شناسهٔ خبر: 66058926 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

خبر جدید امیرعبداللهیان درباره پاسخ ایران به اسرائیل/ چگونگی پاسخ به رژیم اسرائیل در میدان تعریف شده است

وزیر خارجه ایران افزود: در خصوص توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل علیه غزه مشورت‌های سطح بالا و مستمری بین ایران و روسیه وجود دارد. رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: چگونگی پاسخ به اسرائیل در میدان تعریف شده و در میدان این موضوع روشن خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به تقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه عصر امروز (دوشنبه) 20 فروردین ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با فیصل المقداد همتای سوریه‌ای خود در نشست خبری مشترک در دمشق گفت:  گفت‌وگوهای مهم ‌و مفیدی با بشار اسد داشتیم. سوریه به عنوان محور مقاومت همواره مورد مشورت ما قرار می‌گیر‌د.وی افزود: با گذشت ۶ ماه رژیم صهیونیستی به جنایات ترکیبی خود با حمایت آمریکا ادامه می‌دهد.وزیر خارجه همچنین گفت که به تلاش‌های قوی خود برای توقف نسل کشی و توقف جنایات در کرانه باختری و ارسال کمک‌ها به سراسر غزه و متوقف کردن طرح‌های صهیونیستی برای کوچاندن ساکنان غزه و کرانه باختری ادامه می‌دهیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: از توجه رئیس جمهور سوریه، نخست وزیر، رئیس مجلس سوریه و وزیر خارجه سوریه و معاونان و همکارانش و همه مقامات کشوری و لشکری جمهوری عربی سوریه که از زمان حمله تروریستی موشکی رژیم اسرائیل به سفارت ایران در دمشق با حضور و ارسال پیام‌های خود همبستگی و حمایت خودشان را از ایران و فعالیت‌های دیپلماتیک مستشاران نظامی ضد تروریسم ایران اعلام کردند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: در این حادثه علاوه بر مستشاران نظامی رسمی مبارزه با تروریسم که حامل گذرنامه رسمی دیپلماتیک و در هماهنگی کامل با دولت سوریه بودند، تعدادی از اتباع سوریه به شهادت رسیدند از جمله یک زن و فرزند آن که سال‌ها در بخشی از ساختمان کنسولی سفارت اقامت داشتند. با بازماندگان شهدای عزیز سوریه ابراز همدردی می‌کنیم.
* آمریکا مسئولیت دارد و باید پاسخگو باشد

وی ادامه داد: برای همکار خودمان از کارکنان وزارت خارجه سوریه که در روز حادثه دچار مجروحیت شدید شده و اطبا مجبور شدند یک پای او را قطع کنند و دقایقی قبل به همراه وزیر خارجه سوریه از او عیادت کردیم، هم برای ایشان سلامتی و بهبودی آرزو دارم.وزیر خارجه گفت: جنایت تروریستی و جنگی اخیر اسرائیل با استفاده از هواپیمای جنگی و موشک‌های آمریکا علیه سفارت ایران در دمشق صفحه جدیدی از نقض قواعد بین‌المللی از جمله کنوانسیون‌های وین بود.وی همچنین بیان کرد: ساعتی پس از حمله تروریستی این رژیم نشست فوق العاده شورای عالی امنیت ملی در تهران برگزار شد. امیرعبداللهیان ادامه داد: از دمشق با صدای بلند اعلام می کنم آمریکا در این حادثه مسئولیت دارد و باید پاسخگو باشد رژیم اسرائیل تنبیه خواهد شد. عدم موافقت آمریکا و دو کشور اروپایی برای صدور بیانیه در محکومیت این حمله نشانه‌ای از چراغ سبز آمریکاست و آمریکا به خاطر این رفتارش و حمایت از این رژیم باید پاسخگو باشد.

امیرعبداللهیان با اشاره به سفر هنیه و نخاله به تهران هم گفت که گفت‌وگو‌های سطح بالا و مهمی در تهران صورت گرفته است.وزیر خارجه در بخش دیگری از این نشست گفت که رژیم صهیونیستی علیرغم ویرانی‌هایی که در غزه صورت داده، امروز در بدترین وضعیت خود قرار دارد.این دیپلمات عالیرتبه ایرانی بیان کرد: تحولات شش ماه گذشته به همه جهانیان ثابت کرد رژیم اسرائیلی که قادر نیست با یک غزه کوچک و محصور و با یک گروه مقاومت وارد جنگ و نبرد شده و پیروز شود، قطعا قادر به جنگ با لبنان و سوریه هرگز نخواهد بود. هیچ پیروزی برای رژیم اسرائیل در جنگ غزه متصور نیست. ضمن اینکه روزهای آینده برای اسرائیل روزهای سختی خواهد بود.

* نتانیاهو بدون چراغ سبز آمریکا قادر به انجام چنین کاری نبود

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آمریکا عنوان کرده که از حمله اخیر اطلاع نداشته و رژیم صهیونیستی هم تهدید کرده که جبهه‌های سوریه و لبنان را باز می‌کند، گفت: در گفت‌وگوهای روزهای گذشته با برخی مقامات غربی به آنها نکته مهمی را یادآور شدم. گفتم تصور کنید در محیط جنگی اوکراین، سفارت کشوری غربی مورد حمله موشکی قرار می‌گرفت در آن صورت واکنش آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی چگونه بود؟ چرا دولت آمریکا حمله به یک مکان دیپلماتیک که نقض کنوانسیون‌های وین و حقوق بین‌الملل بود را محکوم نکرد؟

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد نتانیاهو بدون چراغ سبز آمریکا قادر به انجام چنین کاری نبود.هر چند آمریکایی‌ها در ارسال پیام به ایران ادعا می‌کنند هیچ هماهنگی و چراغ سبزی بین آمریکا و اسرائیل در حمله به سفارت ایران در دمشق وجود نداشته است. اینکه آمریکا چنین جنایت آشکار علیه مکان دیپلماتیک را محکوم نمی‌کند، آیا به معنای تشویق اسرائیل در انجام جنایات و عبور از خطوط قرمز در مصونیت اماکن دیپلماتیک کشورها نیست؟

وزیر خارجه گفت: رژیم اسرائیل بیش از 6 ماه در باتلاق گیر کرده است و امروز هیچ توانی برای پیروزی بر فلسطین ندارد. خبرنگار روسیه الیوم از امیرعبداللهیان پرسید که طی روزهای گذشته صحبت شده جبهه مقاومت تصمیم خود را گرفته و گزینه جنگ مطرح است و آیا احتمال برگزاری مذاکراتی وجود دارد؟ و با توجه به اینکه روسیه خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت شد، آیا با روسیه درباره گزینه‌های ایران برای پاسخگویی مشورت شده؟ که امیرعبداللهیان پاسخ داد: از ابتدای نسل کشی در غزه اعلام کردیم که به دنبال توسعه دامنه جنگ در منطقه نیستیم.

* چگونگی پاسخ به اسرائیل در میدان تعریف شده

وی افزود: در خصوص توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل علیه غزه مشورت‌های سطح بالا و مستمری بین ایران و روسیه وجود دارد. رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: چگونگی پاسخ به اسرائیل در میدان تعریف شده و در میدان این موضوع روشن خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما