شناسهٔ خبر: 66182320 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

عجب صفایی داشت

قدرشناسی شاگردان محمد مهرداد استاد پیشکسوت ورزش استان یزد

یزد - حرمت‌گذاری و پاسداشت قهرمانان دیروز و پیشکسوتان امروز فراموش نشود

صاحب‌خبر -

 

آسیانیوز / یزد ؛ بعضی‌ها خیال می کنند وقتی عمر قهرمانی به پایان رسید و ورزشکار کفش هایش را آویخت و ساکش را زمین گذاشت، به بوته فراموشی سپرده خواهد شد و نامش فقط در بایگانی ورزش ثبت و ضبط شده و دیگر کسی احوالش را نخواهد پرسید؟!

خوشبختانه این تفکر و ذهنیت غلط، نه فقط در حوزه ورزش، بلکه در سایر حوزه ها نیز جایگاهی نداشته، ندارد و نخواهد داشت، چرا که وقتی یک قهرمان از دنیای قهرمانی خدا حافظی می کند، بدین معنا نیست که از عرصه و صحنه ورزش جدا شده و دیگر پشت سرش را نگاه نکند.

اصولا ورزشکاران به ویژه قهرمانان پس از پایان راه قهرمانی، با توجه به تجاربی که در وجودشان نهادینه شده و تخصص و کاربلدی که دارند، در عرصه مربیگری به فعالیت می‌پردازند و از داشته های اخلاقی و فنی خود به تربیت ورزشکاران آینده‌دار می‌پردازند و شاگردانی را به جامعه ورزش ارزانی می دارند که خیلی از آنها افتخار آفرین می شوند.

شاهد بوده و هستیم که قهرمانان دیروز و مربیان امروز، رفته رفته به درجه استادی رسیده و با پوشیدن ردای پیشکسوتی، دارای ارزش ویژه‌ای می شوند و مورد احترام همگان، حتی غیر ورزشی ها هم قرار می گیرند.

اصولا حرمت گذاری و قدرشناسی از استاد و پیشکسوت در تمامی جوامع بشری و در کلیه حوزه ها از جمله حوزه ورزش مرسوم و محفوظ است و در این خصوص همواره شاهد و ناظر حرکت های قشنگی بوده و هستیم.

استادان و پیشکسوتان خوشنام ورزش، هرگز از یادها نمی روند و تحت هر شرایطی ماندگار بوده و هستند و از آنان به عنوان الگو استفاده می شود.

بی شک یکی از محبوب ترین پیشکسوتان و استادان ورزش استان یزد «محمد مهرداد» بوده و هست. قهرمانی که زمانی اعجوبه ورزش یزد بود و خاطرات شور آفرینی از ایشان هر چند اندک ثبت و ضبط شده است.

مهرداد یکی از چهره ها شاخص در ورزش یزد بود که در چندین رشته ورزشی عنوان قهرمانی داشت و در رقابتهای قهرمانی کشور هم خوش درخشید و نام یزد را بلند آوازه کرد.

مهرداد که از دبیران ورزش تاثیرگذار آموزش و پرورش بود و شاگردان بسیاری را در رشته های مختلف ورزشی تربیت کرده است و حق استادی در ورزش یزد دارد با ورود به سن بازنشستگی و بعدا کهولت سن به ندرت در میادین ورزشی آفتابی می‌شود و به نوعی خانه نشین شده است.

واقعیت اینکه، هیچ دردی بالاتر از این نیست که در عزلت بمانی و ذره ذره فراموش شوی! انگار که نبوده ای و حضور نداشته ای و این می تواند قطعا زجر آور باشد. درد دیگر این است که عبور و مرور زمان، تو را از چشمها دور کند و مشغله ها آن قدر زیاد شوند که دید و بازدید و عیادت از یادها برود.

به راستی چه حس غریبی است، این حل شدن در مشکلات جاری و روزمرگی و از یاد بردن بزرگان، خادمان و پیشکسوتانی که بی هیچ چشمداشتی خدمت کرده اند و توقع و انتظار مادی ندارند.

از آن سالها که «مهرداد» ستاره ورزش یزد بود و تشویقش می کردند و برایش هورا می کشیدند، نسل ورزش امروز بی اطلاع است و به جرئت می‌گوئیم اصلا و ابدا نه او را می‌شناسند و نه از افتخاراتش آگاه هستند و این از کمبودهای ورزش یزد است که نه به گذشته پرداخته است و نه، موزه آماری و اطلاعاتی از قهرمانانش دارد تا ورزشیان و ورزشکاران امروز، بتوانند اطلاعات لازم را از قهرمانان گذشته و افتخار آفرینی هایشان که امروز گرد پیری بر چهره شان نشسته و در خانه تتمه عمر و زندگی خود را سپری می کنند، داشته باشند.

حالا استاد «محمد مهرداد» که از دلسوختگان ورزش یزد می باشد و نیز دیگر پیشکسوتان از جمله «حاج حسین نارگونی» که عصاره های ورزش بوده و هستند و جوانان و ورزشکاران بسیاری تربیت کرده اند، فقط و فقط به این دلخوش هستند تا شاگردانشان به دیدارشان بروند و خاطرات گذشته را با آنان مرور کنند.

خوشحالیم که جمعی از شاگردان قدرشناس استاد «مهرداد» چند روز پیش با  تلاش و برنامه ریزی «سیدعلی قوامی» یکی از شاگردانش به منزلش رفتند و ساعتی را با استاد به گفت و شنود نشستند.

در این دیدار، شاگردانش که می‌دانند، استادشان یکی از چهره های خدوم ورزش یزد بوده است که هم چون شمع قطره قطره آب شد تا جوانانی پر و بال بگیرند، چه حق بزرگی بر گردنشان دارد، با بوسه زدن بردست و

پیشانی مهرداد، حق استاد و شاگردی را تا حدودی بجا آوردند.

معتقدیم، وقتی زمانه تغییر می کند، وقتی که احساس آدمی آسیب می بیند و جامعه از این آسیب اثر می پذیرد، بایستی به بازیابی آن پرداخت و «استادنوازی» را آن چنان ترویج داد که دچار بی رنگی محض نشود.

لازم است در جهت پاسداشت استاد و پیشکسوت و در جهت تعمیق و نهادینه کردن این حس نیکوی انسانی که در گذشته بسیار پر رنگ بود و اینک رو به افول نهاده است، همت گماشت و از امثال استاد مهرداد غافل نشد.

به هرحال جمعی از شاگردان استاد مهرداد در رشته های مختلف ورزشی که به افتخار پیشکسوتی نائل شده اند، شامل: محمدعلی برادران، هادی حاجی صادقی، علیرضا خضری یزدان، محمود رضا شیخیان، علی محمد گلوردین خان (بسکتبال)، سیدعلی قوامی (بسکتبال و بدمینتون)، رضا ذکری، سیدصادق حسینی ( شنا ، شیرجه ، واترپلو، نجات غریق ) ، سید محمد جواد عرفان فر(شنا ، شیرجه ، واترپلو ؛ نجات غریق ، فوتبال ) ، محمدرضا سالم (شنا ، شیرجه ، واترپلو، نجات غریق)، عباسعلی میرحسینی (والیبال)، محمود ملک زاده (بسکتبال و کوهنوردی)، کامران کتیرایی (هندبال)، عباس دهقان و علی محمد قادریان (فوتبال) به پاس قدردانی و سپاسگزاری به دیدار محمد مهرداد رفتند و مقام شامخ استادشان را که از اعتبار ویژه ای برخوردار است ارج نهادند.

امید که همواره قدر و ارزش استادهایمان و پیشکسوتان را که سرمایه های بی بدیل ورزش هستند را بدانیم و با احترام و تقدیر از آنان که یک وظیفه است و متاسفانه مسئولین و  متولیان ورزش که باید نقش اساسی در این راستا ایفا کنند، آن را به فراموشی سپرده اند به خود آیند و از کنار این مهم به راحتی عبور نکرده و به مناسبت‌های مختلف از آنها دل‌جویی نمایند.

اسامی عزیزان درتصویر و این دیدار ماندگار:

ایستاده از راست: عباس دهقان(فوتبال)، محمدعلی برادران، هادی حاجی صادقی، علیرضا خضری یزدان (بسکتبال)، عباسعلی میرحسینی (والیبال)، رضا ذکری (شنا ، شیرجه ، واترپلو، نجات غریق)، سیدعلی قوامی (بسکتبال،بدمینتون)، محمودرضا شیخیان (بسکتبال)

نشسته از راست: علی محمد گلوردین خان (بسکتبال)، علی محمد قادریان(فوتبال)، استاد محمد مهرداد(بسکتبال، والیبال، شنا، دومیدانی) سیدصادق حسینی(شنا ، شیرجه ، واترپلو، نجات غریق ) ، سید محمد جواد عرفان فر (شنا ، شیرجه ، واترپلو ؛ نجات غریق ، فوتبال )، محمود ملک‌زاده (بسکتبال،کوهنوردی) ضمنا کامران کتیرائی(هندبال) و محمدرضا سالم(شنا ، شیرجه واترپلو ، نجات غریق ) درعکس حضور ندارند.

 

سید محمد جواد عرفانفر

 

قدرشناسی شاگردان محمد مهرداد استاد پیشکسوت ورزش استان یزد

نظر شما