شناسهٔ خبر: 66176251 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در آیین بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی مطرح شد؛

حیرت قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی از سرانه اعتبار حفاظت آثار تاریخی/هر اثر ۱۳میلیون تومان

تهران- ایرنا- قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سرانه نگهداری، حفاظت و مرمت هر بناهای تاریخی ۱۳ میلیون تومان و هر محوطه تاریخی فقط ۹۰۰ هزار تومان است،انسان حیرت می‌کند این همه عظمت تاریخی و میراث فرهنگی و تمدنی چگونه با کمترین بودجه و اعتبارات باید نگهداری، حفظ و مرمت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا، علی دارابی روز سه شنبه - ۲۸ فروردین- در آیین بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی که در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، اظهار داشت: سنت گرامیداشت «روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی» که با اهتمام شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی –ایکوموس- شکل گرفته است، فرصت مهمی برای یادآوری «حفاظت از میراث فرهنگی» و «کارکردهای آن» در جهان پر چالش امروز است، زیرا بناها و محوطه های تاریخی به عنوان نمادهای ملموس میراث فرهنگی، دانش، باور و فنونی را در خود نهفته دارند که درک و فهم آنها می تواند از چالش‌ها و مشکلات جامعه بشری، امروزی گره گشایی کند.

وی گفت: در سالیان اخیر گفتمان، شعارها و پیام های جهانی انتخاب شده برای این روز، نمایانگر کشاکش و درگیری جوامع بشری با تغییرات اقلیمی و بحران های طبیعی است و در این مواجهه و چالش لازم است از یک‌سو میراث گذشتگان را حفظ و صیانت کنیم و از سوی دیگر با تکیه بر این منابع و با خوانش آن این منابع ارزشمند را برای بهبود و کیفیت بخشیدن به زندگی امروز به کار ببندیم.

حیرت قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی از سرانه اعتبار حفاظت آثار تاریخی/هر اثر ۱۳میلیون تومان

نسل کشی و نابودی آثار فرهنگی ۵هزارساله توسط رژیم صهیونیستی

دارابی بیان کرد: چالش‌های جهان معاصر چه ناشی از بحران های طبیعی و چه ناشی از تعارضات اجتماعی و مخاصمات باشد، تهدیدی جدی برای میراث فرهنگی و بناها و محوطه‌های تاریخی است، از این رو باید در تأسی از راهبردهای جهانی، برنامه‌ها و اولویت‌های پیشگیرانه و حفاظت گرایانه برای آن اتخاذ شود.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گفت: در نزاع‌هایی که صورت می‌گیرد، یکی از نگرانی‌های جهانی شیوه حراست و صیانت از بناها و محوطه‌های تاریخی است، در جنایتی که رژیم صهیونیستی در کشتار مردم بی‌دفاع در غزه انجام داد، تخریب برخی از بناهای تاریخی رخ داد و وزیر میراث فرهنگی ضمن ابراز نگرانی از نسل‌کشی در غزه، نامه‌ای را برای مجامع جهانی از جمله دبیرکل یونسکو، ارسال و خطر نابودی آثار فرهنگی‌تاریخی ۵ هزار ساله در فلسطین را یادآوری کردند.

وی بیان کرد: معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی در دولت سیزدهم عزم جدی برای توسعه حفاظت از آثار را در دستور کار قرار داده است، ۳۴ هزار و ۴۳۷ اثر ثبت ملی داریم. که از این میان ۲هزار و ۵۹۴ اشیا، ۱۴هزار و ۷۳۰ بنا، ۲۱ بافت شهری، ۱۸۳بافت روستایی، ۱۹ هزارو ۵۹۳ تپه و محوطه تاریخی را شامل می شود.

اختصاص فقط ۹۱ میلیارد تومان برای تملک بناهای تاریخی در سال ۱۴۰۲

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گفت: در سال ۱۴۰۲ سرانه حفاظت و مرمت برای بناهای تاریخی هر اثر ۱۳۰ میلیون ریال (معادل ۱۳ میلیون تومان) بوده است و همین طور منابع مالی مصوب برای محوطه های تاریخی سرانه هر محوطه برای نگهداری ۹ میلیون ریال (معادل ۹۰۰ هزار تومان) بوده است، که باعث حیرت است این همه عظمت تاریخی و میراث فرهنگی و تمدنی چگونه با کمترین بودجه و اعتبارات باید نگهداری، حفظ و مرمت شود.

دارابی گفت: از میان۱۴ هزار بناهای تاریخی؛ ۲ هزار اثر در مالکیت سایر دستگاه های دولتی و ۱۹۰۰ اثر در اختیار اوقاف است که وفق قانون حفظ و احیاء و مرمت، مکلفند از این بناها حفاظت کنند، البته اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی کفاف نیازها را ندارد. در حوزه تملک بناهای تاریخی، که از ۲۰هزار میلیارد تومان (۲۰ همت) نیاز داریم که در سال (۱۴۰۲) ۹۱ میلیارد تومان اختصاص داده شد که ۶۰ میلیارد آن اوراق قرضه است.

وی درباره اقدامات معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گفت: با همه محدودیت‌ها، در ۲.۵ سال گذشته علاوه بر افزایش سواد میراثی جامعه با برنامه هایی از جمله برگزاری جشنواره تولیدات چند رسانه ای، برنامه هایی برای «مرجعیت بخشی میراث فرهنگی» و توسعه «نهضت معرفی، آموزش و خوانش و روایتگری» دو دوره «تجلیل از چهره های ماندگار میراث فرهنگی» اجرا شده است.

تشکیل «انجمن خیرین میراث فرهنگی»

دارابی افزود: ارتقاء جایگاه کشور در مناسبات فرهنگی جهانی و منطقه ای که ثبت «یلدا»، «افطار و سنت‌های وابسته آن» در حوزه میراث ناملموس و «۵۴ کاروانسرا» در حوزه میراث ملموس نمونه هایی از این اقدامات است، توسعه و مردمی کردن حفاظت از میراث با تشکیل «انجمن خیرین میراث فرهنگی» (مردم نهاد) و «انجمن میراث فرهنگی» در سراسر کشور به ریاست استانداران، فرمانداران در دولت سیزدهم در دستور کار وزارت میراث فرهنگی قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی درباره برنامه های پیش رو گفت: سال ۱۴۰۳ را «سال حفاظت از محوطه ها و مقاوم سازی بناهای تاریخی» اعلام کرده ایم و افزایش ضریب امنیتی در حوزه حفاظت فیزیکی و الکترونیکی، تلاش برای اتمام مرمت های نیمه کاره، کیفیت بخشی به اقدامات و پروژه های مرمت بناها در دستور کار بخش های مختلف معاونت میراث فرهنگی قرار گرفته است.

وی گفت: نظامند کردن و فعال کردن شوراهای فنی استان ها، تدوین سند ملی میراث فرهنگی، آئین نامه ارزشیابی میراث داران تمدنی از جمله برنامه های مهم در سال پیش رو است.

دارابی گفت: امروز میزبان عزیزانی از جامعه بزرگ حافظان میراث فرهنگی هستیم، استادانی که با تلاش، جهاد و ایثار و سرپنجه هنرمندانه خود، معماری و مرمت را کیفیت و رونق بخشیده اند، خیرانی که بانی خیر و ماندگاری حفاظت از میراث فرهنگی‌اند، کنشگران و فعالانی که در قامت‌های مختلف اجتماعی حفاظت و احیاء اثر را تحقق و رونق بخشیده اند.

وی خاطرنشان کرد: امروز از فرصت گرامی داشت روز جهانی بناها و محوطه ها استفاده کرده ایم تا قدردان کسانی باشیم که حافظان میراث فرهنگی سرزمین شان هستند و تأثیر اقدامات آنان در تاریخ ایران عزیز به یادگار می ماند.

نظر شما