شناسهٔ خبر: 65992097 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

رحیم‌پور: میدان دادن به جوان‌ترها شجاعت می‌خواهد/ باز هم در جام جهانی تیم ملی پیری خواهیم داشت

پیشکسوت فوتبال گفت: اگر روند بازی ندادن به بازیکنان جوان در تیم ملی فوتبال ایران ادامه پیدا کند، باز هم در جام جهانی تیم پیری خواهیم داشت.

صاحب‌خبر -

سیامک رحیم‌پور در‌ گفت‌وگو با میزان، درباره عدم استفاده از بازیکنان جوان در تیم ملی فوتبال ایران مقابل ترکمنستان اظهار داشت: پرویز دهداری در یک مقطع زمانی که ناصر حجازی برای حضور در ترکیب تیم ملی مشکل داشت از یک دروازه‌بان جوان استفاده کرد. میدان دادن به جوان‌ترها، اعتقاد و شجاعت مربیان را می‌طلبد که اعتقاد داشتن به بازیکن جوان و شجاعت بازی دادن به آن نفرات است. همیشه شجاعت و اعتقاد در کنار هم قرار می‌گیرند و مربی که به بازیکنان جوانش اعتقاد دارد، شجاعت به خرج می‌دهد و حتی بازیکن کم تجربه را در بازی‌های بزرگ در ترکیب قرار می‌دهد. 

وی افزود: برای رسیدن به موفقیت نیازمند یک برنامه‌ریزی اصولی هستیم. امیر قلعه‌نویی در دو دیدار رفت و برگشت با ترکمنستان از سامان فلاح و محمدامین حزباوی استفاده کرد، اما از بقیه نفرات جوانی که به تیم ملی دعوت کرده بود، بهره نبرد. 

*برای جوان کردن تیم ملی باید از بازی‌های آسان‌تر استارت زد

کارشناس فوتبال در مورد به موقع میدان دادن به جوانان کم تجربه عنوان کرد: مدافعان وسط تیم ملی فوتبال ایران سن بالایی دارند و اگر این روند ادامه پیدا کند در جام جهانی ۲۰۲۶ باز هم تیم مسن و پیری خواهیم داشت. برای جوان کردن تیم ملی باید از همین حالا و بازی‌های آسان‌تر استارت زد و به بازیکنان جوان میدان داد. اگر در دیدار‌های آسانی همچون ترکمنستان و هنگ‌کنگ به نفرات جوان میدان داده نشود، آیا مقابل ژاپن، کره‌جنوبی، عربستان و استرالیا می‌توانند از بازیکنان جوان استفاده کنند؟ اگر بازیکن جوان در بازی‌های راحت میدان ببیند نهایتاً تجربه به دست می‌آورد و بازی‌اش شکل می‌گیرد و رفته رفته شرایط حضور در بازی‌های بزرگ را خواهد داشت. 

وی درباره اینکه بازیکنان رده ملی تجربه دارند، ادامه داد: یک زمانی می‌گفتند بازیکن جوان بی‌تجربه است، اما الان هیچ کدام از بازیکنان بی‌تجربه نیستند، چون بازی‌های زیادی در رده‌های سنی مختلف تیم‌های ملی نوجوانان، جوانان و امید را تجربه کرده‌اند و نهایتاً به تیم ملی بزرگسالان راه یافتند. باتوجه به این راهی که از رده سنی پایه طی کرده‌اند، به راحتی در ترکیب تیم ملی جا خواهند افتاد. فقط نیاز است تا رده بزرگسالان آن‌ها بیشتر در ترکیب قرار بگیرند و با سایر بازیکنان هماهنگ شوند. این مسئله دور از دسترس نیست، فقط باید سریعتر این اتفاق بیفتد.

*جانشین بازیکن ۳۳ ساله در تیم ملی نباید همین سن را داشته باشد

پیشکسوت فوتبال در مورد اینکه باید به تعداد زیادی از بازیکنان فرصت بازی داده شود، گفت: در برخی سال‌ها مربیان تیم ملی از یک سری بازیکنان خوب و باتجربه بیشتر استفاده می‌کردند که باعث شد تا فرصت به نفر بعدی نرسد. به طور مثال در زمان سرمربیگری برانکو در تیم ملی، این قدر از ابراهیم میرزاپور استفاده شد که دروازه‌بان دوم تجربه بازی ملی کمی داشت و سایر دروازه‌بان‌های کشورمان رشدی نداشتند. همچنین اشکال دیگری هم که در تیم ملی وجود دارد، این است که اگر بازیکنی را با ۳۳ سال سن در یک پ‍ُست بازی می‌دهند نباید نفر دوم هم همین سن را داشته باشد و باید جانشینش یک بازیکن جوان ۲۰ تا ۲۳ ساله باشد تا در آینده جایگزین نفر اصلی تیم شود. 

رحیم‌پور در پایان خاطرنشان کرد: در لیگ برتر بازیکنان جوان زیادی هستند که باید دیده شوند و در بازی‌های ملی استفاده شوند. به طور حتم امیر قلعه‌نویی و کادرفنی اش این نفرات جوان را شناسایی کرده‌اند و فقط نیاز است تا در ترکیب تیم ملی به آن‌ها بازی برسد. بازیکنانی نظیر سامان فلاح، محمدامین حزباوی، جواد حسین‌نژاد، محمد قربانی و سایر جوانان دیگر، نیاز به بالا بردن تعداد بازی‌های ملی‌شان است. در نتیجه باید فقط از روز اول از این نفرات حمایت کرد تا تجربه به دست بیاورند و برای بازی‌های بزرگ آماده شوند.

انتهای پیام/

نظر شما