شناسهٔ خبر: 66016008 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هیدروژل، جایگزین استخوان‌های از دست رفته بدن شد

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از نانوذرات، هیدروژلی برای ترمیم استخوان‌های از دست رفته ساختند که از قابلیت رهایش اکسیژن و یون منیزیم نیز برخوردار است.

صاحب‌خبر -

هیدروژل ،جایگزین استخوان‌های از دست رفته بدن شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مینا ملکی مجری این طرح گفت: در سرطان استخوان، بعد از جراحی توده ، بخش خالی در ساختار استخوان‌ها ایجاد می‌شود و یا به دلیل سوانح جاده‌ای بخشی از استخوان‌ها از دست می‌روند. برای پر کردن این بخش‌های خالی، نیاز به پیوند‌های استخوانی است.
پیوند‌های استخوانی از بدن خود فرد یا افراد داوطلب گرفته می‌شود که استخوان‌های پیوندی دریافت شده از بدن دارای محدودیت‌های زیادی هستند؛ چرا که نمی‌توان از استخوان‌های فرد، بخش زیادی برداشت و از سوی دیگر پیوند استخوان از بدن فرد دیگر نیز منجر به پس زدن بافت توسط سیستم ایمنی و در نهایت عفونت‌های گسترده می‌شود. 
ملکی افزود : محققان با استفاده از مواد طبیعی و ارزان قیمت و در دسترس بومی کشور، یعنی پیله‌های ابریشم و بیوپلیمر طبیعی موفق شدند یک هیدروژل بسازند که وقتی در دمای ۳۷ درجه سانتی‌گراد بدن قرار گیرد، به ژل تبدیل شده و می‌تواند کاملا داخل حفره خالی را پر کند.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود : طراحی مهندسی این هیدروژل به گونه‌ای است که تا زمان تشکل شدن رگ‌ها، اکسیژن به بافت می‌رساند و  از طرفی با انتشار یون منیزیم باعث تمایز سلول‌های استخوانی می‌شود.
وی افزود : این روش در عین سادگی مواد مورد استفاده ، کاملا با بدن و سلول‌ها سازگارند و بعد از مدت زمان انتشار مواد، کاملا از بین رفته و مواد سمی از خود به جا نمی‌گذارند.
این محقق گفت : این هیدروژل در بخش‌های جراحی استخوان و پیوند‌های استخوانی، بخش‌های زیبایی و در صنعت داروسازی برای دارورسانی هدفمند کاربرد دارد و می‌تواند جایگزینی برای بخش‌های از دست رفته استخوان به دلیل تولید بافت استخوان طبیعی توسط سلول‌های بنیادی و استفاده از حامل‌ها برای دارو رسانی هدفمند باشد.
 

نظر شما