شناسهٔ خبر: 65987963 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

نگاهی به کتاب اختراع قوم یهود

سوت پایان برای رژیم اشغالگر قدس

در حالی که رژیم اشغالگر قدس می‌کوشد از خود تصویری لیبرال و دموکراتیک به نمایش بگذارد، شلومو سند در کتاب اختراع قوم یهود با افشای دروغ‏های متداول صهیونیستها دربارۀ گذشته ادعای امروز آنها را هم باطل می‌کند. کتاب با روشی علمی و با تکیه بر منابع تاریخی گام به گام تمام داستان‏سرایی‌های مورخان صهیونیست را از ابتدا بررسی و دروغ می‌داند و در ادامه موقعیت کنونی اسرائیل را وضعیت استعمارگری ظالم ارزیابی می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان شلومو سند استاد تاریخ با طرح پرسشهایی اساسی که صهیونیستها برای آن پاسخی ندارند، تمام افسانه‌پردازی‌های صهیونیستی را زیر سوال می‌برد. او می‌خواهد بداند: آیا ملت یهود واقعاً هزاران سال وجود داشته است، آن‏هم درحالی‏که سایر مردمان ازهم‏پاشیده و ناپدید شده‏اند؟ پادشاهی حشمونی یهودیه که جمعیت متنوعش به یک زبان سخن نمی‏گفتند و بیشترشان بی‏سواد بودند تا چه اندازه ویژگی‏های دولت‏ـ‌ملت را دارا بود؟ آیا جمعیت یهودیه پس از سقوط معبد دوم تبعید شد یا این تبعید اسطوره‏ای است نه‏ چندان تصادفی که به بخشی از سنت یهود تبدیل شد؟ اگر ساکنان یهودیه تبعید نشدند چه اتفاقی برای آنان افتاد و میلیون‏ها یهودی که در مناطقی چنین پرت و دورافتاده و دور از انتظار بر پهنۀ تاریخ پدید آمدند چه کسانی‏اند؟ و اگر یهودیان جهان به‏راستی ملت بودند، عناصر مشترک در فرهنگ قومی یهودیان کیف و یهودیان مراکش به ‏جز اعتقاد و مناسک چه بود؟

سند با بررسی دقیق شرایط کنونی اسرائیل در پاسخ مدعای لیبرالی سیاستمداران آن معتقد است دولت اسرائیل پس از شصت سال که از پایه‏گذاری آن می‏گذرد، تحت سلطۀ تلقی خاص صهیونیسم از مفهوم ملیت، هنوز از این‏که خود را جمهوری‏ای در خدمت همه شهروندانش بداند، سر باز می‏زند.‏ یک چهارم شهروندانش یهودی به حساب نمی‏آیند و قوانین کشور تلویحاً می‏گوید که نه اسرائیل کشور آن‏هاست و نه آنان صاحب این کشور. اسرائیل همچنین از ادغام ساکنان محلی خود در فرهنگ کلانی که ساخته جلوگیری می‏کند و در عوض عامدانه آن‏ها را محروم نگاه می‏دارد. اسرائیل نمی‏خواهد دموکراسی شراکتی نظیر سوئیس یا بلژیک یا دموکراسی چندفرهنگی شبیه هلند و بریتانیا باشد؛ به بیان دیگر کشوری باشد که تنوع نژادی و فرهنگی‏اش را پذیرفته و به همۀ شهروندانش خدمت می‏کند. در عوض اسرائیل اصرار دارد که خود را کشوری بداند که به همۀ یهودیان در سرتاسر دنیا تعلق دارد، هرچند آنان دیگر آوارگان آزاردیده نیستند و شهروندی کامل کشوری را دارند که برای اقامت انتخاب کرده‏اند.

بنابر این به تعبیر سند اصطلاحی که باید در وصف اسرائیل به کار برد همچنان همان قوم‏سالاری است یعنی دولتی که هدف اصلی‏اش نه خدمت به مردم برابر از منظر مدنی که خدمت به قومی است که از منظر تاریخی کاملاً جعلی و خیالی است و این دولت مأموریت دارد که قوم برگزیده‌اش را با ابزارهای ایدئولوژیک، آموزشی و قانون‏گذاری نه‏تنها از سایر شهروندان که به‏زعم خودش غیریهودی‏اند و نه از فرزندان کارکنان خارجی که زادۀ اسرائیل‏اند بلکه از سایر ابنای بشر جدا کند.

سند تاکید دارد افسانۀ قوم یهود به‏منزلۀ پیکرۀ تاریخی انزواطلبی که همواره مانع از پیوستن بیگانگان بود و کماکان نیز باید بر همین مدار می‏بود برای اسرائیل مضر است و ممکن است موجب فروپاشی درونی آن شود و حفظ موجودیت قومی طردگرا و اعمال تبعیض علیه یک‏چهارم از شهروندان منجر به تنش‏هایی مداوم می‏شود که در آینده ممکن است اختلافات شدیدی ایجاد کنند که به‏سختی بتوان بر آن‏ها فائق آمد.

شلومو سند با مطالعه اعتراضات کنونی شهروندان علیه رویه قوم‌گرایانه اسرائیل خاطر نشان می‌کند که این فرض خوش‏بینانه که جمعیت رو به رشد و در حال کسب قوا محرومیتش از مرکز سیاسی و فرهنگی را خواهد پذیرفت، مثل بی‏توجهی جامعۀ اسرائیل به سلطۀ استعماری در غزه و کرانۀ باختری پیش از انتفاضۀ اول، توهمی خطرناک است. اما درحالی‏که دو قیام فلسطینیان در سال‏های ۱۹۸۷و ۲۰۰۰۰ ضعف اسرائیل را بر کنترل قلمروهای آپارتایدش آشکار می‏کرد، تهدید آنان برای موجودیت اسرائیل در مقایسه با تهدید بالقوۀ ناشی از فلسطینیان ناامیدی که درون مرزهایش زندگی می‏کنند، ناچیز به شمار می‏رود. سناریوی فاجعه‏آمیز قیامی در جلیل عربی که پاسخش سرکوب خشونت‏آمیز خواهد بود چندان دور از انتظار نیست و چنین اتفاقی می‏تواند نقطۀ عطفی برای موجودیت اسرائیل در خاور نزدیک باشد.

سند با نگاهی به آمار با هشدار نسبت به اتفاقات آینده می‌گوید: بررسی‏ها نشان می‏دهد که نه‏تنها ازدواج یهودیان با غیریهودیان در حال افزایش است بلکه حمایت از اسرائیل در میان خانواده‏های زیر سی‏وپنج سال رو به کاهش است. تنها در میان شصت سال به بالاها همبستگی با اسرائیل پایدار و پرطرفدار است. این داده‏ها نشان می‏دهد تزریق قدرت از دیاسپورای فراملی اسرائیل ممکن است تا ابد به طول نینجامد.

و سرانجام شلومو سند در این سطرها سوت پایان را برای رژیم اشغالگر قدس به صدا درمی‌آورد: اسرائیل نباید فرض کند که حمایت قدرت‏های غربی تا ابد ادامه خواهد داشت. استعمار جدید در اوایل قرن بیست و یکم که یک نمونه‏اش اشغال عراق و افغانستان است، نخبگان قدرت در اسرائیل را سرمست کرده است اما با وجود این جهانی ‏شدن روبه‏ رشد، غرب هنوز خیلی دور است درحالی‏که اسرائیل در شرق نزدیک قرار دارد. واکنش خشونت‏ آمیز به تحقیر شرق بر سر کلان‏شهرهای دوردست آوار نخواهد شد بلکه در پایگاه مرزی مقدم آن خود را نشان خواهد داد. سرنوشت کشور انزواطلب قومی در گوشۀ جهان عرب و مسلمان نامعلوم است. مطابق معمول، در دوران تاریخی حاضر نمی‏توانیم آینده را ببینیم اما به‏اندازۀ کافی دلیل برای ترس از آن وجود دارد.

اختراع قوم یهود کتابی از شلومو سند با ترجمه فهیمه چاکرالحسینی‌ابرقوئی را انتشارات اختران در ۴۶۸ صفحه و با قیمت ۳۲۰۰۰۰ تومان رهسپار بازار کتاب کرده است.

نظر شما