شناسهٔ خبر: 66052567 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت و گو با ایرنا؛

ماه مبارک رمضان در بین تمام ملت‌های مسلمان اشتراک‌آفرین است + فیلم

تهران- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: ماه مبارک رمضان در بین تمام ملت‌های مسلمان از هر قومیتی، اشتراک‌آفرین است و باعث نزدیکی میان کشورها و ملت‌های مختلف شده و به تبادل فرهنگی کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

احسان عابدی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در پاسخ به این سوال که اشتراک‌های دینی و مذهبی چقدر به روابط بین‌الملل میان کشورها کمک می‌کند؟ اظهار داشت: ماه مبارک رمضان اشتراک‌آفرین در بین ملت‌های مسلمان از هر قومیتی است. وقتی سفره پهن می‌شود و انواع ملت‌های مختلف خوراک‌های خود را عرضه می‌کنند، نزدیکی‌هایی را می‌شود در خوراک‌ها احساس کرد.

آیین افطار ملل اتفاق مبارکی است

وی افزود: خوراکی متناسب با طبع ملت‌ها آماده شود و آیین افطار ملل اتفاق مبارکی است. چنین آیین‌هایی می‌تواند تداوم داشته باشد. همچنان که از دیگر کشورها در ایران هستند و این آیین را پاس می‌دارند ما هم در کشورهای خارجی می‌توانیم حضور یافته و متناظر با این در سال‌های آینده چنین مراسم‌هایی را برگزار کنیم. این امر به توسعه گردشگری و حضور گردشگران کشورهای مختلف در شهرهای ایران کمک می‌کند.

تنوع فرهنگی رمضانی در یزد

عابدی همچنین با اشاره به تنوع‌های فرهنگی در یزد در ماه مبارک رمضان گفت: مردم استان یزد در ایام رمضان، آیین و روسم متنوع و متعددی را دارند که شهر به شهر هم بعضا متفاوت از هم هستند. بسیاری از این آیین‌ها و رسوم در دهه آخر ماه رمضان جمع شده است.

مردم یزد در ایام رمضان، آیین و روسم متنوع و متعددی را دارند که شهر به شهر هم بعضا متفاوت از هم هستند

وی با اشاره به برگزاری آیین دوست علی در شب ۲۷ مام رمضان خاطرنشان کرد: مراسمی توسط کودکان و نوجوانان با حضور در کوچه‌ها و درب منازل برگزار می‌شود که شعر زیبایی به این مضمون که «دوست، دوست علی است، امام اول علی است» را می‌خوانند. در واقع درخواست طعام و یا هر چیزی است که صاحب‌خانه به این کودکان می‌تواند هدیه دهد. این آیینی ملی و مذهبی است که هر ساله انجام می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در عین حال گفت: در روز ۲۷ ام، آیین دوخت پیراهن مراد توسط بانوان یزدی در مساجد یزد انجام می‌شود که مردم اعتقادهایی به آن دارند. در ابتدای ماه مبارک رمضان، در بسیاری از روستاهای یزد، پیرمردهای موذن روی پشت‌بام‌ها حاضر می‌شوند و شروع ماه مبارک رمضان را با اذانی که می‌گویند اعلام می‌کنند و این کار تا انتهای ماه ادامه پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: سر سفره یزدی‌ها، خوراکی‌هایی به عنوان افطاری سرو می‌شود که از جمله آنها غذای سبکی به نام مُشتوک شامل نان خشک، پنیر، گردو و سبزی است. آش گندم باقدمت چند صد ساله‌ و آش امام حسین(ع) هم در یزد مشهور است که در نذری‌ها و افطاری‌ها استفاده می‌شوند.

عابدی همچنین به آش شوری، شیرینی‌های یزدی در کنار زولبیا و بامیا، قطاب، منقا و باقلوا اشاره کرد و گفت: از این حیث نیز تنوعی در استان یزد داریم.

برچسب‌ها:

نظر شما