شناسهٔ خبر: 66071295 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری غرب در قبال سربازی اجباری زنان

به خدمت گرفتن زنان برای جنگ و اقدامات نظامی، با توجه به فیزیک و روحیه آن‌ها دارای پیامد‌های مخربی است که در بسیاری از موارد این پیامد‌ها غیرقابل جبران هستند و این موضوعی است که برخی کشور‌های غربی در قبال این مسئله سیاست حقوق بشر گزینشی را اتخاذ می‌کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - شعار برابری جنسیتی زنان و مردان از قبیل موضوع‌هایی است که کشور‌های غربی به‌ویژه در سال‌های اخیر روی آن مانور زیادی می‌دهند؛ شعاری که به ظاهر طرفدار حقوق زنان است، اما در باطن تبعات جبران‌ناپذیری را نه تنها برای زنان بلکه برای خانواده‌ها هم به همراه داشته است.

جنگ اوکراین و روسیه در حالی وارد سومین سال خود شده است که هر دو کشور تلفات بسیار زیادی داده و دچار کمبود نیرو هستند، اما این مسئله برای اوکراینی که جمعیت آن کمتر از یک سوم جمعیت روسیه است، بسیار سخت‌تر است.

فئودور ونیسلاوسکی، نماینده پارلمانی زلنسکی چندی پیش اعلام کرد زنانی که دارای تحصیلات دارویی یا نظامی هستند باید برای خدمت سربازی ثبت نام کنند؛ همچنین پس از ثبت نام، سفر به خارج از کشور برای آن‌ها ممنوع خواهد شد؛ البته فقط اوکراین نیست که چنین تصمیمی را گرفته است، بلکه در برخی کشور‌های دیگر مثل آمریکا مکزیک نیوزلند، دانمارک، سوئیس تایوان هم به‌صورت داوطلبانه زنان در سربازی حضور خواهند داشت.

دولت دانمارک به‌تازگی اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۶ باید سالانه ۵ هزار سرباز زن و مرد به خدمت سربازی بروند؛ زیرا آن‌ها احتمال می‌دهند آتش جنگ روسیه و اوکراین دامن‌گیر منطقه خواهد شد؛ بنابراین جهت حفظ امنیت کشورشان آن‌ها از زنان هم در خدمت سربازی استفاده می‌کنند.

حقوق بشر گزینشی، سیاست غیرقابل دفاع کشور‌های غربی

قطعا به خدمت گرفتن زنان برای جنگ و اقدامات نظامی، با توجه به فیزیک و روحیه آن‌ها دارای پیامد‌های مخربی است که در بسیاری از موارد این پیامد‌ها غیرقابل جبران هستند و این موضوعی است که برخی کشور‌های غربی در قبال این مسئله سیاست حقوق بشر گزینشی را اتخاذ می‌کنند.

برای مثال در حالی که روسیه برای به خدمت گرفتن زنان در ارتش مورد همجمه‌ها و تبلیغات منفی گسترده قرار گرفته است، اما جوامع حقوق بشر غربی در قبال تصمیم اوکراین سیاست سکوت و همراهی را در پیش گرفته است.

اگر کمی توجه کنیم، متوجه خواهیم شد برخی کشور‌های غربی که در صدر آمار تجاوز و خشونت علیه زنان هستند، کشور‌هایی را که در تعارض با خواسته‌های آنان عمل می‌کنند، متهم به نقض حقوق بشر از جمله حقوق زنان می‌کنند.

آمار قابل تامل تجاوز به زنان در کشور‌های غربی

برای نمونه در ارتش آمریکا از هر سه زن دست کم یک نفر مورد تجاوز قرار می‌گیرند؛ آمار‌ها نشان می‌دهند ۹۰ درصد زنان در ارتش آمریکا، مورد تجاوز قرار گرفته اند؛ علاوه بر این حدود ۴۳ درصد از زنان آمریکایی در زندگی خود مورد تجاوز مورد خشونت جنسی قرار می‌گیرند.

البته باید بگوییم چنین آمار‌هایی فقط محدود به آمریکا نیست و در کشور‌های اروپایی هم چنین وضعیتی وجود دارد؛ در سوئد که خود را یکی از مدافعان سر سخت حقوق بشر می‌داند، از هر چهار زن یک نفر مورد تجاوز قرار می‌گیرد یا در انگلیس یک زن خشونت جنسی را تا قبل از ۱۶ سالگی تجربه می‌کند؛ همچنین طبق گزارش موسسه مبارزه با خشونت ضد زنان در انگلیس در دو سال گذشته ۴۶۳ زن در دانشگاه‌های این کشور مورد تعرض قرار می‌گیرند که این آمار‌ها باید که باید تلنگری برای جوامع حقوق بشری باشد.

به گزارش وب سایت ستاد حقوق بشر، لاله افتخاری، نماینده ادوار مجلس در این رابطه گفت: شعار برابری جنسیتی شاید در برخی کشور‌ها برای زنان دستاورد‌هایی داشته باشد، اما تبعاتی مانند سربازی هم دارد؛ به همین دلیل در کشورمان برابری جنسیتی را قبول نداریم و عدالت را قبول داریم.

وی دهمچنین تصریح کرد: کشوری که جمعیتی مناسب دارد، نیازی نیست خانم‌ها را به‌صورت اجباری به خدمت سربازی بگیرند و باید روی این قانون بازنگری صورت گیرد؛ بنابراین به نظر می‌رسد جوامع غربی از زنان جهت دستیابی به اهداف سیاسی و منافع نظام سرمایه‌داری خود استفاده می‌کنند که اگر در این زمینه تغییر رویه ندهند، بیش از پیش پیامد‌های ناگواری گریبان‌گیر آن‌ها خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما