شناسهٔ خبر: 66050958 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۲ کانون بیماری هاری طی سال گذشته در یزد شناسایی شد

یزد- ایرنا - رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی یزد از شناسایی ۱۲ کانون بیماری هاری در سال گذشته در استان خبر داد و گفت: این کانون ها در شهرستان‌های اشکذر، تفت ، خاتم ، میبد و یزد بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی این دانشگاه، "مژگان مینو سپهر" افزود: در این زمینه با اقدامات درمان و پیشگیری موثر مورد ابتلای هاری انسانی در استان نداشته ایم.

وی ادامه داد:در حمله سگ مشکوک به هاری در ۱۷ فروردین ماه در شهرستان های زارچ و اشکذر تعداد ۱۶ نفر آسیب دیدند با وقوع این حادثه، چهار نفر به مرکز مراقبت و پیشگیری هاری زارچ، هشت نفر به مرکز مراقبت پیشگیری هاری اشکذر و تعداد چهار نفر هم جهت دریافت خدمات تخصصی به بیمارستان های استان اعزام شدند.

سپهر اظهار کرد: با پیگیری هاری انجام گرفته و همکاری مردم و مسئولان شهرستان اشکذر از سگ مشکوک، پس از اتلاف توسط دامپزشکی، نمونه لازم جهت بررسی هاری در حیوان تهیه و به آزمایشگاه های کشوری ارسال شده است.

وی گفت: تمام موارد حیوان گزیدگی چه اهلی و چه وحشی را باید هار تلقی نمود و بیمار را باید فوراً تحت اقدامات پیشگیری قرار داد؛ این موضوع به قدری اهمیت دارد که اگر حیوان گزنده مثل سگ دارای قلاده و واکسیناسیون کامل نیز باشد و باید اقدامات پیشگیری و درمان را برای فرد سریعاً انجام داد یعنی داشتن سابقه واکسیناسیون حیوان مانعی برای انجام « سرو واکسیناسیون » فرد نیست.

سپهر ادامه داد: ویروس هاری حتی از زخم های بسیار کوچک و در حد خراش و از طریق آلودگی مخاط (آلودگی چشم ، دهان ، بینی و اندام تناسلی ) هم می تواند باعث هار شدن فرد گردد ؛ پس زخم هر چند کوچک (حتی خراش پوستی ) باید فوری تحت درمانْ پیشگیری از هاری (شستشوی زخم و واکسیناسیون) قرار گیرد.

وی یادآور شد: پنجه گربه حتی در حد خراش نیز می تواند موجب انتقال بیماری هاری شود؛ چرا که گربه عادت به لیسیدن پنجه های خود دارد لذا لازم است فوری نسبت به درمان پیشگیری از هاری(شستشوی زخم و واکسیناسیون) اقدام نمود.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به هزینه های بالای سرم و واکسن هاری گفت: هزینه واکسن برای هر فرد تقریباً ۱۰ میلیون ریال و هزینه سرم و واکسن جهت هر فرد پنجاه تا صد میلیون ریال می باشد لازم است افراد در مواجهه با حیوانات رعایت احتیاط کامل را نموده ضمن پرهیز از اذیت و دستکاری حیوانات از اقداماتی مانند رهاسازی زباله ، غذا دادن به حیوانات ولگرد و غیره از تجمع حیوانات در محل های زندگی انسان جلوگیری نمایند.

نظر شما