شناسهٔ خبر: 66111340 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پایکوبی لنجی بر ساحل نگین فیروزه‌ای آذربایجان + فیلم

ارومیه- ایرنا- مردم و جوانان آذربایجان‌غربی در جشنواره دریاچه ارومیه با پایکوبی و اجرای موسیقی آذربایجانی روی لنج نشسته، جشنی گسترده بر ساحل نگین فیروزه‌ای آذربایجان‌ گرفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، از ساعت ۱۰ صبح روز جمعه طبق قرار، جشنواره فرهنگی، تفریحی و گردشگری در حوالی پل میانگذر ارومیه آغاز شد؛ نم نمک حضور جوانان و مردم ارومیه به چشم می‌خورد که حضورشان همراه با شادی است.

سال‌هاست که دریاچه ارومیه به این اندازه آبگیری را در دل خود ندیده بنابراین بودن ۲ میلیارد متر مکعب آب در دریاچه ارومیه چنان نمایشی از قدرت نگین فیروزه‌ای آذربایجان است که جوانان را به پایکوبی روی لنج بر ساحل نشسته قدیمی وا می‌دارد.

از روی پلاک‌های خودروها به راحتی می‌توان فهمید همه صرفا اهل ارومیه نیستند و از جای جای استان آذربایجان‌غربی و آذربایجان غربی شرقی و همچنین تک و توک از استان‌های دیگر به دیدن این دریاچه آمده‌اند تا در جشن ارومیه‌ای‌ها پای‌کوبی کنند.

جالب اینجاست پلاک ایران ۴۸ هم میان این مسافران بود که با کمی جستجو فهمیدم مسافران بوشهری هستند که گویا میهمان عید فطر ارومیه بودند که از قضا در این جشنواره نیز شرکت کرده‌اند.

پلاک‌های ایران ۱۱، ۹۱ و ۵۱ و ۶۱ نیز در میان خودروها دیده می‌شد و همین نشان از خوشحالی همه ایران برای احیای دریاچه ارومیه است.

خیلی‌ها روی همان لنج، گوشی به دست در حال فیلمبرداری از اجرای موسیقی سنتی توسط هنرمند «عاشق» هستند و گروهی دیگر با پایکوبی جمعی همراه موسیقی خوشحالی می‌کنند.

کمی آن‌سو تر غرفه‌های ادارات و دستگاه‌های اجرایی هم برپا شده تا هر کدام چالش‌های پیش روی خود در رابطه با دریاچه ارومیه را اعلام کنند.

در میان آنها غرفه آب منطقه‌ای، محیط زیست، بنیاد ایران شناسی و میراث فرهنگی و گردشگری بیشتر به چشم می‌آید و هر غرفه به تعبیر خود چالش‌های مرتبط با دریاچه را به مردم عرضه می‌کند.

البته ناگفته نماند که پای پل میانگذر دریاچه ارومیه فضای گسترده‌ای هم ایجاد کرده‌اند تا بازدید کنندگان هم خودروشان را پارک کنند هم جشنواره به نحو عالی برگزار شود.

با وجود اینکه راهداری برای اولین بار یک دوربرگردان خودرویی نیز زیر پل ایجاد کرده بود، ولی شور و شوق مردمی در شرکت به این جشنواره به حدی است که ترافیک سنگین شکل گرفته تا ساعات پایانی روز به طول ۱۵ کیلومتر نیز رسید.

احیای دریاچه را باور نمی‌کردم

سینا حضرتی یکی از شرکت کنندگان در این جشنواره است و به ایرنا می‌گوید: به همراه خانواده‌ام به دریاچه ارومیه آمدم تا ببینم واقعا این دریاچه درحال احیا شدن است یا این‌ها بازی رسانه‌ای است.

وی ادامه داد: امروز با چشم‌های خودم دیدم که هر چیزی امکان پذیر است حتی پرآب شدن دریاچه ارومیه!

فرزندم تعبیری از موج‌ دریاچه ارومیه را نداشت

زیبا نجمانی از مسافران تبریزی است و ‌به ایرنا می‌گوید: فرزند ۱۰ ساله‌ام اصلا مفهومی از دریاچه ارومیه را در ذهن ندارد و هر موقع به او از دوران موج‌های بلند و سنگین این دریاچه تعریف می‌کنم به من می‌گوید کو؟ نشانم دهید.

او ادامه داد: امروز هر چند شاهد روزهای اوج دریاچه ارومیه نیستیم اما دیدن همین موج‌های کوتاه هم جای بسی خوشحالی دارد و امیدوارم به زودی شاهد به اوج‌ رسیدن روزهای خوب این دریاچه باشیم.

مسابقات قایقرانی در کنار پل میانگذر

در های و هوی برگزاری جشنواره، قایقرانان آماده برگزاری مسابقات رویینگ می‌شوند.

رییس هیات قایقرانی آذربایجان‌غربی به ایرنا گفت: مسابقات قایقرانی در دریاچه همزمان با برگزاری جشنواره دریاچه ارومیه درکنار پل میانگذر برگزار شد.

محسن شادی افزود: با توجه به افزایش آب موجود در دریاچه ارومیه و برگزاری جشنواره فرهنگی و گردشگری در آن، به دنبال یک‌ اتفاق جالب ورزشی بودیم که قایقرانی گزینه نهایی این جشنواره شد که اکنون در حال برگزاری است.

وی با اشاره به مسافت ۵۰۰ متری این مسابقات رویینگ تک نفره بیان کرد: در پایان مسابقات که بر روی امواج آبی دریاچه ارومیه با تشویق حاضران در ساحل برپا شد، شیرزاد قادری با یک‌ دقیقه و ۴۰ ثانیه از کردستان، مانی رحمانی با یک دقیقه و ۴۲ ثانیه از مهاباد و علی رشادت با یک‌ دقیقه و ۴۵ ثانیه از نقده به ترتیت رتبه‌های اول تا سوم را در بخش آقایان کسب کردند.

شادی ادامه داد: دیلان عزیزی با ۲ دقیقه و ۱۵ ثانیه از مهاباد، ژیروان ملا با ۲ دقیقه و ۱۸ ثانیه از مهاباد و پرنیا محمدی با ۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه از ارومیه نیز در رده بانوان به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند.

پایکوبی لنجی بر ساحل نگین فیروزه‌ای آذربایجان + فیلم

برای رفتن به تبریز جاده جایگزین تعریف شد

ترافیک سنگین جاده که پلیس را به این وا داشت تا اعلام کنند که مسافرین از جاده جایگزین جهت عزیمت به سمت تبریز استفاده کنند.

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی گفت: با توجه به ترافیک سنگین در جاده شهید کلانتری به علت برگزاری جشنواره دریاچه ارومیه، رانندگان از این جاده جهت عزیمت به آذربایجان‌شرقی استفاده نکنند.

سرهنگ رضا پناهی مقدم اظهار کرد: امروز جشنواره دریاچه ارومیه در محور شهید کلانتری و حوالی پل میانگذر در حال برگزاری است و خوشبختانه با توجه به استقبال مردم از این جشنواره شاهد ترافیک سنگین در این محور هستیم.

وی با تعریف مسیرهای جایگزین اضافه کرد: کسانی که قصد سفر به سمت آذربایحان‌شرقی دارند می‌توانند از مسیرهای جایگزین چون میاندوآب به بناب تا تبریز یا اینکه مسیر سلماس به صوفیان تا تبریز را برای مسیر سفر امروز خود انتخاب کنند.

ساعات خوش جشنواره دریاچه ارومیه چنان در حال گذر است که یادمان رفته باد و نسیم این دریاچه نمکی زیر نورخورشید، پوست صورتمان را هم بیش از حد برنزه می‌کند.

در کش و قوس سایه برای نجات خود بودیم که آخرین برنامه جشنواره آغاز شد و اتفاقا سخنگوی دولت هم از راه رسید.

ابتدا سوار قایق موتوری شد و یک دور به همراه قایقران در دریاچه ارومیه زد که البته به طور زنده از شبکه آذربایجان غربی نیز پخش می‌شد و رسانه‌های مختلف نیز این لحظات را ثبت می‌کردند.

پایکوبی لنجی بر ساحل نگین فیروزه‌ای آذربایجان + فیلم

حال خوب‌ دریاچه ارومیه باید مستمر باشد

علی بهادری جهرمی سپس میان جمعیت آمد و اظهار کرد: دولت سیزدهم با عزم راسخ به دنبال احیای دریاچه زیبا و نمکی ارومیه است و اکنون با دیدن این حال خوب دریاچه باید تلاش‌ها به سمت استمرار این موج‌ها و حال خوب دریاچه ارومیه باشد.

وی ‌ادامه داد: دولت سیزدهم در همه حال پشتیبان مطالبه ملی از دریاچه ارومیه است و امیدواریم در فاز جدید که مرحله نرم افزاری است با مشارکت مردم به صورت جمعی این موضوع آبی را حل کنیم.

جهرمی با بیان اینکه امروز روز جشن در دریاچه ارومیه است افزود: به برکت بارش‌های روز افزون آسمانی و تلاش مردم و مسوولین به هر طریق قانونی که بود توانستیم منابع آبی را به دریاچه ارومیه گسیل کنیم تا شاهد این حال خوب دریاچه ارومیه باشیم.

وی با طرح این سوال که چه می‌شود که نحوه مدیریت موجب احیای یک دریاچه بزرگ‌ می‌شود بیان کرد: یکی از نتایج سفرهای استانی رییس جمهور همین احیای دریاچه ارومیه است که وارد میدان شد و مشکلات و مطالبات مردمی را از نزدیک لمس کرد و ‌دولت را مکلف به احیا آن کرد.

سه ماه یکبار پروژه عمرانی احیای دریاچه ارومیه محقق شد

نوبت به نقش اول احیای دریاچه ارومیه رسید تا عملکرد خود را اکنون در مقابل دیدگان همگی است به صورت تخصصی توضیح دهد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در ساحل دریاچه ارومیه گفت: فاز اول احیای دریاچه ارومیه به محوریت سخت افزاری رو به اتمام است و همزمان فاز دوم‌ نرم افزاری آغاز شد.

محمدصادق معتمدیان اظهار کرد: همه پروژه‌های سخت افزاری با بیش از چند هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه انجام شد تا وعده‌های دولت سیزدهم زمین نماند و اکنون همان با فرآیند احیا وارد فاز نرم افزاری می‌شویم.

پایکوبی لنجی بر ساحل نگین فیروزه‌ای آذربایجان + فیلم

استاندار آذربایجان‌غربی افزود: با حمایت ویژه دولت مردمی سیزدهم وعده افتتاح هر سه ماه یک پروژه عمرانی احیای دریاچه ارومیه محقق شده است.

وی‌ ادامه داد: انتقال آب از رودخانه‌ها و سدهای تعریفی انجام شده و اکنون دریاچه ارومیه در حال آبگیری است.

مردم ارومیه و حاضرین در این جشن با شنیدن سخنان امیدوارانه دولت مردان بار دیگر به شوق آمدند و با تشویق دسته جمعی در انتظار موج‌های بلند دریاچه ارومیه به سمت خانه‌های خود حرکت کردند.

اما ساعت هشت شب شده و ترافیک محور بازگشت به ارومیه بسیار سنگین است.

ساعت ۱۰ شب شد و هنوز به میانه راه نرسیده‌ایم گویا برخی‌ها شاید همان ساعت ۱۲ و یک بامداد به خانه‌هایشان برسند اما هیچکس از این ترافیک سنگین ناراحت نیست و گویا با افتخار در این ترافیک در حال رانندگی هستند.

دریاچه ارومیه حال خوب را به مردم منطقه ارزانی می دارد. حال خوب ما ساحل نشینان یعنی حال خوب دریاچه ارومیه.

نظر شما