شناسهٔ خبر: 65987418 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

روایت تارنمای انگلیسی از نژادپرستی مقامات و رسانه‌های غرب

تارنمای میدل ایست آی، حمله رژیم صهیونیستی به امدادگران یک سازمان خیریه را ناگوار توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

این رسانه اعلام کرد: با نزدیک شدن به ۶ ماه از وحشت نسل‌کشی درغزه، ارتش (رژیم) اسرائیل بیش از ۳۲ هزار فلسطینی را به شهادت رسانده و هزاران جسد همچنان زیرآوار هستند. بیش از ۷۰ هزار نفر زخمی شده اند که بسیاری از آنها مادام العمر معلول شده اند.

در بین جان باختگان، دستکم ۹۰ روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای فلسطینی و تقریبا ۲۰۰ نیروی امداد رسان وجود دارد. حدود ۱۳ هزار کودک و ۹ هزار زن نیز توسط رژیم صهیونیستی جان خود را از دست داده اند.

این تلفات به جز تخریب نظام‌مند مدارس و بیمارستانه‌ها و آوارگی ۸۵ درصد از جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری غزه و تعمیق گرسنگی در این منطقه است.

سیاستمداران هر دو حزب اصلی انگلیس از جمله حزب کارگر و محافظه کار در کنار رسانه‌های سراسری در این کشور درباره همه این مسائل سکوت کردند و از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل حمایت کردند.

رسانه‌های غربی اغلب دروغ‌هایی را که ارتش رژیم اسرائیل به آنها گفته اند، باور می‌کنند و این در حالیست که شواهد فزاینده‌ای از جنایات رژیم اسرائیل را سرکوب یا نادیده می‌گیرند.

میدل ایست آی، واکنش رسانه‌های انگلیسی در قبال حمله به نیرو‌های امدادی سازمان بین المللی موسوم به آشپزخانه مرکزی جهان را نشانه تغییر ناگهانی در قبال رویکرد غرب و بیانگر نگاه تبعیض آمیز آنها عنوان کرد و افزود: عکس‌های سه قربانی حمله رژیم اسرائیل به کاروان کمک‌هایی که از طرف سازمان خیریه جهانی آشپزخانه مرکزی از غزه در حال حرکت بودند، در صفحات روزنامه تایمز با این عنوان «محکومیت کشته شدن نیرو‌های کمک رسان» برجسته شد.

هفت نفر از جمله سه انگلیسی، یک استرالیایی، یک لهستانی، یک کانادایی آمریکایی و تنها یک فلسطینی در این حمله کشته شدند.

این در حالیست که همین روزنامه دو ماه پیش دستور دیوان بین المللی دادگستری درباره تحقیقات از نسل کشی رژیم اسرائیل را در صفحه ۴۲ (صفحه سوم از بخش بین الملل) خود منتشر کرد.

تایمز همچنین دو روز پیش از انتشار اظهارات آلیسا کرنز رئیس کمیته روابط خارجی خودداری کرد. کرنز گفته بود نمایندگان انگلیسی آگاه بودند که رژیم اسرائیل قوانین بین المللی را نقض کرده است، اما دیوید کامرون وزیر خارجه از علنی کردن این اطلاعات خودداری کرد.

میدل ایست آی نحوه واکنش رسانه‌های انگلیسی به این حمله رژیم صهیونیستی را تنها مختص به روزنامه تایمز ندانست و نوشت همه رسانه‌های این کشور چنین واکنشی را نشان دادند.

آنچه که باعث تغییر چنین رویکردی شده این است که «قربانیان جنایات جدید اسرائیل مستثنی بودند و آنها اتباع خارجی سفید پوست بودند».

این رسانه انگلیسی افزود: نباید خودمان را فریب دهیم که روزنامه تایمز و سایر روزنامه‌های انگلیسی، اگر کشته شدگان این حمله اسامی عرب داشتند، آن را نه تنها در صفحه اول خود چاپ نمی‌کردند بلکه احتمالا اصلا آن را پوشش نمی‌دادند.

به نوشته میدل ایست آی، تعداد بی‌شماری فلسطینی، که به همان اندازه این هفت نیروی امداد رسان قهرمان و یا بی‌گناه بوده اند، در اقدامات نیرو‌های رژیم اسرائیل به همین شکل قتل عام شده‌اند، اما به ندرت تعجب سیاستمداران غربی را برانگیخته یا فریاد رسانه‌های غربی را در آورده است.

منصفانه است که بگوییم سرو صدایی که در میان رسانه‌های غربی و طبقات سیاسی غرب، درباره حمله رژیم اسرائیل به این هفت امدادگر بلند شده است بیشتر از مجموع ۳۲ هزار فلسطینی کشته شده توسط این رژیم بوده است.

این رسانه در پایان نوشت: کمتر کسی این حقیقت را با صدای بلند می‌گوید؛ تا زمانی که جنایات (رژیم) اسرائیل به فلسطینی‌ها محدود می‌شد، هیچ اعتراض رسمی جدی در دولت‌های انگلیس و آمریکا وجود نداشت. جنایت واقعی از دید غرب، کشتار سفیدپوستان توسط این رژیم است. حمله به هفت نیروی امدادی تراژدی انسانی وحشتناک برای امدادگران و خانواده‌های آنهاست، اما در عین حال نژادپرستی غرب را نیز روایت می‌کند.

منبع: ایرنا

نظر شما