شناسهٔ خبر: 66109789 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

نتانیاهو می‌خواست مذاکرات را برهم بزند

پشت پرده ترور فرزندان هنیه

دنیای‌اقتصاد : ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه یک روز پس از حمله به غزه که سه تن از فرزندان یکی از ارشدترین رهبران حماس را ترور کرد، عملیاتی را برای هدف گرفتن اعضای حماس در غزه اعلام کرد. «کاساندرا وینوگراد» در گزارش ۱۱آوریل در نیویورک‌تایمز نوشت، اسماعیل هنیه که شاخه سیاسی حماس را در تبعید رهبری می‌کند، گفت که سه پسرش در حمله هوایی اسرائیل در شمال غزه در روز چهارشنبه جان باخته‌اند. رسانه‌های وابسته به حماس گزارش دادند که سه نوه هنیه نیز در این حمله جان خود را از دست دادند. ارتش رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نیروهای این رژیم یک «عملیات دقیق و مبتنی بر اطلاعات» را شبانه در مرکز غزه با جت‌های جنگنده و نیروهای زمینی برای «از بین بردن عوامل تروریستی و ضربه زدن به زیرساخت‌های تروریستی» انجام دادند.

صاحب‌خبر -

هنوز مشخص نیست که آیا این عملیات مربوط به حمله یک روز قبل به پسران هنیه است که به گفته ارتش اسرائیل «در راه انجام فعالیت‌های تروریستی در مرکز غزه بودند» یا خیر. ارتش اسرائیل جزئیات بیشتری ارائه نکرد و ادعاهای ارتش هم قابل تایید نیست. ارتش اسرائیل گفت که سه پسر هنیه که کشته شدند -امیر، محمد و حازم- در عملیات نظامی حماس فعال بودند. به‌طور مثال، امیر به عنوان «فرمانده هسته» و برادرانش به‌عنوان «عوامل سطح پایین» فعال بودند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که یکی از برادران نیز در گروگانگیری دست داشته، اما نام وی را اعلام نکرد.این حمله در حالی صورت گرفت که مذاکره‌کنندگان بین‌المللی برای میانجی‌گری آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های محاصره‌شده در این منطقه در تلاش بودند. این گفت‌وگوها به‌دلیل اختلاف نظر درباره جزئیات به بن‌بست خورده است؛ به‌طوری‌که یک مقام ارشد حماس روز چهارشنبه گفت که این گروه ۴۰گروگان زنده که معیارهای مبادله بر اساس طرح مورد بحث را داشته باشند، ندارد.

درحالی‌که هنیه یکی از بلندپایه‌ترین مقامات حماس است، تحلیلگران می‌گویند که پسران او کمتر در این عملیات نقش دارند و به نظر می‌رسد که هدف از کشتار آنها ارسال پیامی به رهبری این گروه در بحبوحه مذاکرات آتش‌بس بوده است. خانم طحانی مصطفی، تحلیلگر ارشد در گروه بین‌المللی بحران گفت: «زمانی که درباره ارشدیت در حماس صحبت می‌کنید، خواه شاخه سیاسی یا نظامی، نام پسر او معمولا مطرح نمی‌شود.»مصطفی گفت که زمان‌بندی حمله باعث شد که به نظر تلاشی برای از بین بردن مذاکرات باشد. اما بلال صعب، یکی از همکاران برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در چتم‌هاوس گفت که این حمله ممکن است برای آرام کردن مخاطبان داخلی پس از ۶ماه جنگ یا دادن اهرم فشار به اسرائیل در گفت‌وگوها بوده باشد.

صعب گفت: «این یک پیروزی سیاسی برای اسرائیل بیش از هر چیز دیگری است.» هنیه روز چهارشنبه گفت که اسرائیل «اگر فکر می‌کند با کشتن فرزندان من مواضع خود را در مذاکرات تغییر خواهیم داد، دچار توهم شده است.»نبردهای فعال در غزه به پایین‌ترین حد خود از نوامبر رسیده است. اسرائیل در اواخر هفته گذشته نیروهای خود را از جنوب غزه خارج کرد؛ اما افزود که ارتش برای حفظ «آزادی عمل و توانایی‌اش برای انجام عملیات‌های اطلاعاتی دقیق» در سایر بخش‌های غزه خواهد ماند. تاکید اعلام‌شده ارتش بر عبارات «دقت» و «دقیق» در حالی است که انتقادات بین‌المللی از جنگ غزه به‌دلیل افزایش تلفات فلسطینی‌ها و هشدار درباره قحطی شدت گرفته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته که تاریخی برای تهاجم زمینی به رفح در جنوب غزه تعیین شده است؛ عملیاتی که مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که برای غیرنظامیان فاجعه‌بار خواهد بود. برخی از تحلیلگران معتقدند که تهدیدهای او یک «هارت و پورت» یا تلاش برای به دست آوردن اهرم فشار در مذاکرات آتش‌بس است. دولت بایدن از نتانیاهو خواسته که برنامه‌های تهاجم خود را کنار بگذارد و روی «رویکردهای جایگزینی که عناصر کلیدی حماس را هدف قرار می‌دهد» تمرکز کند.

 

نظر شما