شناسهٔ خبر: 66043404 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی  به ورزش فارس در سال ۱۴۰۲/ از موفقیت‌ها تا تغییر سه مدیر کل

شیراز-ایرنا- ورزش فارس موفقیت هایی در سال ۱۴۰۲ به ویژه در المپیاد استعدادهای برتر کسب کرد و چندین مدال مختلف داخلی و خارجی به ارمغان آورد، اما عدم ثبات در مدیریت و تغییر سه مدیر کل در این سال را می توان نقطه ضعف ورزش این استان دانست. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ افتتاح ۶۰ پروِژه ورزشی به مساحت ۱۷۳ هزار و ۱۱۳ متر مربع، حضور ۶۴ تیم در لیگ های مختلف کشوری، برگزاری ۳۰ برنامه فرهنگی، کسب ۱۰۶۸ مدال رنگارنگ تیمی و انفرادی آقایان و بانوان در سطح کشور،‌ ۴۲ مدال آسیایی، جهانی، بین المللی و پارا آسیایی، ‌۷۹ مدال مختلف در المپیاد استعداد های برتر و کسب نایب قهرمانی در کشور پس از ۱۵ سال از جمله موفقیت های ورزش فارس در سال ۱۴۰۲ بود.

همچنین در این سال ۱۹۵ ورزشکار ۳۲۰ بار به اردوی های مختلف تیم های ملی دعوت شدند و در نهایت هم ۶۰ ورزشکار ۹۸ بار با پیراهن تیم ملی در مسابقات شرکت کردندکه آمار بسیار خوبی است.

بر اساس این گزارش در این سال ۲۴۸ هزارو ۹۰۵ ورزشکار سازمان یافته وجود داشته و ورزش فارس در سال ۱۴۰۲ میزبان ۳۷۲ مسابقات کشوری و سه میزبانی مسابقات خارجی بوده است.

حوادث تلخ ورزش فارس

از پرواز پهلوان عقاب، پرنده دارابی،ملیکا محمدی تا به کما رفتن ملی پوش کبدی

ورزش فارس در سال ۱۴۰۲ با حوادث تلخی روبرو شد که می توان به پرواز پهلوان نامی خلیل طریقت پیما معروف به خلیل عقاب در سن ۹۸ سالگی در چهارم اردیبهشت ماه این سال به خانه ابدی اشاره کرد، پهلوانی که نامش در کتاب گینس به ثبت رسیده است.

همچنین میترا شاه پرست بازیکن شیرازی تیم ملی کبدی بانوان هفدهم اردیبشهت ماه این سال بر اثر سانحه تصادف به کُما رفت و هم اینک هم در همین وضعیت در خانه به سر می برد.

نگاهی  به ورزش فارس در سال ۱۴۰۲/ از موفقیت‌ها تا تغییر سه مدیر کل تشییع پیکر پهلوان عقاب

همچنین ۱۹ مرداد ماه ۱۴۰۲ بود که سید ضیاء کمانه این پرشگر دارابی که رکوردار پرش ارتفاع و دو ۱۱۰ متر با مانع ایران را در کارنامه داشت در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت و جامعه ورزش فارس را به سوگ نشاند.

وداع با ملیکا محمدی ستاره فوتبال بانوان

از دیگر حوادث تلخ سال ۱۴۰۲ در ورزش فارس درگذشت ملیکا محمدی ستاره فوتبال زنان ایران در سن ۳۰ سالگی در حادثه رانندگی بود که در میان حزن و اندوه جامعه ورزش و جوانان فارس در مستطیل سبز ورزشگاه حافظیه در زادگاهش شیراز با همبازیانش وداع کرد.

زنده یاد محمدی ۳۸ بازی ملی و ۲ گل ملی را در کارنامه خود برجای گذاشت و با تیم خاتون بم هم در جام باشگاه های آسیا شرکت کرد.

نگاهی  به ورزش فارس در سال ۱۴۰۲/ از موفقیت‌ها تا تغییر سه مدیر کل تشیع پیکر ملیکا محمدی

تغییر در مدیریت امری اجنتاب ناپذیر اما ثبات هم مهم است

کارشناسان ورزش بر این باور هستند که تغییر در مدیریت امری اجتناب ناپذیر است اما این پرسش مطرح می شود که چرا برای ورزش این استان که افزون بر ۸۰ سال قدمت دارد و دریایی از استعداد درآن نهفته است ثبات در مدیریت وجود ندارد و اینکه در مدت یکسال سه مدیر کل تغییر می کند جای پرسش دارد.

پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ بود که حکم سرپرستی اداره کل ورزش و جوانان فارس برای محمد مهدی سرفراز شکوهی صادر و وی جایگزین دکتر صفرپور شد.

اما دیری نپاید که محمد مهدی شکوهی که حکم مدیرکلی را دریافت کرده بود در مدت کمتر از هشت ماه اداره کل ورزش و جوانان فارس را ترک کرد و برای سومین بار نوبت به رحیم خداجو که از جنس ورزش است رسید تا این شخص در ۲۲ آبان ۱۴۰۲ به عنوان سرپرست این اداره کل معرفی شود.

عدم ثبات در مدیریت ورزش این اجازه را به مدیران نخواهد داد تا برنامه خود را پیاده کنند و ناگزیر هستند دچار روزمرگی شوند و یا از شهرستان ها بازدید کنند و یا اینکه با دست اندرکاران ورزش جلسه بگذارند.

دو ماراتن در روز شیراز

رقابت های دو ماراتن آقایان به مناسبت روز شیراز برگزار شد و دوندگان کرجی قهرمان رده سنی زیر و بالای ۴۰ سال شدند.

در این مسابقات که جمعه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲در مسیر خیابان های شیراز و به مسافت ۲۱ کیلومتر و ۱۰۰ متر برگزار شد،۴۵۰دونده از سراسر کشور شرکت داشتند.

نگاهی  به ورزش فارس در سال ۱۴۰۲/ از موفقیت‌ها تا تغییر سه مدیر کل دو مارتن شیراز

تاریخ سازی بانوی وزنه بردار مرودشتی در آسیا

۱۹ اردیبهشت پارسال بود که فاطمه کشاورز وزنه بردار اهل شهرستان مرودشت فارس در پیکارهای وزنه برداری قهرمانی آسیا که در شهر جینجو کره جنوبی بر گزار شد برای نخستین بار ۲ نشان برنز آسیا را برگردن آویخت و تاریخ ساز این رشته شد.

نگاهی  به ورزش فارس در سال ۱۴۰۲/ از موفقیت‌ها تا تغییر سه مدیر کل فاطمه کشاورز وزنه بردار مرودشتی

فجر شهید سپاسی از صعود به لیگ برتر بازماند

تیم فجرشهید سپاسی شیراز که تا هفته آخر مسابقات فوتبال لیگ دسته یک جام آزادگان شانس صعود به لیگ برتر را داشت در پایان با شایستگی از صعود به لیگ برتر باز ماند.

شیراز میزبان اردوی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان

هفدهم خرداد ماه سال ۱۴۰۲ چهارمین مرحله اردوی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان در خانه کشتی فارس برای حضور در مسابقات آسیایی و جهانی بر گزار شد، در این اردو ۲۱ کشتی گیر در ۱۰ وزن شرکت داشتند که سه نفر از آنها از استان فارس بودند.

نگاهی  به ورزش فارس در سال ۱۴۰۲/ از موفقیت‌ها تا تغییر سه مدیر کل مسابقات کشتی فرنگی

شیراز پس از سال ها در لیگ برتر بسکتبال کشور

پس از واگذاری امتیاز تیم دوم مهرام تهران به فارس این استان در لیگ برتر بسکتبال با نام لیموندیس شیراز پس از چندین سال دوری شرکت کرد.

انتقال این تیم به شیراز موجب شد تا بسکتبال آقایان مانند هندبال در لیگ برتر کشور تیم داشته باشد هر چند از ابتدای شکل گیری تیم لیموندیس با چالش هایی روبرو شد و در نهایت هم به پلی آف و در جمع هشت تیم صعود کرد.

برپایی اردوی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان در شیراز

ششمین مرحله اردوی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان از سوم مرداد ماه ۱۴۰۲ در شیراز بر گزارشد.

تیم ملی کشتی فرنگی در حالی وارد شیراز شد که خود را برای برگزاری مسابقات جهانی صربستان، بازی‌های آسیایی هانگژو چین و انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پارس آماده می کرد.

حضور ۱۱ورزشکار فارس در بازیهای آسیایی هانگژو چین

۱۱ ورزشکار از استان فارس در نوزدهمین دوره بازی های آسیایی هانگژو چین، شرکت کردند که این تعداد نسبت به بازیهای آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا که ۱۲ ورزشکار بوده کاهش حدود ۲۵ درصدی نشان داد.

یکی از عوامل کاهش ۲۵ در صدی سهمیه فارس نسبت به دوره گذشته ( ۲۰۱۸ ) عدم ثبات در مدیریت ورزش فارس بوده که در این چهار سال، سه مدیر کل تغییریافته بود.

نگاهی  به ورزش فارس در سال ۱۴۰۲/ از موفقیت‌ها تا تغییر سه مدیر کل

رشد ۳۳ در صدی ورزشکاران دختر و پسر در المپیاد کشور

تیم فارس در این سال درچهارمین دوره المپیاد ورزشی استعدادهای برتر کشور که در ۴۸ رشته برگزار شد با قرار گرفتن در رده دوم جدول نسبت به سومین دوره که ششم شد، ‌رشد حدود ۳۳ در صدی به جای گذاشت که آمار خوبی است هر چند در چندین رشته هم مقامی کسب نکردند.

فارس پس از ۱۵ سال نایب قهرمان شد

در نهایت در چهارمین دوره این رقابت ها در مجموع تیم تهران با ۱۴۲ مدال بر سکوی نخست ایستاد، فارس با ۸۰ مدال و آذربایجان شرقی هم با ۷۴ مدال به ترتیب دوم سوم شدند تا نایب قهرمانی فارس پس از حدود ۱۵ سال رقم بخورد.

شنا فارس هم در کشور حرف اول را زد

رشته شنا دختران و پسران استان فارس در چهارمین دوره المپیاد با کسب ۱۰ طلا،‌ هشت نقره و پنج برنز بیشترین مدال نسبت به ۲۳ رشته دیگر فارس به دست آورد.

این رشته همچون سال های گذشته حرف اول را در بین سایر رشته ها زد چرا که ورزشکاران فارس حدود یک چهارم مدال ها را برای استان به ارمغان آوردند.

نگاهی  به ورزش فارس در سال ۱۴۰۲/ از موفقیت‌ها تا تغییر سه مدیر کل فرانک پرتو آذر

فرانک پرتو آذر تاریخ ساز دوچرخه سواری

فرانک پرتوآذر از فارس نخستین بانوی دوچرخه سوار ایرانی است که موفق به کسب مدال برنز در رشته کوهستان در سال ۱۴۰۲ شد برای همین هم این ورزشکار فارسی تاریخ ساز شد.

الهام پاکدل خانم گل لیگ برتر فوتسال ایران

الهام پاکدل از تیم پارس آرا شیراز در لیگ برتر فوتسال بازدن ۲۴ گل به عنوان بهترین بازیکن و خانم گل این رقابت ها برگزیده شد.

۱۷ورزشکار فارس در بازیهای پار آسیایی هانگژو

۱۷ ورزشکار از استان فارس در این سال راهی بازیهای پارا آسیایی هانگِژو چین شدند.

کاروان اعزامی از فارس در بازیهای پارا آسیایی در ۶ رشته موفق به دریافت ۶ نشان طلا، پنج نقره و ۲ برنز شد و با این آمار ۹۹ در صد از ورزشکاران فارس صاحب مدال شدند که عملکرد آنها موفقیت آمیز و قابل تحسین بوده است.

نگاهی  به ورزش فارس در سال ۱۴۰۲/ از موفقیت‌ها تا تغییر سه مدیر کل ساره جوانمردی

هادی چوپان نایب قهرمان پرورش اندام مسترالمپیا شد

هادی چوپان که با نام "گرگ پارسی" شهرت دارد در مسابقات پرورش اندام مستر المپیا در سال ۲۰۲۳ که در آمریکا برگزارشد نایب قهرمان شد.

لارستان میزبان دو دیدار دوستانه تیم ملی فوتسال با روسیه

تیم ملی روسیه به منظور انجام ۲ بازی دوستانه با تیم ملی فوتسال ایران راهی لارستان شد.

تیم ایران در سالن طوبی لارستان در نخستین بازی با نتیجه سه بر ۲ روسیه را شکست داد ودر دومین بازی هم ۶ بر ۲ مغلوب این تیم شد.

فارس قهرمان هنرهای فردی زورخانه ای کشور

پیکارهای زورخانه ای رده سنی بزرگسالان کشور در رشته های مهارت های فردی با قهرمانی تیم فارس در هشت وزن در شیراز رقم خورد.

در این پیکار ها که هشتم دیماه ۱۴۰۲ در سالن شهید آیت الله دستغیب شیراز برگزار شد، تیم فارس با ۱۱۱ امتیاز برسکوی قهرمانی ایستاد، تیم های اصفهان و تهران به ترتیب با ۱۰۲ و ۷۸ امتیاز دوم و سوم شدند.

نگاهی  به ورزش فارس در سال ۱۴۰۲/ از موفقیت‌ها تا تغییر سه مدیر کل ورزشکاران فارس در آسیا

تجلیل از ورزشکاران مدال آور مسابقات خارجی

همچنین در بهمن ماه ۱۴۰۲ مراسم تجلیل از ورزشکاران مدال آور مسابقات آسیایی، پارا آسیایی و جهانی استان فارس با حضور دکتر ایمانیه استاندار فارس و آیت الله دژکام امام جمعه شیراز برگزار شد.

کسب نخستین مدال فارس در مسابقات شنا آسیا

محمد مهدی غلامی شناگر شیرازی در رقابت های شنا جوانان آسیا با گرفتن نشان نقره انفرادی نخستین مدال تاریخ شنا را برای استان فارس در آسیا به ارمغان آورد.

غلامی در ماده ۲۰۰ متر مختلط انفرادی نشان نقره گرفت در ماده ۵۰ مترکرال پشت مدال برنز را بر گردن آویخت،‌ درماده چهار در صد متر تیمی آزاد به همراه رایان زارع دیگر شناگر استان فارس مدال برنز کسب کرد و غلامی در ۲۰۰ متر پروانه هم نشان نقره گرفت تا این شناگر شیرازی چهار مدال را در این مسابقات کسب کند.

نگاهی  به ورزش فارس در سال ۱۴۰۲/ از موفقیت‌ها تا تغییر سه مدیر کل غلامی قهرمان شنا آسیا

پایان ورزش فارس با ۲ طلای گرگ پارسی

هادی چوپان معروف به "گرگ پارسی" در مسابقات آرنولد کلاسیک آمریکا و انگلیس که اسفندماه ۱۴۰۲ بر گزار شد ۲ نشان طلا را برای کشورمان و استان فارس به ارمغان آورد و ۲۹ اسفند ماه با استقبال و تشویق کم نظیر شیرازی ها وارد این شهر شد.

نگاهی  به ورزش فارس در سال ۱۴۰۲/ از موفقیت‌ها تا تغییر سه مدیر کل استقبال از هادی چوپان در شیراز

نظر شما