شناسهٔ خبر: 66049233 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ظرفیت تولید روزانه آب در قشم به ۲۸ هزار متر مکعب رسید 

قشم - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب، برق و تاسیسات قشم گفت: با افزایش ۱۱ هزار مترمکعبی ظرفیت تولید آب در سال های گذشته، هم اکنون حجم آب تولیدی در این منطقه آزاد به ۲۸ هزار مترمکعب رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شهرام داوری در نشست خبری با خبرنگاران افزود: هزینه تولید آب آشامیدنی از آب شیرین کن های صنعتی گران است و با توجه به قیمت تمام شده، سازمان منطقه آزاد قشم سالیانه برای تامین آب شرب در جزیره معادل ۲۲۴ میلیارد تومان یارانه پرداخت می کند.

وی ادامه داد: کمک های خوبی از سوی سازمان منطقه آزاد قشم به مجموعه شرکت آب، برق و تاسیسات قشم و طرح های در حال اجرای آن صورت گرفته و خوشبختانه حدود ۹۰ درصد طرح های پیش بینی شده در سال ۱۴۰۲ با موفقیت عملیاتی شده است.

مدیرعامل شرکت آب، برق و تاسیسات قشم اضافه کرد: سال گذشته به واسطه محدودیت در تامین آب خام مورد نیاز آب شیرین کن های شهر قشم، سایت جدید ساحلی (تورگان) در زمانی کمتر از سه ماه راه اندازی و از روزهای نخست فروردین امسال، وارد شبکه شد.

به گفته داوری؛ شبکه توزیع آب در شهر قشم به ویژه در بافت قدیم دارای مشکلاتی است و با توجه به عمر بالا و فرسودگی آنها، باید برای تعویض تاسیسات انتقال آب اقدام کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به گستردگی شهر قشم و محدودیت منابع برای تعویض و تقویت تاسیسات آبرسانی در شهر قشم در حال حاضر در هر نقطه ای که نیاز به تعویض باشد از سازه های غیر فلزی یو. پی. وی. سی استفاده می شود که عمر مفید آنها حدود ۵۰ سال است.

مدیرعامل شرکت آب، برق و تاسیسات قشم با بیان اینکه در فصل تابستان به علت نبود گردشگران، مصرف آب در جزیره قشم کاهش پیدا می کند، افزود: حضور گردشگران در فصول گردشگری و عدم ساماندهی برای اقامت آنها در محل های مشخص موجب ایجاد برخی مشکلات در آبرسانی می شود.

داوری اضافه کرد: در حال حاضر اجرای ۸۰ درصد شبکه فاضلاب و ۵۰ درصد تاسیسات شبکه آبرسانی شهرک گلستان شهر قشم اجرایی شده و این طرح تا پایان پاییز ۱۴۰۳ شامل آب، فاضلاب و آسفالت به پایان می‌رسد.

وی توضیح داد: با برنامه ریزی صورت گرفته با هدف معرفی دستاوردها و فرهنگ سازی در نحوه مصرف بهینه آب در جزیره قشم، نماد «هویار» به عنوان طرح ابتکاری برای شبکه سازی کودکان و مصرف هوشمندانه آب به ثبت رسیده و امیدواریم با برگزاری برنامه ها و رویدادهای متنوعی به آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه بپردازیم.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما