شناسهٔ خبر: 66100366 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پایان فراق؛

مادر فرمانده توپخانه لشکر ۱۴ امام حسین اصفهان آسمانی شد

پیکر مادر سردار شهید مهدی مظاهری، فرمانده توپخانه لشکر امام حسین (ع) در دوران دفاع مقدس امروز در اصفهان تشییع می‌شود.

صاحب‌خبر -

مادر فرمانده توپخانه لشکر ۱۴ امام حسین اصفهان آسمانی شد*

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ؛ پیکر مادر سردار شهید «مهدی مظاهری» امروز صبح ساعت ۹:۳۰ در آرامستان باغ رضوان اصفهان تشییع و خاکسپاری می‌شود.
مراسم یادبود این مادر شهید شنبه ۲۵ فروردین از ساعت ۸ صبح تا ۱۱:۳۰ در مسجد و حسینیه ۱۴ معصوم واقع در محله کوهانستان اصفهان خیابان آتشگاه­ برگزار می‌شود.
حاجیه خانم مریم خلیلی دیروز به دلیل بیماری قلبی در ۸۰ قلبی دار فانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست.
مهدی مظاهری فرزند محمود در ۱۶ آبان ۱۳۴۰ در محلة کوهانستان در خیابان آتشگاه به دنیا آمد. دوران کودکی را در خانواده ­ای متدیّن گذراند. دوره ابتدایی و راهنمایی را در محله خود و دوره تحصیلات متوسطه را با موفقیت در هنرستان فنی شاه عباس در خیابان فروغی در سال ۱۳۶۰ به پایان برد.
با شروع انقلاب اسلامی در تظاهرات و راهپیمایی‌ها حضوری مؤثر داشت و در جلسات مذهبی و دینی شرکت می­کرد.
پس از اخذ دیپلم هنرستان به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اصفهان درآمد و به دورة آموزشی پادگان ۱۵ خرداد اعزام شد. مهدی که مجاهدی خستگی ناپذیر بود برای دفاع از انقلاب اسلامی مدتی به کردستان رفت و پیش از عملیات طریق القدس و آزادسازی بستان به جبهه­‌های جنگ تحمیلی به جنوب رفت و در واحد ادوات تیپ امام حسین علیه­ السلام مشغول به کار شد.
وی سپس به واحد توپخانه ۱۰۵ میلی­متری منتقل شد. از آن پس همواره تا هنگام شهادت در عملیات گوناگون در جبهه ­های جنگ تحمیلی در یگان توپخانه حضور داشت. مهدی به دلیل زیرکی و توانائی­های جسمی از ابتدا در واحد توپخانه خوش درخشید و مسؤولیت تطبیق آتش گردان توپخانه ۱۳۰ میلی­متری را برعهده داشت. واحد توپخانه تیپ امام حسین (علیه­ السلام) پس از به غنیمت گرفتن تعدادی از توپ­های ۱۳۰ میلی متری در عملیات طریق ­القدس به وسیله سردار جانباز سیّد حبیب اعتصامی تشکیل شد و برای نخستین بار در ضد حمله­‌های ارتش بعثی عراق به منطقة چزابه استفاده شد. در عملیات فتح­ المبین در آغاز سال ۱۳۶۱ ش ده‌ها توپ ۱۳۰ میلی­متری نو به غنیمت گرفته شد و یگان توپخانه لشگر به دو گردان توپخانه تجهیز گردید.
تلاش فراوان و استعداد عالی مهدی سبب شد تا در عملیات رمضان به معاونت فرمانده آتشبار ۱۳۰ میلی متری منصوب شود. مهدی در عملیات والفجر ۲، فرمانده گردان توپخانه ۱۳۰ میلی­متری بود. وی بر اثر لیاقت و شایستگی در عملیات خیبر، بدر، والفجر ۸ از فرماندهان مؤثر یگان توپخانه لشکر گردید و در عملیات والفجر ۸ در فاو به معاونت رضا سلیمانی فرماندهی توپخانه لشکر امام حسین (علیه­السلام) منصوب شد در همین عملیات مهدی با هدایت آتش مؤثر توپخانه از رزمندگان اسلام در شبه جزیره فاو پشتیبانی کرد. سرانجام وی با انتقال سردار سلیمانی از توپخانه لشکر در عملیات کربلای ۴ و ۵ به فرماندهی این یگان انتخاب شد. وی در عملیات کربلای ۵ با هدایت آتش پرحجم و مؤثر علیه قوای ارتش بعثی عراق حماسه آفرید.
شهید خرازی فرماندهی لشکر امام حسین (علیه­السلام) درباره وی گفت: «مهدی در ضمن اینکه یک طراح نظامی کارکشته­‌ای بود، خیلی امین و متدین بود و سعی می­کرد که با آتش کمتر ضربات بیشتری را بر دشمن وارد کند».
مهدی پس از ۵ سال حضور خستگی­ ناپذیر و حماسه آفرین در جبهه­‌های جنگ سرانجام در منطقة شلمچه بر اثر اصابت ترکش به ناحیه کمر و سر در ۱۵ بهمن سال ۱۳۶۵ به شهادت رسید و پیکر پاکش در گلستان شهدای اصفهان به خاک سپرده شد.

نظر شما