شناسهٔ خبر: 66173786 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد دانشگاه: برخورد جمهوری اسلامی با صهیونیست‌ها کاملا قانونی بود

شیراز-ایرنا-یک استاد دانشگاه معتقد است اقدام اخیر و برخورد جمهوری اسلامی با صهیونیست‌ها کاملا قانونی بوده و در صورت تکرار خشنونت‌ها قطعا این برخوردها با جدیت بیشتری انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

غفار زارعی روز سه شنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا در رابطه با پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به جنایات صهیونیست‌ها اظهار کرد: طبق قانون کنوانسیون وین هرگونه تعرض به اماکن دیپلماتیک یک نوع جرم تلقی می‌شود و از آنجا که کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه به عنوان بخش جدایی ناپذیر از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، هرگونه تعرض به این کنسولگری حکم جنگ با جمهوری اسلامی ایران را دارد.

قانونی بودن اقدام جمهوری اسلامی طبق کنوانسیون وین

استاد حقوق بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی لامرد ادامه داد: طبق کنوانسیون وین، دیپلمات‌ها، مستشاران و رایزن‌های نظامی و فرهنگی در سفارت‌خانه‌ها نیز از مصونیت برخوردار هستند، لذا حمله هوایی اسراییل به کنسولگری ایران در دمشق اقدامی کاملاً اشتباه، غیرقانونی، غیرموجه، غیراخلاقی و خلاف عرف بین الملل بود.

زارعی اضافه کرد: طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد جمهوری اسلامی ایران این حق را دارد که به عنوان دفاع مشروع با دشمن یا هرکه‌ بخواهد حاکمیت سرزمینش را نقض کند برخوردی قاطع داشته باشد.

وی با بیان اینکه اقدام اخیر جمهوری اسلامی با هدف متنبه کردن رژیم صهیونیستی بوده، در خصوص سیاست‌های کشور آمریکا گفت: ما نباید توقعی از ایالات متحده امریکا داشته باشیم، چراکه آمریکا بارها در بحث تجاوز، نسل‌کشی، کودک‌کشی و مشکلات غزه با مواضع سازمان ملل متحد مخالفت و با انفعال برخورد کرده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این مخالفت‌ها نشان‌دهنده آن است که آمریکایی‌ها بخشی از جنایت‌های اسراییل هستند و با حمایت از این جنایت‌ها به دنبال اجرایی کردن هر چه بیشتر اقدامات اسراییل هستند و لفاظی آنها در رسانه‌ها مبنی بر حمایت نکردن از اسراییل هم بیشتر برای منحرف کردن اذهان مردم است، در صورتی که همه به خوبی می‌دانند اسراییل با سیاست‌های امریکا این اقدامات را دنبال می‌کند.

زارعی یادآور شد: اقدام اخیر و برخورد جمهوری اسلامی با صهیونیست‌ها کاملا قانونی بوده و در صورت تکرار خشنونت‌ها قطعا این برخوردها با جدیت بیشتری انجام می‌شود.

جنایت‌های صهیونیست‌ها مکمل جنایت‌های آمریکایی‌ها

وی که معتقد است جنایت‌های صهیونیست‌ها مکمل جنایت‌های آمریکایی‌هاست، گفت: پاسخ جمهوری اسلامی ایران به جنایات صهیونیست‌ها و تخریب بزرگ‌ترین فرودگاه واقع در تل آویو باعث شد برخی از کشورها که از اسراییل یک قدرت نفوذناپذیر ساخته بودند که از طریق گنبد آهنینش می‌تواند بر هر نوع حمله، تجاوز و درگیری‌های بین‌المللی فائق آید به اشتباه خود پی ببرند.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی لامرد عنوان کرد: جمهوری اسلامی با پاسخی که به جنایات صهیونیست‌ها داد به همه کشورها ثابت کرد که گنبد آهنین و استراتژی‌هایی که اسراییل پشت این گنبد آهنین ایجاد کرده دروغی بیش نیست
زارعی گفت: عبور موشک‌های ایران از این پدافندهای چند لایه امریکا و اسراییل موجب شد جمهوری اسلامی ایران قدرت نمادینی که اسراییل در منطقه برای خودش ایجاد کرده بود از بین برود و نشان دهد که قدرت اسراییلی‌ها قدرتی پوشالی و فاقد واقعیت است.

وی اضافه کرد: صهیونیست‌ها خوب می‌دانند که این گنبد آهنین نمی‌تواند نجات دهنده آنها باشد و اما اسراییلی‌ها در آینده با این بحران روبه رو هستند که بخشی از نقاط ضعف آنها برای کشورهای منطقه مشخص شده است.

استاد دانشگاه آزاد لامرد افزود: جمهوری اسلامی ایران از بعد از جنگ تحمیلی با توجه به ویژگی‌های منطقه غرب آسیا و حوزه خلیج فارس و همچنین موقعیت ژیوپولتیکی که در منطقه داشت متوجه حضور قدرت‌های بزرگ در منطقه خاورمیانه و نقش کشورهایی مانند ایالت متحده امریکا در این منطقه شد.

قدرت بازدارندگی یک آیتم کلیدی و اساسی در بحث امنیت ملی جمهوری اسلامی

زارعی ادامه داد: جمهوری اسلامی به خوبی می‌داند اگر بخواهد یک قدرت وابسته داشته باشد در آینده با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود، لذا تلاش کرد که قدرت خود را با هدف حفظ امنیت درون‌زا ارتقا دهد و با اتکا به منابع داخلی و بر اساس پتانسیل‌های جغرافیایی، تکنولوژی و نظامی خود قدرت بازدارندگی قوی در منطقه ایجاد کند تا هرگونه تعدی و تجاوز به خاک جمهوری اسلامی با محدودیت مواجه شود.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب به هیچ کشوری در منطقه حمله نکرده، بلکه این کشورهای دیگر بودند که ایران را همیشه مورد تعدی و تجاوز قرار دادند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران صرفا برای دفاع مشروع از خودش اقدام کرده که این دفاع مشروع نیاز به قدرت بازدارندگی داشته است.

حرکت از قدرت بازدارندگی به سمت قدرت تهاجمی

وی این قدرت بازدارندگی را به عنوان یک آیتم کلیدی و اساسی در بحث امنیت ملی جمهوری اسلامی و در حوزه سیاست داخلی کشور دانست و در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام به معنای عبور ایران از قدرت بازدارندگی به قدرت تهاجمی گفت: جمهوری اسلامی هیچگاه در سیاست‌های خود مانند سایر کشورها عمل نکرده چراکه اگر می‌خواست همچون کشورهای منطقه عمل کند با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شد اما پیش از آنکه کشورهای دیگر بتوانند جمهوری اسلامی را با چالش مواجه کنند سعی کرد هم قدرت بازدارندگی را ایجاد کند و هم از طریق قدرت بازدارندگی به سمت قدرت تهاجمی حرکت کند تا در آینده هیچ کشوری نتوان حرکتی را علیه منافع و امنیتش آغاز کند.

پیام اقدام اخیر جمهوری اسلامی ایران به جهان

زارعی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه پیام پاسخ موشکی ایران و تخریب بزرگترین فرودگاه تل آویو برای کشورهای منطقه و جهان و آمریکا و اسرائیل چیست، گفت: پیام مهم اقدام اخیر این بود که جمهوری اسلامی هر گونه حمله اسراییل به اموال، دارایی، اماکن یا شخصیت‌های نظامی را با قدرت وپتانسیل‌هایی که دارد پاسخ می‌دهد و رویارویی با جمهوری اسلامی هزینه دارد.

به گزارش ایرنا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیشتر با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی شلیک شد.

در اطلاعیه سپاه آمده است: در پاسخ به جنایت‌های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی را با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز اعلام کرد: اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق بود.

نظر شما