شناسهٔ خبر: 66068188 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور ثبت شد

معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: تعداد ۱۸ اثر تاریخی منقول، غیرمنقول و ناملموس از استان در سال گذشته در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

صاحب‌خبر -

۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور ثبت شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ حمیدرضا حیدری افزود: آمار آثار تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور از همدان در سال گذشته بیش از میزان تعیین شده وزارت بوده است.

او در خصوص حفاظت، نگهداری و مرمت بنا‌های تاریخی در سال گذشته گفت: مرمت بخش‌هایی از ۶۰ بنای تاریخی استان انجام شد که با توجه به شرایط این بنا‌ها نیاز به تکمیل مرمت در دوره‌های بعدی است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان افزود: این بنا‌ها شامل، یخدان میرفتاح، کاروانسرا‌های گلشن، کاروانسرای قبله، کاروانسرای سعادت نهاوند، بازار قدیمی کبودرآهنگ، پل دهنجرد بهار، امامزاده کرزان تویسرکان، برج خوش آباد فامنین است.

حیدری همچنین از بررسی بیش از هزار و ۶۳۱ استعلام مرتبط با آثار تاریخی و همچنین تملک و آزادسازی بخش‌هایی از پلاک ثبتی واقع در عرصه تپه تاریخی هگمتانه در سال گذشته خبر داد.

او با اشاره به ثبت هشت اثر تاریخی ناملموس از استان در فهرست میراث ملی کشور در سال گذشته گفت: این آیین‌ها شامل مراسم شکرگزاری پایان محصول سنقرآباد درگزین، نقوش قالی میشن ملایر، تهیه آش آلو، تهیه آش سرنانی، فن تهیه حلوای مغزی در اشترمل، فن تهیه پتله پلو، فن تهیه آش چغندر بدو، مراسم دار امام در روستای حیدره قاضی خانی است.

معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان افزود: ۲ اثر طبیعی شامل آبشار گانه زار آرتیمان و درخت توت ازناو در این مدت در فهرست میراث‌ملی طبیعی ثبت شد.

حیدری گفت: در سال گذشته بیش از ۲۰۰ جلسه شورای فنی، شورای ثبت، کارگروه زیربنایی، کمیته فنی و کمیسیون تشکیل شده و تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های مختلف برای پیشبرد امور میراث‌فرهنگی استان منعقد شده است.

او گفت: مرمت و حفاظت ۶۹ قلم اَشیا فرهنگی و تصویب چهار حریم اثر از دیگر اقدامات شاخص این اداره کل در سال گذشته است.

نظر شما