شناسهٔ خبر: 66069826 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

الگوبرداری اتحادیه اروپا از طرح روآندا؛ بهانه‌تراشی مهاجرتی با اصطلاح کشور ثالث امن

اتحادیه اروپا قصد دارد طرح برون سپاری مهاجران را با سوءاستفاده از عبارت کشور ثالث امن به یک قانون تبدیل کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – اتحادیه اروپا به دنبال اجرای طرحی جهت اعزام مهاجران و پناهجویان به کشور‌های خارج از مرز‌های این بلوک سیاسی – اقتصادی است.

پارلمان اروپا روز چهارشنبه، ۲۲ فروردین، در مورد ایجاد تغییر در قوانین مهاجرتی و پناهجویی در اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری می‌کند؛ یکی از بند‌های پیشنهادی تغییرات مورد نظر، اعزام مهاجران و پناهجویان به کشور‌های ثالث در خارج از اتحادیه اروپا است.

اتحادیه اروپا در حالی به دنبال اجرای این طرح است که کشور‌های مختلف این اتحادیه در حال حاضر نیز توافق‌هایی را با برخی از کشور‌ها برای انتقال مهاجران و پناهجویان منعقد کرده یا در حال مذاکره برای انعقاد چنین توافق‌هایی هستند.

به‌عنوان مثال، ایتالیا یکی از اعضای اتحادیه اروپا با آلبانی که عضو این اتحادیه نیست، توافقی را در این زمینه امضا کرده است؛ ضمن اینکه دانمارک و اتریش هم نسبت به الگوبرداری از طرح روآندای انگلیس ابراز تمایل کرده‌اند.

توافقنامه میان ایتالیا و آلبانی که در ماه نوامبر (آبان) امضا شد، انتقال مهاجران و پناهجویان به مراکز بازداشت در آلبانی را مقرر می‌کند؛ بودجه مراکز یادشده از سوی ایتالیا تامین می‌شود.

با وجود این، بروکسل مدعی است که این طرح متفاوت از طرح روآندای انگلیس برای انتقال مهاجران و پناهجویان به کشور آفریقایی یاد شده است؛ چراکه در انتقال مهاجران و پناهجویان از اتحادیه اروپا به کشور‌های ثالث «بند لزوم وجود ارتباط بین مهاجر و پناهجو با کشور ثالث» تاکید شده است.

کارشناسان حوزه مهاجرت و پناهجویی بر این باورند که اجرای این طرح از سوی اتحادیه اروپا مانند اتفاقی که برای انگلیس افتاد، امکان‌پذیر نیست، زیرا چنین اقدامی با مقررات کنونی و جاری و تغییراتی که قرار است انجام شود، همخوانی ندارد.

این ایده قبلا با مخالفت دیوان اروپایی حقوق بشر مواجه شده است.

یک تحلیلگر حوزه مهاجرت در این باره گفت: چنین اقدامی در اتحادیه اروپا امکان‌پذیر نخواهد بود، زیرا نه مطابق با چارچوب قانونی فعلی و نه مطابق با اصلاحاتی است که به رای گذاشته خواهد شد.

مدیر برنامه امور اروپا در اندیشکده موسسه اگمونت نیز اظهار کرد: ایده طرح ایتالیا- آلبانی می‌تواند گسترش یابد؛ این نوعی توافق دوجانبه‌ای است که کشور‌های اتحادیه اروپا می‌توانند با کشور‌های بالکان که امیدوارند به این بلوک بپیوندند، منعقد کنند؛ با وجود این، با توجه به تعداد زیاد پناهجویان، چنین ترتیباتی یک قطره در اقیانوس خواهد بود.

موسسه‌های خیریه و سازمان‌های فعال در زمینه حقوق مهاجران به شدت از ایده بازنگری قوانین فعلی اتحادیه اروپا انتقاد می‌کنند و طرح کشور‌های اتحادیه اروپا برای فرستادن مهاجران به کشور‌های به اصطلاح امن را محکوم می‌کنند.

موسسه خیریه آکسفام گفت: این یک گام بیشتر در اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو خواهد بود که مسئولیت‌های خود را به کشور‌های غیر اتحادیه اروپا تحمیل می‌کنند، با وجود اینکه این اتحادیه تنها میزبان بخشی از مهاجران و آوارگان جهان است.

منتقدان می‌گویند که ایده کشور ثالث امن، بهانه‌ای شده تا کشور‌ها با زدن برچسب امن به کشور‌های ثالث به دنبال انتقال مهاجران و پناهجویان است؛ این گامی دیگر برای برون‌سپاری موضوع مهاجرت است.

آن‌ها تاکید دارند که این طرح‌ها با توجه به گستردگی جریان‌های مهاجرتی بی‌فایده و بی‌اثر هستند.

انتهای پیام/

نظر شما