شناسهٔ خبر: 66028871 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمریکا جنگ‌افزارهای مستقر در منطقه «هند- آرام» را ارتقا می‌دهد

تهران- ایرنا- فرمانده ارتش آمریکا در اقیانوس آرام از تصمیم واشنگتن برای استقرار سامانه موشکی کروز «تاماهاوک» و پدافندی «استاندارد ۶» در منطقه موسوم به«هند-آرام» خبر داد و مدعی شد هدف، کاهش تهدیدات امنیتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری یونهاپ، ژنرال چارلز فلین فرمانده ارتش آمریکا در اقیانوس آرام در سفرش به کره‌جنوبی اعلام کرد که واشنگتن جنگ‌افزارهای دقیق دور برد خود را ارتقا داده و سامانه‌های موشکی پدافندی هوایی دوربرد «استاندارد ۶» و کروز سطح به سطح «تاماهاوک» را برای مقابله با حملات دریایی، جایگزین جنگ‌افزارهای تهاجمی قدیمی می‌کند.

ارتش آمریکا در سال ۲۰۲۰ قراردادی به ارزش سه میلیون و ۹۹۴ هزار دلار با شرکت هوافضا،‌ امنیتی و دفاعی آمریکایی «لاکهید مارتین» به امضا رساند که به موجب آن پیمانکار پروژه موظف بود تا سال ۲۰۲۳ سامانه‌های موشک‌های «استاندارد- ۶» و «تاماهاوک» را روی پرتابگرهای چرخ‌دار زمینی سوار کند.

موشک «استاندارد- ۶» برای رهگیری موشک‌های بالستیک با برد بیش از ۲۴۰ کیلومتر طراحی شده است و موشک تاماهاوک هم یک موشک کروز مادون صوت است که می‌تواند به هدفی در فاصله ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتری اصابت کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که واشنگتن برای اولین بار برای لغو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) که در سال ۱۹۸۷ میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق به امضا رسیده بود، در منطقه مستقر می‌شود.

واشنگتن پس از خروج از این معاهده در سال ۲۰۱۹، موشک‌های میان‌برد جدیدی را در برای مقابله با چین در منطقه موسوم به «هند-آرام» ارتقا داد و مستقر کرده است.

چارلز فلین فرمانده ارتش آمریکا در اقیانوس آرام به نگرانی‌ها در مورد آزمایش‌های موشکی اخیر کره‌شمالی اشاره کرد و گفت: تداوم آزمایش‌ها نگران‌کننده و از بسیاری جهات موجب بی‌ثبات خواهد شد. با توجه به فعالیت‌های اخیر ما در منطقه، درباره دفاع موشکی لایه‌ای از آنچه که داریم، مطمئن هستم.

پیونگ‌یانگ روز چهارشنبه ( ۱۵ فروردین) یک فروند موشک بالستیک میان‌برد مافوق صوت جدید به نام Hwasongpho-۱۶B آزمایش کرد و اعلام کرد موشک‌های این کشور سوخت جامد و قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند.

رهگیری این نوع موشک‌ها معمولا با سپرهای دفاع موشکی موجود، دشوار است زیرا می‌تواند با سرعت پنج برابر صوت حرکت کند، مسیر پرواز خود را تغییر دهد و در ارتفاعات پایین پرواز کند. اما ارتش آمریکا و کره‌جنوبی تلاش‌ می‌کند با عملیاتی کردن موشک‌های سطح پایین (PAC-۳) و پایانه دفاعی منطقه پر ارتفاع (THAAD) و سپر موشکی ایالات‌متحده با سیستم دفاع موشکی زمین به هوا (M-SAM) و کره‌جنوبی به نام Cheongung این نوع تهدیدات را دفع کند.

فلین همچنین درباره ارسال تسلیحات کره‌شمالی به روسیه برای حمله به اوکراین هم ابراز نگرانی کرد.

مقامات سئول هم نسبت به پیشبرد حمایت نظامی پیونگ‌یانگ از مسکو در طول یک سال گذشته ابراز نگرانی کرده‌اند.

وی افزود: روس‌ها از قابلیت‌های کره‌شمالی به عنوان یک آزمایشگاه در میدان نبرد استفاده می‌کنند و ما نظاره‌گر این موضوع هستیم.

فرمانده ارتش آمریکا در منطقه اقیانوس آرام، پیوستن ارتش کره‌جنوبی به رزمایش‌های چندملیتی با واشنگتن و متحدانش در خارج از کشور را به خاطر فراتر رفتن از قلمرو خود تحسین کرد و آن را پیامی به چین، خواند.

نظر شما