شناسهٔ خبر: 66103653 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اقبال مخاطبان به «هفت سر اژدها» به‌واسطه نمایش آشکار فساد/ خط‌شکنی‌های یک سریال در رسانه ملی

«هفت سر اژدها» خطوط قرمزی را هم رد که جای تامل دارد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین:  براساس اطلاعیه‌ای که صدا و سیما اخیرا منتشر کرده، سریال «هفت سر اژدها» بیشترین سهم  در پیشنهادها، درخواست‌ها و قدردانی‌های مخاطبان در تماس با سامانه ۱۶۲ را به خود اختصاص داده است.

براساس این گزارش مهمترین محور‌های نظرات مخاطبان درباره سریال «هفت‌سر اژدها»، شامل تشکر از محتوای جذاب و آگاهی‌بخش، پرداختن به مسائل روز جامعه و فیلمنامه سریال بوده است.

به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که «هفت سر اژدها» را در صدر درخواست‌های مردمی قرارداده تابوشکنی‌ها و نمایش فساد برخی نیرو‌های نفوذی است که سمت‌های دولتی هم دارند که پیش از این نمونه آن را در تلویزیون ندیده‌ایم. برای نمونه در داستان، فساد یک قاضی رده بالا مطرح می‌شود که پیشتر تا به این حد عیان شاهد رشوه‌گیری مقامات دولتی در سریال‌ها نبوده‌ایم یا یک نیروی ناجا در سریال وجود دارد که درجه سرهنگی هم دارد، اما در راستای خواسته‌های شخصیت منفی داستان فعالیت می‌کند.

از طرفی هم‌زمانی پخش سریال با انتشار اخبار پرونده فساد‌های چهره‌های سیاسی هم کمک کرده تا سریال طالبی مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

علاوه بر این «هفت سر اژدها» خطوط قرمزی را هم رد که جای تامل دارد. برای مثال تاکنون سابقه نداشت که از خوانندگان رپ در تلویزیون استفاده شود، اما بازی حمیدصفت در این سریال و پخش موسیقی رپ اتفاق جدیدی در تلویزیون بود.

یا نمایش صحنه‌های اکشن و خشن با برچسب مثبت ۱۳ در یک سریال تلویزیونی هم یکی از مصادیق رد کردن خط قرمز‌های رسانه ملی بود که نه تنها اتفاق بدی نیست بلکه به باورپذیر کردن قصه کمک می‌کند و فرهنگ تولید اثر براساس رده سنی را هم در میان تولیدکنندگان محتوا جا می‌اندازد و هم به مخاطب می‌آموزد که لزوما هر سریالی مناسب هر گروه سنی نیست.

شاید اگر طالبی «هفت سر اژدها» را از سکو‌های شبکه نمایش خانگی پخش می‌کرد، این موارد خط قرمز محسوب نمی‌شدند؛ هرچند که نمایش آشکار فساد در دستگاه قضا و نیروی انتظامی در شبکه نمایش خانگی هم سابقه نداشت. با این حال پخش این صحنه‌ها از تلویزیون مورد توجه مردم قرار گرفته و به نظر می‌رسد تلویزیون باید این سریال را فتح بابی برای تغییر رویه نسبت به برخی خط قرمز‌ها مطابق نظر مردم قرار دهد.

تاکنون خط‌شکنی‌های «هفت سر اژدها» که نام خود را هم از بیانات رهبری درخصوص مبارزه با اژد‌های فساد، وام گرفته است، توانسته مخاطب را با تلویزیون آشتی دهد و باید دید در ادامه این سریال چه غافلگیری‌هایی برای مخاطب دارد.

نظر شما