شناسهٔ خبر: 66080642 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس مسائل دینی:

عید فطر، جشن بازگشت به خویش است

پریسا عابدی

یک کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه عید فطر روز دریافت جوائز الهی است، گفت: عید فطر اهمیت و فضیلت بسیار دارد به قدری که در روایات، آن را مانند شب قدر دانسته‌اند و برای آن اعمالی مثل احیاء و عبادت را ذکر کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام مهدی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، عید فطر را دارای برکات بسیار برای مسلمانان دانست و اظهار کرد: فرد مسلمان در این روز بعد از یک ماه روزه، تهجّد و عبادت، برای گرفتن پاداش الهی آماده می‏ شود؛ لذا این روز، از سویی سبب شادی و سرور است، به این دلیل که هر مسلمانی از انجام وظیفه الهی خوشحال و مسرور است؛ و از سویی چون روز دریافت جوائز الهی است، انسان در حالت خوف و دلهره به سر می ‏برد، از این‏که نمی‏ داند اعمال یک ماهه او تا چه اندازه مورد قبول قرار گرفته است؟

او ادامه داد: امام باقر(ع) از رسول خدا(ص) نقل کرده است که آن حضرت فرمودند: «إِذَا کَانَ أَوَّلُ یَوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ، نَادَی مُنَادٍ، أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ اغْدُوا إِلَی جَوَائِزِکُمْ، ثُمَّ قَالَ یَا جَابِرُ جَوَائِزُ اللَّهِ لَیْسَتْ بِجَوَائِزِ هَؤُلَاءِ الْمُلُوکِ، ثُمَّ قَالَ هُوَ یَوْمُ الْجَوَائِزِ»؛ «هنگامی که روز اوّل شوّال فرا می‌رسد، منادی ندا می‏ دهد: ای مؤمنان برای دریافت جوائز و پاداش‌‏های خود بشتابید!» آنگاه امام(ع) فرمود که «جایزه‌های خداوند مانند جایزه‏‌های پادشاهان نیست.»(یعنی جایزه او بسیار بزرگ و معنوی و قبولی طاعات و رضوان الهی است). در پایان نیز تأکید فرمود: «روز اوّل شوال روز دریافت جایزه‏ است»

عید فطر بازگشت انسان به فطرت الهی خویش است

محمدی کلمه «عید» را کلمه‌ای از ماده «عود» به معنای «بازگشت» دانست و گفت: به روزهایی که مشکلات از قوم و جمعیتی بر طرف می‏‌شود و بازگشت به پیروزی‌ها و راحتی‏‌های قبل برای آن جمع رقم می‌خورد، عید گفته می‌شود، در فرهنگ دینی عید روزی است که در آن گناه و معصیتی انجام نشود، و  عید فطر زمانی است  که در پرتو اطاعت یک ماه مبارک رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاکی فطری نخستین به روح و جان باز می‏‌گردد و  آلودگی‌ها که بر خلاف فطرت‏ انسانی است، از میان می‌رود، در واقع عید فطر بازگشت انسان به فطرت الهی خویش است.

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: حضرت علی (ع) در یکی از روزهای عید فطر فرمودند که «امروز تنها برای کسانی روز عید است که روزۀ آن‏ها مقبول درگاه پروردگار و عبادت‌‏های شبانه آنان مورد پذیرش او قرار گرفته است، و از این نگاه هر روز که در آن عصیان خداوند نشود آن روز، عید است.»

وی با اشاره به سخن دیگری از حضرت امام علی(ع) ادامه داد: ایشان همچنین با تشبیه این روز به روز قیامت می‌فرمایند که «ای مردم، این روز، روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می‌گیرند، زیانکاران و تبهکاران ناامید می‌گردند و از این منظر به روز قیامت شباهت دارد؛ پس با خروج از منازل و ره سپاری به سوی جایگاه نماز عید، خروجتان از قبر و رفتنتان را به سوی پروردگار به یاد آورید و با ایستادن در جایگاه نماز، ایستادن در برابر پروردگارتان را یاد کنید و با بازگشت به سوی منازل خود بازگشتان به سوی منازلتان در بهشت را یادآور شوید. ای بندگان خدا، کم‌ترین چیزی که در این روز به زنان و مردان روزه‌دار اعطا می شود آن است که فرشته‌ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می‌دهد و می گوید: هان! بشارتتان باد ای بندگان خدا که گناهان گذشته شما  آمرزیده شد. پس در پی آینده خویش باشید که چگونه  ایام را بگذرانید.»

عید فطر اهمیت و فضیلت بسیار دارد
محمدی ادامه داد: عید فطر اهمیت و فضیلت بسیار دارد به قدری که در روایات آن را مانند شب قدر دانسته‌اند و برای آن اعمالی مثل احیاء و عبادت را ذکر کرده‌اند. برخی بعد از پایان ماه رمضان همۀ توفیقات به دست آمده در سایه معنویت ماه را از دست می‌دهند؛ درحالی‌که گرچه ماه مبارک به اتمام رسیده اما خداوند برای بهره‌مندی، بازگشت و توشه بندگان زمان‌ها و نفحات بسیاری را قرار داده که باید از آنها در طول سال استفاده کرد.

این کارشناس یادآور شد: در عید فطر، خداوند متعال به مؤمنان راستین که در راه وصال محبوب زحمت 30 روز روزه را بر تن خریده‌اند، عطایی ویژه کرده و آنها را سرشار از لطف و رحمت بیکران خویش می‌کند. این مصداق سخن امیرالمؤمنین(ع) است که در خطبه عید فطر فرمودند: «روز عید روزی است که نیکوکاران پاداش گرفته و گناهکاران زیان می‌بینند.»

انتهای پیام

نظر شما