم احتساب بالکن و تراس در محاسبه‌ تراکم ساختمانی از جمله مشوق‌های نوسازی بافت‌های فرسوده در استان است.

وی افزود: علاوه بر این و بر اساس اعلام شهرداری اردبیل، مالکان بافت‌های فرسوده شهری می‌توانند قطعات ۱۰۰ متر را با تمام عرصه، بالای ۱۰۰ متر تا ۲۰۰ متر را با ۱۲ متر فضای آزاد و بالای ۳۰۰ متر را با فضای آزاد ۱۵متر بسازند.

حیدری ادامه داد: همچنین بر اساس اعمال مشوق‌های بازآفرینی در صورت تجمیع چند بنا، در کنار تخفیف ۵۰ درصدی صدور پروانه، ۲ طبقه‌ تشویقی برای مالکان در نظر گرفته شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه بافت‌های فرسوده شهری نیازمند ساماندهی است، گفت: اجرا و راه‌اندازی شبکه فاضلاب، احداث مدرسه، مرکز جامع سلامت و کلانتری در حاشیه شهرهای استان و دارای بافت‌های فرسوده مورد توجه قرار گرفته و با تخصیص اعتبارت لازم این طرح‌ها به تدریج اجرا می‌شود.

۱۲ طرح زیربنایی و بازآفرینی شهری در استان اردبیل اجرا شد

۲۷۸ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل در حال احداث است

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه ۲۷۸ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل در حال احداث است، افزود: ۲۹۹ کیلومتر بزرگراه نیز در مرحله مطالعات و در حال تکمیل طراحی و شروع عملیات اجرایی است که امیدواریم به تدریج به چرخه اجرا وارد شود

حیدری اظهار کرد: ما در استان اردبیل به ۸۱۴ کیلومتر بزرگراه نیاز داریم تا ایمنی تردد هموطنان تأمین و کاهش تلفات و تصادفات را شاهد باشیم.

وی از اجرای ۱۵ طرح بزرگ عمرانی خبر داد و گفت: ۱۵ طرح بزرگ عمرانی شامل ساختمان‌های دولتی، عمومی، مجتمع‌های فرهنگی و هنری (فرهنگسرا) و همچنین ساخت بیمارستان مرحوم نجف زاده اردبیل در دست اجرا بوده و تعداد ۳۹ طرح عمرانی تحت نظارت اداره اجرای ساختمان‌ها و تأسیسات عمومی و دولتی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل بوده که از این تعداد سه طرح به دستگاه‌های بهره‌بردار تحویل داده شده‌است.

نظر شما