شناسهٔ خبر: 66006281 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

واشنگتن کنار بکش!

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه هجدهم فروردین ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «واشنگتن کنار بکش!» نوشت: حمله تروریستی تل‌آویو به ساختمان دیپلماتیک ایران در دمشق پاسخی زودهنگام خواهد یافت. تهران به واشنگتن اطلاع داد که در حال تدارک حمله تلافی‌جویانه‌ای علیه اسرائیل است و ضروری است که واشنگتن خود را از این نبرد کنار بکشد.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور بعد از ظهر روز گذشته در یک پیام صریح در شبکه «ایکس» اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در پیامی مکتوب به آمریکا هشدار داد در دام نتانیاهو نیفتد: کنار بکش تا ضربه نخوری. در پاسخ، آمریکا از ایران درخواست کرد که اهداف امریکایی را نزند.

همزمان با احتمال پاسخ مستقیم تهران به حمله تروریستی در دمشق، ارتش اسرائیل برای مقابله با این حمله احتمالی اعلام آماده‌باش داد و سفارتخانه‌های اسرائیل با نگرانی از عملی شدن تهدید نظامی ایران در جهان بسته شدند. وزارت خارجه اسرائیل ۱۶ فروردین در هماهنگی با شاباک، سازمان امنیت داخلی این رژیم تصمیم گرفت سفارتخانه‌های خود را در سراسر جهان را تعطیل کند و از سفیران و کادر دیپلماتیک خود خواست فعلاً سر کار خود حاضر نشوند و برای حفظ امنیتشان از حضور در مراسم عمومی نیز خودداری کنند. همچنین رسانه‌های اسرائیلی گزارش کرده‌اند که ارتش این رژیم نیروهای ذخیره هوایی خود را که با سامانه‌های دفاع هوایی کار می‌کنند، از ترس حمله احتمالی ایران احضار و مرخصی نیروهایش را در ارتباط با نگرانی‌های مرتبط با ایران لغو کرده است.

نگرانی و خریدهای عجولانه مردم در خیابان‌های اسرائیل از دیگر خبرهایی است که رسانه‌های اسرائیل در گزارش‌های خود در روزهای اخیر به آن اشاره کرده‌اند. این رسانه‌ها ویدیوهایی از خریدهای کلان مردم در سوپرمارکت‌ها برای آمادگی در صورت کشیده شدن وضعیت به یک جنگ احتمالی مستقیم با تهران منتشر کرده‌اند.

واشنگتن کنار بکش!

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بزرگ‌ترین راهپیمایی روز قدس / ‏ گور اسرائیل کنده شد» ‬نوشت: ۲۰۰۰ نقطه ایران اسلامی، دیروز صحنه تعیین آینده تماشایی «آزادی قدس» بود. مردم مبارز و آگاه ایران اسلامی روز جمعه در سراسر کشور به میدان آمدند و با ضربه کوبنده دیگری، ستون فقرات رژیم منحوس صهیونیستی را خُرد کردند. روز قدس امسال به تعبیر رهبر انقلاب یک خروش بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی شد. اگرچه برخی دولت‌های عربی و غربی با اسرائیل همدست هستند، آزادی‌خواهان عالم سرنوشت قدس را به ویژه پس از طوفان‌الاقصی با حساسیت پیگیری می‌کنند و با حضور خود در صحنه دفاع از فلسطین و غزه، طوفان احرار را رقم زدند.

با وجود استیصال اسرائیل در نابود کردن مقاومت فلسطین و جنایات وحشیانه آن علیه مردم، رژیم از چندین سو زیر حملات زنجیره مقاومت اسلامی است و می‌داند ضربات، به موجودیت آن وارد می‌شود. مقتدای انقلاب بار دیگر مژده اقامه نماز در قدس شریف را دادند و احرار عالم را دلگرم کردند. شرایط منطقه به لحاظ راهبردی علیه اسرائیل و در دستان ایران اسلامی است و رژیم غاصب در روندی پرشتاب روی قوس سقوط قرار دارد. اگر با شهادت نیروهای پاکباخته سپاه، سر و صدایی برپا می‌کند، ناشی از وحشت فروپاشی است. این فروپاشی دیروز نزدیک‌تر شد. مردم روزه‌دار در سراسر کشور با برپایی بزرگ‌ترین راهپیمایی روز قدس، گور اسرائیل را کندند.

واشنگتن کنار بکش!

روزنامه جوان در یادداشت سرمقاله امروز خود با تیتر «سیلی پشیمان‌ساز راهبردی یا تاکتیکی؟» به قلم محمد جواد اخوان نوشت: پس از حمله اخیر تروریستی رژیم صهیونیستی به دمشق بار دیگر موضوع چگونگی مواجهه با تحرکات رژیم‌صهیونیستی به جریان افتاد؛ موضوعی که معمولاً بعد از هر بار عملیات مستقیم یا نیابتی تروریستی صهیونیست‌ها طرح می‌شود. برخی معتقدند که مطابق برداشت ابتدایی از آیه شریفه «فَمَن‌ِ اعتَدی عَلَیکم فَاعتَدُوا عَلَیه‌ِ بِمِثل‌ِ مَا اعتَدی عَلَیکم» باید دقیقاً مشابه اقدام صهیونیست‌ها پاسخ داد. اما پاسخ متناسب و البته پشیمان‌کننده به رژیم‌صهیونیستی چیست؟

در سطح راهبردی مسئله کاملاً روشن است؛ موفقیت‌های روزافزون مقاومت و ناکامی‌های پی‌درپی راهبردهای آمریکا و رژیم‌صهیونیستی. اما این بدان معنا نیست که در سطح تاکتیکی طرف عبری و غربی تلاشی نکرده باشد. شهادت ۳۴ هزار زن و کودک و پیر و جوان اهل غزه شاید برای حامیان خونخوار نتانیاهو خشنودی زودگذری ایجاد کند، اما در واقع حتی صدای حامیان سنتی غربی رژیم صهیونیستی را هم درآورده است. در طول یک سال گذشته چندین فرمانده ایرانی در سوریه هدف عملیات تروریستی صهیونیست‌ها قرارگرفته‌اند، به امید آنکه مقاومت غزه را از پای درآورند، اما نه‌تن‌ها چنین نشد بلکه ۹۰ درصد توان مقاومت در غزه همچنان پابرجاست. درواقع شاید در سطح «تاکتیک» صهیونیست‌ها کرّوفرّی داشته‌اند، اما در سطح «راهبرد» همچنان موازنه به سود مقاومت مانده و حتی در ابعادی کفه مقاومت سنگین‌تر هم شده است.

پاسخ جمهوری اسلامی به شرارت‌های رژیم‌صهیونیستی قطعی است، اما کیفیت این «سیلی» را باید در چارچوب راهبرد کلان جمهوری اسلامی ایران جست‌وجو کرد. در سطح راهبردی نوار پیروزی‌های مقاومت همچنان استمرار یافته، پس زمین بازی موفق برای ما در سطح راهبردی تعریف می‌شود. حریف می‌خواهد ما از زمین موفق خود یعنی راهبرد تنازل کرده و به بازی در زمین او یعنی «تاکتیک» تن در دهیم. البته توان تاکتیکی ما نیز قابل اتکاست، در عین حال هوشمندی نظام ایجاب می‌کند که نقطه قوت‌ها حفظ شود. در نتیجه بازی مطلوب حفظ زمین راهبردی در عین استمرار سیاست ابهام است. در جایی که او منتظر نیست ضربه تاکتیکی هم خواهد خورد، اما جابه‌جایی زمین بازی رخ نخواهد داد. در روزهای آینده ابعاد این سیاست راهبردی روشن‌تر خواهد شد.

واشنگتن کنار بکش!

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «همخون قدس» را برگزید و نوشت: راهپیمایی بزرگ روز قدس امسال یکی از باشکوه‌ترین و بزرگ‌ترین اجتماعات و حضور مردمی را به خود دید. چهل‌وششمین راهپیمایی روز قدس تبدیل به یک اجتماع بزرگ در سراسر ایران علیه رژیم صهیونیستی شد. این نخستین راهپیمایی روز قدس پس از آغاز جنایات شش‌ماهه رژیم صهیونیستی در غزه است. خشم و نفرت ملت آزاده ایران از صهیونیست‌ها در راهپیمایی روز قدس امسال با شعارهای محکم و رسا و دست‌نوشته‌های آنان پیدا بود. در تهران، مردم روزه‌دار پایتخت ضمن حضور در راهپیمایی برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه، در مراسم تشییع شهدای حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق نیز شرکت کردند. این دو موضوع یعنی نخستین مراسم روز قدس پس از عملیات توفان الاقصی، همچنین مراسم تشییع شهدای کنسولگری ایران در دمشق، باعث شد در پایتخت جمعیتی بسیار بزرگ از مردم در راهپیمایی روز قدس حاضر شوند. میزان چشمگیر و کم‌سابقه حضور مردم در این راهپیمایی و فریادهای آن‌ها در اعلام انزجار از رژیم صهیونیستی، البته با فریادهای آنان برای گرفتن انتقام خون شهدای کنسولگری نیز همراه بود.

واشنگتن کنار بکش!

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تلاش برای کشاندن ایران به جنگ، هم با تحقیر هم با تشویق» نوشت: در تمامی این سال‌ها، بوده‌اند کسانی که همیشه به بهانه‌هایی متکی بر ارزش‌ها، دَم و داد از رشادت و حیثیت می‌زنند و مشوق جنگ‌اند و جالب اینکه اگر در آن ماجرای جنگ اول خلیج فارس، مشوقان دفاع از حیثیت و صاف‌کردن حساب با آمریکا، به اردوگاه چپ کشور تکیه داشتند، این بار سینه‌ستبران شرف و ارزش، به اردوگاه راست تکیه دارند و «هَل مَن مُبارز» می‌گویند و امروز هم که اسرائیل به سیاق طالبان، به کنسولگری ایران و این بار در دمشق حمله کرده و ایرانیانی را به شهادت رسانده، در همراهی با آنانی که در خارج نشسته‌اند و به «فارسی» ولی با سیاستی «عبری»، زبان به تحقیر و تمسخر گشوده‌اند که ایران می‌ترسد تا با اسرائیل در بیفتد، اینان از این می‌گویند که «باید جواب اسرائیل را تا خشم مقدس ایرانی‌ها وجود دارد بدهیم». این روش تحقیر و تشویق هم دامی دیگر است که سعی می‌کند با این ترفند که ایران را باتلاق آمریکا می‌کنیم، حاکمیت را تهییج به پانهادن در تله جنگ کند، اما عقلانیتی که ایران را در همه این سال‌ها از غلتیدن به جنگی دیگر حافظ بوده، همچنان بر کشور حاکم است. عقلانیتی که خردمندانه وقوف دارد که حتی اگر ایران باتلاق آمریکاییان شود، این ایران است که باتلاق خواهد شد و نه آمریکا.

واشنگتن کنار بکش!

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به این پرسش پرداخت که رشد پایه‌پولی چطور در مسیر کاهشی قرار گرفت؟ و در پاسخ با تیتر «نیش ترمز نفتی تورم» نوشت: نرخ رشد پایه پولی در ۱۰ ماه نخست سال گذشته یک مسیر نزولی را طی کرد و از ۴۵ درصد در فروردین ماه به ۳۱.۷ درصد در دی ماه رسیده است. بانک مرکزی با انتشار آمارهای پولی و بانکی، تصویر دقیق‌تری از اجزای رشد پایه پولی ارائه کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی ناشی از افزایش مخارج و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ناشی از اضافه‌برداشت دو موتور اصلی رشد پایه پولی بودند؛ اما کاهش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی مقابل این دو نیرو عمل کرده و باعث شده که در مجموع از سطح رشد پایه پولی کاسته شود. گزارش رسمی بانک مرکزی کاهش دارایی خارجی در سال ۱۴۰۲ را ناشی از فروش ارزهای خریداری‌شده دولت و فروش بخشی از ارزهای غیرقابل دسترس خریداری‌شده در سال‌های قبل عنوان می‌کند. به بیان ساده‌تر، افزایش امکان دسترسی به منابع ارزی و تزریق این ذخایر که متأثر از رشد درآمدهای نفتی بوده، باعث شده است که ترمز پایه پولی فعال شود. اما سوال کلیدی این است که این ترمز تا کی فعال خواهد ماند؟

واشنگتن کنار بکش!

نظر شما