شناسهٔ خبر: 66045888 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای

اینفوگرافی/شهدای نیروی هسته‌ای را بشناسیم

با مرور زندگی‌ علمی و شخصی دانشمندان هسته‌ای به این مساله پی خواهیم برد که صنعت هسته‌ای ایران در راه توسعه خود با چه بلاها و جانفشانی هایی همراه بوده است.

صاحب‌خبر -


جمهوری اسلامی ایران بیش از سه دهه است که تحقیقات متنوعی را در زمینه‌های مختلف علوم و تکنولوژی هسته‌ای انجام داده و در این راه چندین دانشمند شهید در عرصه هسته ای دارد. جا دارد در «روز ملی فناوری هسته ای» مروری بر بخشی هایی از زندگی این شهدا داشته باشیم.

شهید مجید شهریاری:

مجید شهریاری زاده ۱۶ آذر ۱۳۴۵ در زنجان است.
او مدرس دانشگاه، فیزیک‌دان و دانشمند هسته‌ای ایرانی بود، که در آذرماه ۱۳۸۹ ترور شد.
در بخشی از سوابق علمی دکتر شهریاری آمده است: وی دروسی همچون فیزیک عمومی و پایه، فیزیک راکتور و دینامیک راکتورهای هسته‌ای را تدریس و چهار کتاب مرتبط با حوزه کاری خود تألیف کرده است و چندین مقاله بین المللی در زمینه مهندسی هسته‌ای، در مجلات معتبر به چاپ رسانده است.
برگزاری دوره هایی چون «کارگاه آموزشی آشنایی با کدهای محاسباتی راکتورهای هسته‌ ای» از جمله سوابق دکتر شهریاری است. یکی از طرح های مهم دکتر شهریاری، طراحی های تئوریک مربوط به ساخت نسل جدید راکتورهای هسته‌ای است که بازتاب زیادی نیز در مراکز علمی جهان داشت. او از جمله کارشناس ارشد مبارزه با کرم رایانه‌ای استاکس نت بود.
شهریاری استاد دانشگاه شهید بهشتی و از کارکنان سازمان انرژی اتمی ایران بود

شهید مصطفی احمدی روشن:

احمدی روشن متولد ۱۷شهریور ۱۳۵۸ در همدان است.وی در سال ۱۳۹۰، پس از خروج از منزل در ساعت ۸:۳۰ صبح توسط یک موتورسیکلت سوار با چسباندن یک بمب مغناطیسی C4 در خیابان گل نبی تهران (میدان کتابی) ترور شد.
شهید احمدی روشن دانشمند جوان کشورمان، مسئولیت اجرائی ستاد تدابیر ویژه سازمان انرژی اتمی (تأمین و بومی‌سازی دهها کالای بسیار پیچیده و حساس صنعت هسته‌ای برای اولین بار در کشور)، معاونت بازرگانی سایت غنی‌سازی نطنز و تأمین اقلام و تجهیزات صنعت غنی‌سازی و همچنین مدیریت فناوری در حوزه هسته‌ای سازمان را بر عهده داشت.
علاوه‌بر این، پژوهش در پروژه ساخت غشاهای پلیمری، تحقیق و برنامه‌ریزی درخصوص موشک‌های دست‌ساز برای انتقال تکنولوژی آسان به مبارزین فلسطینی، مدیریت و راهبری پروژه کشف، خنثی‌سازی و دفع ویروس استاکس‌نت (خطرناک‌ترین بدافزار سایبری دنیا و آغازگر نسل جدیدی از جنگ سایبری)، فعالیت مؤثر کارشناسی در راه‌اندازی سایت غنی‌سازی نطنز، دستیابی جمهوری اسلامی ایران به غنی‌سازی اورانیوم 3/5‌٪ و 20‌٪ طی سال‌های 83 تا 88 بخشی از ابتکارات، مسئولیت‌ها و مجاهدت‌های شاخص شهید احمدی روشن بوده است.


شهید مسعود علی محمدی:

مسعود علی محمدی زاده ۳ شهریور ۱۳۳۸ در تهران است.
او از دانشجویان نخستین دوره دکترای فیزیک در داخل ایران بود و نخستین شخصی است که در ایران دکترای خود را در فیزیک دریافت نموده‌است. او ده‌ها مقاله ISI منتشر نمود.
تخصص اصلی او ذرات بنیادی، انرژی‌های بالا و کیهان‌شناسی بوده‌است. وی با پژوهشگاه دانشهای بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات) نیز طی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ همکاری داشت.
از جمله درس‌های ارائه شده توسط وی می‌توان به مکانیک کوانتومی و الکترومغناطیس، مکانیک آماری، ذرات بنیادی و نظریه میدان‌های کوانتمی اشاره کرد
وی بر اثر بمبی که به خودروی او در حیاط منزلش وصل کرده بودند،پس از روشن کردن خودرو توسط وی،خودرو منفجر و علی محمدی کشته و شهید شد.

شهید محسن فخری زاده مهابادی:

فخری زاده متولد ۱ فروردین ۱۳۴۰ در قم است.
وی فیزیکدان هسته‌ای ،رئیس سازمان پژوهش های نوین دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و سردار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بود و یکی از شخصیت‌های اصلی برنامه هسته‌ای ایران محسوب می‌شد
در آذر ۱۳۹۹ به‌وسیلهٔ دولت اسرائیل در آبسرد با استفاده از اسلحهٔ ماهواره‌ای خودگردان ترور شد.

نظر شما