شناسهٔ خبر: 66077396 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امیر ارتش:

«صیاد دلها» فاتح کردستان و دشت‌های خوزستان بود

مراغه - ایرنا - فرمانده گروه ۱۱ توپخانه مراغه گفت: سپهبد «علی صیاد شیرازی» که به «صیاد دلها» شهرت دارد، فاتح کردستان و فرمانده دشت‌های خوزستان بود و اخلاص و رشادت‌هایش فراموش نشدنی است.  

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا امیر «حاتم سیفی» شامگاه سه‌شنبه در آیین گرامیداشت بیست و پنجمین سالگرد شهادت سپهبد اخلاص، «علی صیاد شیرازی» که در تالار سرباز پادگان مراغه برگزار شد، افزود: ۲ نفر از شهدای نظامی شامل شهید سپهبد صیاد شیرازی و شهید حاج قاسم سلیمانی در بین شهدای تاریخ ایران تکرارناپذیر هستند.

«صیاد دلها» فاتح کردستان و دشت‌های خوزستان بود امیر حاتم سیفی: صیاد دلها صبر را از مولی علی (ع) فرا گرفته بود

وی با بیان اینکه سالروز تولد و شهادت صیاد شیرازی ۲۱ فروردین بود، اظهار کرد: این شهید بزرگوار جزو نفرات اول دانشکده افسری و از معدود افسران توپچی به شمار می‌رفت که دوره‌های مختلف را در آمریکا گذراند و در آنجا هم از دانشجویان برتر بود.

فرمانده گروه ۱۱ توپخانه مراغه ادامه داد: صیاد شیرازی زمانی که ستوان یک بود، از فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش که فردی بسیار سختگیر بود، دوبار تشویقی گرفت.

امیر سیفی اضافه کرد: صیاد دلها جزو اولین نفراتی بود که نماز جماعت را همراه با شهید کلاهدوز و نامجو در ارتش پایه‌گذاری کردند و هفت بار توسط ساواک دستگیر شد تا جایی در زمان پیروزی انقلاب اسلامی بخاطر اعتقاداتش در زندان بود.

وی یادآور شد: صیاد شیرازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بر اساس لیاقتی که داشت، تنها با ۲۲ سال سن، هسته اولیه بسیج را در اصفهان شکل داد.

به گفته این امیر ارتش، وقتی غائله کردستان اتفاق افتاد، شهید صیاد با درجه سرگردی و همراه با سرلشکر صفوی برای خنثی کردن آن توطئه انتخاب شدند و در حقیقت از فاتحان اصلی کردستان بود.

وی شهید صیاد شیرازی را افسری انقلابی و باجسارت عنوان کرد و افزود: قرارگاه حمزه سیدالشهدا توسط صیاد شیرازی پایه‌گذاری شد که تا زمان حاضر خدمات گسترده‌ای داشته است.

«بنی صدر» به صیاد دلها اعتقاد نداشت

فرمانده گروه ۱۱ توپخانه مراغه گفت: «بنی صدر» اعتقادی به صیاد شیرازی نداشت و با تعدیل جایگاه، او را به عنوان رییس دژبان ضلع غربی درب ستاد مشترک انتخاب کرد اما صیاد خم به ابرو نیاورد و کارش را انجام داد که نشانه خدایی بودنش است.

امیر سیفی تاکید کرد: صیاد شیرازی توسط بنی صدر از ارتش اخراج و پس از آن به سپاه رفت، با کلاهدوز هسته‌های اولیه سپاه را با هم شکل دادند؛ آن زمان هم که «بنی صدر» عزل شد، حضرت امام (ره) ایشان را فراخواندند و فرماندهی نیروی زمینی ارتش را به او سپردند.

به گفته وی پس از انتصاب صیاد به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش با درجه سرهنگی، حدود ۳۰ نفر از فرماندهان از جمله فرمانده تیپ ۲۱ مراغه به خاطر پایین بودن درجه وی استعفا دادند اما صیاد دلها پس از مدتی کوتاه، تحولی در نیروی زمینی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: صیاد شیرازی وحدت بین سپاه و ارتش را ایجاد کرد و تعبیر ید واحده برای نخستین بار از سوی صیاد دلها مطرح شد.

فرمانده گروه ۱۱ توپخانه مراغه اضافه کرد: صیاد دلها طراح عملیات‌های بزرگی چون بیت‌المقدس، ثامن‌الائمه و طریق القدس بود؛ وقتی در سال ۱۳۶۶ برخی از کارها را از نظر نظامی دارای ایراد دانست، در برابر آنها ایستادگی کرد و در نتیجه بار دیگر عزل و خانه‌نشین شد.

امیر سیفی با بیان اینکه صیاد دلها صبر را از مولا فراگرفته بود، باشد سد: طبق گفته فرزند صیاد شیرازی، خانه آنان تنها ۲ کوچه از منزل حضرت امام(ره) فاصله داشت اما اجازه نمی‌دادند که امام راحل ایشان را ببیند.

وی اظهار کرد: در برهه‌ای برخی از بزرگان کشور به عقب‌نشینی تا اسدآباد متعقد بودند تا در همدان موضع دفاعی بگیرند؛ در چنین شرایطی صیاد نزد حاج سیداحمد خمینی حاضر شد و تاکید کرد که «اگر پای دشمن به کرمانشاه برسد، نمی‌توان مقابله کرد» و بار دیگر کنترل هوانیروز را در غرب کشور در اختیار گرفت.

امیر سیفی بیان کرد: صیاد دلها منافقان را در غرب کشور تار و مار کرد و اجازه نداد که پای دشمن به کرمانشاه برسد؛ ‌عملیات مرصاد با پیروزی خاتمه یافت و صیاد شیرازی به درجه سرلشکری نایل آمد و جانشین ستاد مشترک نیروهای مسلح شد.

صیاد دلها صاحب مکتب بود

فرمانده گروه ۱۱ توپخانه مراغه گفت: صیاد دلها به مانند سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی صاحب مکتب بود و جان و زندگی خودش را وقف ولایت کرد و هیچگاه کسی از او گلایه نشنید.

درجه و جایگاه برای صیاد شیرازی اهمیت نداشت

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه نیز در این آیین صیاد شیرازی را انسانی مخلص خواند و بیان کرد: درجه و جایگاه برای ایشان مهم نبود.

«صیاد دلها» فاتح کردستان و دشت‌های خوزستان بود آیت‌الله پورمحمدی از همرزمان صیاد دلها: درجه و جایگاه برای صیاد شیرازی اهمیت نداشت

آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی افزود: اخلاص سرّی از اسرار خداوند است که آن را تنها در قلب برخی از بندگانش قرار می‌دهد و صیاد به معنای واقعی کلمه در عمل و عبادت اخلاص داشت.

وی که از همرزمان صیاد شیرازی در مناطق عملیاتی غرب کشور بود، به نمازهای با حس و حال و سجده‌های طولانی صیاد دلها اشاره و بیان کرد: شهید صیاد شیرازی در عملیات مرصاد جان بر کف نهاد و به قلب دشمن هجوم آورد تا این عملیات را هدایت کند.

امام جمعه مراغه اضافه کرد: صیاد شیرازی هیچوقت برای نفسانیت و درجه تلاش نکرد بلکه برای خدا کار کرد و خداوند هم با او یار بود.

وی افزود: در همین نقده که دشمنان سر بچه‌ها را بریده و در کنار خیابان روی سینه‌هایشان گذاشته بودند، شهید صیاد شیرازی و عالم بزرگوار حاج آقا حسنی به غائله پایان دادند.

خاطره آیت‌الله پورمحمدی از صیاد دلها در حج

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری خاطره‌ای از صیاد دلها در حج بیان کرد و افزود: در سال ۱۳۶۶ به عنوان زائر به حج مشرف شدم که جریان مکه پیش آمد و در محاصره قرار گرفتیم.

آیت‌الله پورمحمدی افزود: عکس امام را با سنجاق به سینه زده بودم و از همه جا بی‌خبر، ماموران سعودی متوجه من بودند؛ از پشت سر یک نفر به من تذکر داد که عکس را از سینه‌ام بردارم؛ وقتی برگشتم دیدم شهید صیاد شیرازی است.

وی افزود: صیاد شیرازی به مانند سردار حاج قاسم سلیمانی از اولیای الهی بود و امام خامنه‌ای در تشییع پیکر ایشان تابوت را بوسیدند و پسر صیاد هم بر نعلین حضرت آقا بوسه زد.

امام جمعه مراغه اضافه کرد: سرمایه جمهوری اسلامی همین نیروها هستند و تعدادشان بسیار زیاد است و ما تعدادی از آنان را می‌شناسیم.

وی این را هم بیان کرد: مقاومتی که امروز در غزه و جنوب لبنان می‌بینیم، از برکات انقلاب اسلامی و امام راحل به شمار می‌رود و با جانفشانی همین نیروهای مخلص جان گرفته است.

صبحگاه ۲۱ فروردین سال ۱۳۷۸ یکی از اعضای مجاهدین خلق در لباس رفتگر، حوالی خانه شهید صیاد کمین کرد؛ سپهبد صیاد شیرازی به قصد رفتن به محل کارش سوار خودرو شخصی شد و تروریست نیز با شلیک چند گلوله در مقابل دیدگان فرزندش، او را به شهادت رساند.

شامگاه ۲۰ خرداد ماه ۱۳۷۸ و ۲ ماه پس از ترور صیاد شیرازی، نیروی هوایی سپاه پاسداران با همکاری وزارت اطلاعات، یک عملیات موشکی را اجرا کردند و در عملیاتی با نام «رضوان» پادگان اشرف را موشک ‌باران کردند تا انتقام صیاد را بگیرند.

به گزارش ایرنا، دهه ارتش از سالروز شهادت صیاد دلها در ۲۱ فروردین آغاز می‌شود و در سالروز شهادت سپهبد محمد ولی قرنی خاتمه می‌یابد.

بر همین اساس در طول این دهه آیین‌هایی چون گرامیداشت سالگرد شهادت سپهبد اخلاص، «علی صیاد شیرازی» و رژه نیروهای مسلح در مراغه و با محوریت پادگان این شهر برگزار می‌شود.

نظر شما