شناسهٔ خبر: 66101583 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۱ مورد آتش‌سوزی اراضی ملی در استان سمنان مهار شد

سمنان - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی‌وآبخیزداری استان سمنان با اشاره به کاهش چشمگیر آتش‌سوزی در اراضی ملی این استان گفت: ۱۱ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی سال ۱۴۰۲ در استان مهار شد.

صاحب‌خبر -

سرهنگ علیرضا ابوطالبی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌های سال گذشته در اراضی ملی استان سمنان مربوط به عرصه مرتعی و بقیه مربوط به عرصه‌های جنگلی بود.

وی با اشاره به اینکه ۲ آتش‌سوزی اراضی ملی استان سمنان در سال گذشته مربوط به عرصه‌های جنگلی بود، اضافه کرد: بیشترین آتش‌سوزی عرصه‌های مرتعی استان سمنان در شهرستان‌های دامغان، شاهرود و میامی رخ داد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی‌وآبخیزداری استان سمنان اظهار کرد: سال گذشته تعداد موارد گزارش‌شده آتش‌سوزی در مقایسه با سال قبل آن بیش از سه برابر، اما وسعت آتش‌سوزی‌ها کمتر بود.

به گفته وی، وسعت آتش‌سوزی در اراضی ملی استان سمنان در سال ۱۴۰۲ حدود هفت هکتار و سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰ هکتار بود.

سرهنگ ابوطالبی تاکید کرد: علت وقوع ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان عامل انسانی است و آموزش و اطلاع رسانی به مردم نقشی مؤثر در کاهش آتش سوزی در عرصه‌ها دارد و این رویکرد در استان با استفاده از ظرفیت رسانه دنبال می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: شهروندان برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی از انداختن ته سیگار روشن و بطری‌های شفاف یا شیشه ای در طبیعت پرهیز کنند و همچنین پیش از ترک طبیعت از خاموش بودن آتش مطمئن شوند.

به گزارش ایرنا، بطری های شکسته در فصل گرم مانند عدسی عمل می کند و تابش نور خورشید به آن آتش سوزی در مراتع را به دنبال دارد و بر همین اساس ضرورت دارد مردم از ریختن زباله و به ویژه بطرهای شکسته منعکس کننده نور در طبیعت پرهیز کنند.

تلفن شبانه‌روزی ۱۳۹ و ۱۵۰۴ کد امداد جنگل و مرتع است که شهروندان در سراسر استان سمنان به محض وقوع هر حادثه‌ای از جمله تخریب منابع طبیعی و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع را گزارش کنند تا نیروهای یگان حفاظت که به صورت شبانه‌روزی در حال گشت‌زنی در تمامی نقاط استان هستند، در اسرع وقت نسبت به اطفاء حریق و کنترل بحران وارد عمل شوند.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد را نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد را مراتع، ۲ درصد را اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد را هم جنگل تشکیل می دهد.

از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، ۵۸ هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

نظر شما