شناسهٔ خبر: 66099656 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

اتفاقات تکنیکال جدیدی در حوزه جلوه‌های ویژه افتاد

مسعود ده نمکی کارگردان سریال «رستگاری با اشاره به سختی‌های تولید آثار ماورایی گفت: قبل از این سریال در فیلم‌ها و سریال‌هایی که در این ژانر ساخته می‌شد روح‌ها معمولا لباس سفید به تن داشتند و شخصیت آنها رئال بود، اما در رستگاری اتفاقات تکنیکال جدیدی در حوزه جلوه‌های ویژه افتاد.

صاحب‌خبر -
مسعود ده‌نمکی کارگردان و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون که فیلم‌های سینمایی «اخراجی‌ها» و «رسوایی» او در بین مردم شهرت دارد و این شب‌ها سریال «رستگاری» او از شبکه دو سیما پخش می‌شود درباره طرح و ایده ابتدایی این سریال گفت: من از سمت سازمان صداوسیما پیشنهاد یک کار ماورایی را به مناسبت ماه مبارک رمضان داشتم و از آنجایی که قبلاً کتاب‌هایی با موضوع مرگ، برزخ و روح را از منظر ائمه و روایت آنها نوشته بودم به‌دنبال یک رویکردی در خصوص ارواح بودم که از ژانر وحشت دور باشد و به گفتمان و روایات شیعه نزدیک باشد.
 
وی افزود: تجربه خوب ما با گروه جلوه‌های ویژۀ فیلم سینمایی «رسوایی 2» در سکانس زلزله باعث شد تا ما این تکنیک‌ها و جلوه‌های ویژۀ جدید را در زمینه روح و... را برای اولین‌بار در سینما و تلویزیون ایران به‌کار بگیریم.
 
این کارگردان ادامه داد: قبل از این سریال در فیلم‌ها و سریال‌هایی که در این ژانر ساخته می‌شد روح‌ها معمولا لباس سفید به تن داشتند و شخصیت آنها رئال بود، اما در رستگاری اتفاقات تکنیکال جدیدی در حوزه جلوه‌های ویژه افتاد.
 
ده‌نمکی بیان کرد: هدف ما این بود که این توانمندی را با مضمون معارف دینی تلفیق کنیم و به همین دلیل از حسن وارسته دعوت به همکاری کردیم تا با توجه به این محتوا متن و قصه‌ای را با همکاران خود بنویسد تا این مضمون‌های دینی به شکل بهتری بیان شوند.
 
 
وی اظهار کرد: از سال دیگر شما خواهید دید که رستگاری در ساخت سریال‌های ماورایی از جهت تکنیک‌هایی که در آن استفاده می‌شود فتح باب کرده است؛ این تکنیک‌ها و جلوه‌های ویژه در ایران جوان هستند و خیلی از کارگردان‌ها از ساخت چنین‌ پروژه‌هایی پرهیز می‌کند، در جشنواره‌ها بسیاری از داورها حتی متوجه جلوه‌های ویژه نمی‌شوند و در جایزه دادن در این زمینه غفلت می‌کنند.
 
کارگردان «رستگاری» در پاسخ به این سوال که چرا بعضی از کارگردان‌ها از ساخت سریال‌های ماورایی با این حجم از جلوه‌های ویژه پرهیز می‌کنند تصریح کرد: قسمتی از آن به دلیل ذائقه مخاطب ایرانی است که شاید برای او این ژانر قابل باور نیست و از طرفی ژانر وحشت در سینمای ایران به موفقیت نرسیده است.
 
مسعود ده نمکی گفت: با برسی میدانی متوجه می‌شوید تمام خانواده‌ها بیننده «رستگاری» هستند؛ من نظرسنجی‌های صداوسیما را قبول ندارم؛ به نظرم این کار آنها نوعی خودزنی است؛ صداوسیما باید ملاک‌های خود برای نظرسنجی را تغییر دهد.
 
وی بیان کرد: چه اتفاقی می‌افتد سریالی از شبکه دو بدون بازپخش از شبکه تماشا پخش شود و این میزان مخاطب داشته باشد و مردم عادی را بیننده خود کند؟
 
وی ادامه داد: از این اتفاق می‌شود نتیجه گرفت که واقعی بودن استقبال مردم از یک اثر را باید از مردم پرسید؛ برخی نظرسنجی‌ها همانند نظرسنجی‌های انتخاباتی هستند که برخی نهادها آنها را ‌برگزار می‌کنند که نتیجه ان برعکس ارتی مردم اتفاق است ؛ این اتفاق نشان می‌دهد نظرسنجی آنها محدود است و یا به شکل نادرستی انجام می‌شود.
 
کارگردان «رستگاری» اظهار کرد: بازیگر‌ها از پیام‌هایی که در صفحات اجتماعی خود در فضای مجازی و یا بازخورد مردم در جامعه دریافت کرد‌ه‌اند نشان می‌دهد مردم بعد از سال‌ها اقبال خوبی را نسبت به این ژانر نشان داده‌اند.
 
وی افزود: وقتی جزئیات یک سریال در صفحات مجازی به مقدار زیادی منتشر می‌شود این نشان می‌دهد که مردم با تمام جزئیات آن سریال را دنبال می‌کنند و از طرف دیگر وقتی به بازیگرها، و... پیشنهادهای جدیدی داده می‌شود این نشان‌دهنده موفقیت آن کار است.
 
این کارگردان درباره پیشنهاد فیلمسازی از سوی تهیه‌کننده‌ای از کشور ترکیه گفت: بعد از پخش «رستگاری» پیشنهاداتی مطرح شد که ما باید دقیق‌تر برسی کنم.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: مضمون برای من خیلی مهم است.ده‌نمکی اظهار کرد: ملاک‌های فیلم‌سازی در ایران با کشورهای دیگر متفاوت است؛ اگر ما در این بحث محتوایی به توافق برسیم می‌تواند این توانمندی در اختیار دیگران نیز قرار بگیرد.

 

نظر شما