شناسهٔ خبر: 66172425 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زورگیران اتوبان صدر و لزوم رصد همیشگی مجرمان سابقه‌دار

تهران - ایرنا - ماجرای زورگیران اتوبان صدر که فیلم آن در فضای مجازی دست به دست شد و مرتکبان به سرعت توسط پلیس شناسایی و دستگیر شدند، یک نکته داشت؛ اینکه چرا مجرمان و سارقان سابقه‌دار به راحتی از حبس آزاد می‌شوند و چرا به طور مداوم پایش و رصد نمی‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، ۲۱ فروردین ماه ویدیویی از اقدام به زورگیری با استفاده از سلاح سرد در اتوبان صدر در فضای مجازی منتشر شد و در پی آن مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: «با انتشار فیلم سرقت به عنف از سرنشین یک دستگاه خودرو سواری توسط چهار نفر سارق با سلاح سرد و شنیده شدن صدای تیراندازی در فیلم، تحقیقات کارآگاهان پلیس آگاهی تهران بزرگ به صورت شبانه روزی در حال انجام است.»

۲۶ فروردین پلیس تهران بزرگ از شناسایی و دستگیری متهمان زورگیری اتوبان صدر خبر داد و اعلام کرد: متهمانی که چند روز پیش با استفاده از سلاح سرد اقدام به زورگیری به منظور موبایل قاپی در اتوبان صدر کرده بودند، شناسایی و دستگیر شدند.

این مجرمان دیروز - ۲۷ فروردین - صحنه حادثه را در حضور رسانه‌ها و پلیس بازسازی کردند و با ابراز ندامت گفتند که بیشتر در مناطق بالای شهر اقدام به سرقت و کف زنی می کردند و حتی در روز حادثه یک گوشی قاپی هم در بزرگراه بعثت داشته‌اند.

نکته تاسف بار این سرقت خشن این است که تمامی متهمان پرونده زورگیری، جوانانی بودند که زیر ۲۰ سال سن داشتند.

یکی از نکاتی که در لابه لای اخبار این زورگیری کمتر به آن توجه شد، اظهارات متهم ردیف اول این حادثه بود که اذعان کرد این نخستین باری نبوده که اقدام به کف زنی و موبایل قاپی کرده؛ یعنی سارقانی که پیشتر هم با سرقت های خرد امنیت عمومی جامعه را سلب کرده اند، حتی شاید به دام پلیس افتاده و تحویل نهاد قانون شده‌اند اما به دلیل تسهیلاتی که قانون با هدف حبس زدایی در نظر گرفته و یا با گذشته یک سند وثیقه و یا کفالت آزاد شده اند در حالی که از جرم خود پشیمان نبوده اند و به تکرار سرقت از مردم پرداخته‌اند.

فارغ از عوامل اجتماعی و اقتصادی که بسترساز بروز جرایم خرد از جمله سرقت در جامعه از قبیل موبایل قاپی و کیف زنی است، باید به این نکته توجه داشت که در کنار پیشگیری از وقوع جرم نباید از کنار موضوع مهمی چون برخورد قاطعانه و پالایش دایمی این گروه از مجرمان که سلسله وار بزه خود را تکرار می‌کنند و ابایی از پلیس، دستگیری و اعمال قانون ندارند، گذشت.

زورگیران اتوبان صدر و لزوم رصد همیشگی مجرمان سابقه‌دار


کنترل ۵ هزار سارق توسط پابند الکترونیک

در این راستا از اواخر اسفندماه گذشته پلیس طرح خود برای استفاده از پابند الکترونیک را رونمایی و فرمانده فراجا اعلام کرد که پلیس قصد دارد ۵ هزار سارق را با پابند الکترونیک کنترل کند.

سردار احمدرضا رادان درباره طرح پایش هوشمند سارقان سابقه‌دار با پابند الکترونیکی توضیح داد: در جریان این طرح سارقان سابقه‌دار به صورت لحظه‌ای کنترل خواهند شد.

باید اذعان داشت پدیده سرقت یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان است که برای رفع آن پلیس طرح‌های زیادی را عملیاتی کرده‌است که می‌توان به تشدید و راه‌اندازی گشت‌های آگاهی در کل کشور و راه‌اندازی قرارگاه مبارزه با سرقت اشاره کرد این اقدامات باعث شد رشد افزایش ۱۹ درصدی سرقت به صفر برسد و شاهد کاهش ۲۲ درصدی سرقت هستیم.

در طرح کنترل و پایش الکترونیکی سارقان سابقه‌دار با پابند الکترونیکی که اجرای آن در سه نقطه جغرافیایی تهران بزرگ، غرب استان تهران و استان البرز آغاز شده، سارقانی که در ۱۰ سال گذشته حداقل چهار سابقه در پرونده‌شان ثبت شده‌باشد، در نظر گرفته شده‌است.

در این طرح، سارقان سابقه‌داری که این پابندها برای آن‌ها در نظر گرفته شده‌است، باید دو سال این پابندها را تحمل کنند و در این مدت به صورت هوشمند تحت کنترل خواهند بود و چنانچه مرتکب سرقتی نشوند، می‌توانند پس از دو سال به دستور مقام قضایی پابند الکترونیکی از پای خود جدا کنند، اما اگر در این دو سال مرتکب جرم شوند، استفاده از آن به مدت سه سال تمدید می‌شود و فرد مورد پایش باید سه سال دیگر این پابندها را با خود حمل کند.

این پابندها ویژگی‌های خاصی دارد و اولین ویژگی آن کنترل لحظه‌ای فرد مورد پایش است و پلیس به صورت لحظه‌ای مسیر و محدوده حرکتی فرد مورد نظر را دارد.

آنطور که فرمانده فراجا گفته، هزاران سارق حرفه‌ای داریم که حبس خود را گذرانده‌اند، اما همچنان سرقت می‌کنند و به همین دلیل پلیس طرح کنترل الکترونیکی سارقان و مجرمان سابقه‌دار را در دستور کار قرار داده است.

در مرحله اول اجرای طرح هزار سارق پابند الکترونیکی می‌گیرند و این عدد تا پایان سال هزار و ۱۰۰ سارق را شامل می‌شود و بعد از آن نیز باید تعداد پابندها به ۵ هزار مورد برسد.

نظر شما