شناسهٔ خبر: 66108958 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

صدای «فلسطین مستقل» در قلب اروپا

روزنامه جوان

صدای به‌رسمیت‌شناختن کشور مستقل فلسطینی از قلب اروپا به گوش می‌رسد. نروژ و اسپانیا دیروز اعلام کردند آماده‌اند «عضویت فلسطین را به‌عنوان یک کشور در سازمان ملل» به رسمیت بشناسند. قبلاً نیز ایرلند و اسلوونی چنین گفته بود. این واکنش بعد از آن بود که اعلام شد اعضای شورای امنیت سازمان ملل قادر به اجماع بر سر عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل نبودند، و این در حالی بود که قبل از جنگ غزه نیز ۹ کشور دیگر اروپایی فلسطین مستقل را به رسمیت شناخته بودند. دیروز همچنین ۴ سازمان حقوق بشر آلمانی با طرح شکایت از دولت خواستار لغو فوری فروش تسلیحات به اسرائیل شدند. نیم‌قرن پیش وقتی بنیانگذار جمهوری‌اسلامی از «صدور انقلاب» نام برد، دقیقاً اشاره‌اش به حمایت از مظلومیت فلسطین و احیای این کشور بود. حالا این صدای انقلاب به برکت بیداری و زنده بودن مقاومت بی‌بدیل تاریخی مردم غزه در قلب اروپا هم شنیده می‌شود و این معنای دقیق صدور انقلاب است

صاحب‌خبر -
جوان آنلاین: صدای به‌رسمیت‌شناختن کشور مستقل فلسطین از قلب اروپا به گوش می‌رسد. نروژ و اسپانیا دیروز اعلام کردند آماده‌اند «عضویت فلسطین را به‌عنوان یک کشور در سازمان ملل» به رسمیت بشناسند. قبلاً نیز ایرلند چنین گفته بود. این واکنش بعد از آن بود که اعلام شد اعضای شورای امنیت سازمان ملل قادر به اجماع بر سر عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل نبودند. دیروز همچنین چهار سازمان حقوق بشر آلمانی با طرح شکایت از دولت خواستار لغو فوری فروش تسلیحات به اسرائیل شدند. نیم‌قرن پیش وقتی بنیانگذار جمهوری‌اسلامی از «صدور انقلاب» نام برد، دقیقاً اشاره‌اش به حمایت از مظلومیت فلسطین و احیای این کشور بود. حالا این صدای انقلاب به برکت بیداری و زنده‌بودن مقاومت بی‌بدیل تاریخی مردم غزه در قلب اروپا هم شنیده می‌شود و این معنای دقیق صدور انقلاب است.
 
به رغم خسارات بزرگی که رژیم‌صهیونیستی در نتیجه جنگ با غزه متحمل شد، به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین ضربه، فشار عظیم جهانی است که بر این رژیم برای ایجاد کشور مستقل فلسطینی وارد شده است. این طرح که پیش از این فقط در بین ملل مسلمان حامیانی داشت، اکنون زمزمه‌های آن در غرب هم شنیده می‌شود و کشور‌هایی مانند اسپانیا و نروژ پرچم حمایت از فلسطین را به اهتزاز درآورده‌اند. 
به گزارش «جوان» کشور‌های غربی که دیرزمانی با حمایت از رژیم‌صهیونیستی بر جنایات آن در سرزمین‌های اشغالی سرپوش گذاشته بودند، اما جنایات گسترده این رژیم در غزه از جمله گرسنگی‌دادن فلسطینیان و نابودی زیرساخت‌ها در منطقه محاصره‌شده به افزایش انتقادات بین‌المللی از این رژیم منجر شده است. در اروپا نگرانی‌ها در مورد جنگ اسرائیل علیه غزه نیز به تغییر مواضع منجر شده است و کشور‌های بیشتری امکان به‌رسمیت شناختن دولت فلسطین را بررسی می‌کنند. در این رابطه، پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا که در ماه‌های اخیر به صدای مظلومیت‌خواهی ملت فلسطین در اروپا تبدیل شده است، بار دیگر مواضع حمایتی خود را از فلسطینیان اعلام کرد. 
به گزارش تی‌آرتی عربی، سانچز روز پنج‌شنبه در سخنانی گفت: «ما آماده‌ایم عضویت فلسطین را به عنوان یک کشور در سازمان ملل به رسمیت بشناسیم.» 
اسپانیا پیش از این تهدید کرده بود در صورت ادامه تعلل اتحادیه اروپا در این زمینه، به طور یکجانبه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد، در حالی که نخست‌وزیر اسپانیا در جریان برنامه انتخاباتی خود در برابر پارلمان متعهد شد کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد و برخی از احزاب اسپانیایی از او در این امر حمایت می‌کنند. 
پدرو سانچز برای فلسطین سنگ‌تمام گذاشته و از روز پنج‌شنبه سفر رسمی دو روزه خود را به لهستان، نروژ و ایرلند با هدف همکاری با سایر کشور‌های اتحادیه اروپا برای به‌رسمیت‌شناختن کشور فلسطین آغاز کرده است. 
از سوی دیگر، خوزه مانوئل آلبارز، وزیر خارجه اسپانیا هم گفت که دولت با دیگر کشور‌های اروپایی برای به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین همکاری می‌کند. 
وی افزود: جدی بودن وضعیت فلسطین نشان می‌دهد ما نمی‌توانیم بیش از این منتظر بمانیم تا کشور فلسطین را به رسمیت بشناسیم. 
آلباریس تصریح کرد که تلاش می‌کند روزی را برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین، چه در شورای وزیران و چه در دیدار با شرکای اروپایی تعیین کند. 
به نظر می‌رسد سفر منطقه‌ای نخست‌وزیر اسپانیا کارساز بوده است و دیگر کشور‌ها هم متقاعد شده‌اند همین رویه را در پیش بگیرند. 
به گزارش الجزیره، یوناس گار استور، نخست‌وزیر نروژ دیروز اعلام کرد: «آماده هستیم کشور فلسطین را به رسمیت بشناسیم و از عضویت آن در سازمان ملل حمایت کنیم. تنها در این میان، مسئله زمانبندی و هماهنگی برای این کار مطرح است.» 
 
 ۱۳ کشور اروپایی «حامی فلسطین»
در ماه‌های اخیر دولت‌های اسلوونی و ایرلند هم موافقت خود را برای به‌رسمیت‌شناختن فلسطین اعلام کرده بودند، بنابراین اگر چهار کشور تعهد خود را اجرا کنند، تعداد کشور‌های اتحادیه اروپا که فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت می‌شناسند به ۱۳ کشور افزایش می‌یابد. پیش‌تر ۹ کشور بلغارستان، قبرس، جمهوری‌چک، مجارستان، مالت، لهستان، رومانی، اسلواکی و سوئد فلسطین را به رسمیت شناخته بودند. با این حال، اتحادیه اروپا به عنوان یک نهاد، فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد و به رغم تلاش‌های دیپلماتیک متعدد در طول سال‌ها از درون اتحادیه برای انجام این کار برخی از تأثیرگذارترین کشور‌های اتحادیه اروپا، از جمله آلمان و فرانسه، این موضع را دارند که دولت فلسطین تنها باید به عنوان بخشی از راه‌حل دو کشوری با اسرائیل به رسمیت شناخته شود. در صورتی که اتحادیه اروپا با اجماع کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد، در این صورت امریکا هم مجبور خواهد شد در این مسیر گام بردارد. 
موج فزاینده به رسمیت شناختن فلسطین در جهان، بزرگ‌ترین ضربه به حیثیت رژیم‌صهیونیستی است، اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم مدعی شده است اجازه تأسیس کشور فلسطین را نخواهد داد. 
درخواست‌ها برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در ماه‌های اخیر افزایش یافته است و پس از آنکه کشور‌های عربی و اتحادیه اروپا در جریان نشستی در اسپانیا در ماه نوامبر توافق کردند ابتکار «دودولتی» تنها راه‌حل مناقشه فلسطین و اسرائیل است، غربی‌ها هم به این واقعیت پی برده‌اند تا زمانی که فلسطینیان دولتی نداشته باشند، اسرائیل کماکان به اشغالگری و جنایت‌ها در کرانه باختری و غزه ادامه خواهد داد و این مسئله برای آن‌ها نیز هزینه‌زاست. 
موج نفرت از جنایات رژیم‌صهیونیستی علیه فلسطینیان پس از جنگ غزه روند رو به رشدی گرفته است و افکارعمومی غرب خواستار اعمال فشار‌های سنگین بر این رژیم است. روزنامه گاردین روز جمعه گزارش داد که چهار سازمان حقوق بشر آلمانی با طرح شکایت از دولت، خواستار لغو فوری فروش تسلیحات به اسرائیل شده‌اند. لازم به ذکر است آلمان دومین تأمین‌کننده سلاح‌های اسرائیل به شمار می‌رود و در هفت ماه گذشته هم به این روند ادامه داده است و این سلاح‌ها در کشتار فلسطینیان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

نظر شما