شناسهٔ خبر: 66184477 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

شرایط ارتقا گرافیک و فریم ریت بازی‌ها روی پلی استیشن ۵ پرو فاش شد

بازی‌ها چگونه می‌توانند برچسب PS5 Pro Enhanced را دریافت کنند؟ / The Verge

صاحب‌خبر -

تام ورن از The Verge دیروز جزئیات جدیدی از پلی استیشن ۵ پرو با نام رمزی Trinity رونمایی کرد. او اکنون اطلاعاتی از شیوه‌ای که بازی‌ها می‌توانند روی کنسول جدید ارتقا یابند، و همچنین حالت Ultra Boost این کنسول به اشتراک گذاشته است.

به‌نقل از این گزارش، سونی از بازی‌سازان می‌خواهد یک حالت گرافیکی مخصوص پلی استیشن ۵ پرو برای بازی‌هایشان تهیه کنند. خواسته سونی، استفاده از تکنولوژی PlayStation Spectral Super Resolution یا PSSR برای آپ‌اسکیل کردن رزولوشن به 4K، فریم ریت ۶۰ و داشتن رهگیری پرتو (Ray Tracing) است.

بازی‌هایی که این کار را انجام دهند قطعا برچسب PS5 Pro Enhanced را دریافت خواهند کرد، اما با روش‌های دیگری هم می‌توانند آن را به‌دست آورند. در بازی‌هایی که دارای یک رزولوشن ثابت هستند، افزایش آن رزولوشن برای پلی استیشن ۵ پرو برای دریافت برچسب کافی است. حتی اگر بازی از رزولوشن متغیر استفاده کند، افزایش حداکثر رزولوشن ممکن برای کنسول جدید کفاف می‌دهد.

برای مثال بازی‌های ارتقایافته برای PS5 Pro که روی کنسول عادی با رزولوشن بین 1080p تا 1440p و فریم ریت ۳۰ اجرا می‌شوند، ممکن است روی کنسول پرو با رزولوشن بین 1280p تا 2160p و همان ۳۰ فریم اجرا شوند. اگر هم رزولوشن بازی روی کنسول عادی یک 1440p ثابت باشد، ارتقای رزولوشن به 4K ثابت هم برای دریافت برچسب کفایت می‌کند. بازی‌سازان همچنین می‌توانند برای کنسول قدرتمندتر به جای ۳۰ فریم، ۶۰ فریم را هدف قرار دهند. آن‌ها همچنین می‌توانند به رزولوشن یا فریم ریت بازی کاری نداشته باشند و در عوض روی PS5 Pro ری تریسینگ فعال کنند. انجام این دو کار هم باعث دریافت برچسب خواهد شد.

شرایط ارتقا گرافیک و فریم ریت بازی‌ها روی پلی استیشن ۵ پرو فاش شد - ویجیاتو شرایط ارتقا گرافیک و فریم ریت بازی‌ها روی پلی استیشن ۵ پرو فاش شد - ویجیاتو

با این حال اگر بازی روی پلی استیشن ۵ پرو تغییر خاصی نکند و صرفا فریم ریت پایدارتری داشته باشد، قادر به دریافت برچسب نخواهد بود. همچنین اگر یک بازی دارای رزولوشن متغیر که حداکثر رزولوشن خود را افزایش ندهد نیز نمی‌تواند برچسب را بگیرد. برای مثال یک بازی را در نظر بگیرید که روی کنسول پایه با رزولوشن بین 1440p تا 2160p اجرا می‌شود. اگر بازی روی کنسول پرو با رزولوشن بین 1800p تا 2160p اجرا شود، شرایط دریافت برچسب را نخواهد داشت.

توسعه‌دهندگان باید بازی خود را به جدیدترین SDK سونی ارتقا دهند تا بتوانند از ویژگی‌های پلی استیشن ۵ پرو بهره ببرند. اما حتی بازی‌هایی که به‌روزرسانی نشده‌اند هم ممکن است روی کنسول جدید دارای راندمان فنی بهتری باشند. ظاهرا PS5 Pro دارای یک حالت Ultra Boost است که باعث می‌شود حالت VRR بازی‌ها با فریم ریت بهتری اجرا شود. همچنین این حالت ممکن است باعث پایدارتر شدن فریم ریت و افزایش رزولوشن متغیر نیز بشود.

البته سونی به توسعه‌دهندگان هشدار می‌دهد که Ultra Boost به بسیاری از بازی‌ها کمک خاصی نخواهد کرد. مثلا بازی‌هایی که دارای یک رزولوشن کاملا ثابت هستند هیچ کمکی از Ultra Boost دریافت نمی‌کنند. البته حتی بازی‌هایی که از SDK قدیمی‌تر سونی استفاده می‌کنند، همچنان قادر به استفاده از PSSR خواهند بود.

بررسی بازی Dragon’s Dogma 2 | کپکام چی پخته؟

شرایط ارتقا گرافیک و فریم ریت بازی‌ها روی پلی استیشن ۵ پرو فاش شد - ویجیاتو شرایط ارتقا گرافیک و فریم ریت بازی‌ها روی پلی استیشن ۵ پرو فاش شد - ویجیاتو The Verge

برچسب‌ها:

نظر شما