شناسهٔ خبر: 66175948 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نمایش «هذیان هملت»، نگاهی امروزی به اثر شکسپیر دارد

اصفهان - ایرنا - کارگردان نمایش هذیان هملت گفت: نمایش هذیان هملت، نگاه مدرن و امروزی به قصه هملت و مولفه‌های آن دارد و به فراخور جامعه امروز ایران، ساخته و پرداخته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نمایش هذیان هملت به کارگردانی رهام بحیرایی و نویسندگی محسن رهنما از ۲۷ فروردین در سالن تماشای تالار هنر به روی صحنه رفته و تا ۲۷ اردیبهشت اجرا خواهد داشت.

رهام بحیرایی روز سه شنبه در گفت‌و گو با ایرنا افزود: این نمایش اقتباسی از هملت شکسپیر است و مضمونی اجتماعی متناسب با فضای جامعه ایرانی دارد.

وی ادامه داد: درام‌هایی مثل هملت که جهانی و وام گرفته از سرشت انسانی هستند، فارغ از مکان و زمان اند و در تمام ادوار می توان راجع به آن‌ها کار کرد و حرف زد و مخاطب نیز می‌تواند به فراخور حال خودش از آن اقتباس و دریافت داشته باشد.

بحیرایی نمایشنامه هذیان هملت را اجرایی خواند که به برخی مسائل و چالش‌های جامعه امروز ایران می پردازد و افزود: در این نمایش شخصی به اسم یونس خطیبی یک تماشاخانه می‌سازد و برای افتتاح تماشاخانه اش قرار است نمایش هملت را به اجرا ببرند اما ۲ روز پیش از افتتاح، با زلزله ای که پیش می آید، همه موقعیت‌ها از دست می رود و پاره ای ماجراهای دیگر پیرامون نمایش هملت و یونس، سیر نمایشنامه را پیش می‌برد.

نمایش "هذیان هملت"، نگاهی امروزی به اثر شکسپیر دارد

این کارگردان در رابطه با دلیل انتخاب این نمایشنامه اقتباسی گفت: برای انتخاب نمایشنامه در لحظه انتخاب و اجرا می کنم و یکسری نمایشنامه‌ها از لحاظ فکری با جهان بینی من نسبت به پیرامون و آنچه همیشه دغدغه اجرایشان را داشته‌ام همخوان هستند.

وی افزود: نمایشنامه هذیان هملت در همین مسیر قرار داشت و به همین دلیل این اثر محسن رهنما که به عقیده من سعی در برجسته کردن برخی مسائل و چالش‌ها یا تابوهای جامعه امروز را دارد، انتخاب کردم.

وی تصریح کرد: این آثار که وام گرفته از سرشت انسانی هستند با توجه به شرایط زندگی مخاطب، در هریک از تماشاچی‌ها نقطه نظر ویژه ای ایجاد می کنند.

کارگردان هذیان هملت گفت: مشکلات سخت افزاری از مشکلاتی محسوب می‌شود که همیشه گریبان گیر اجرای تئاترهای اصفهان است و در کنار آن، شرایط اقتصادی و اجتماعی بر روی اجراها تاثیرات خودش را دارد.

وی افزود: این مشکلات در تمام اجراهای من و دیگر کسانی که در عرصه تئاتر اصفهان کار می کنند وجود دارد با این حال شهرداری اصفهان در این شرایط بیشترین حمایت ها را از تئاتر اصفهان داشته است.

هملت ( Hamlet) نمایش‌نامه‌ای تراژدی اثر ویلیام شکسپیر، نمایشنامه‌نویس و شاعر برجسته انگلیسی است که در سال ۱۶۰۲ نوشته شده و یکی از مشهورترین نمایش‌نامه‌های تاریخ ادبیات جهان به‌شمار می‌آید. این نمایش بلندترین اثر شکسپیر است.

نظر شما