شناسهٔ خبر: 65966688 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه هنری | لینک خبر

مروری بر ادوار گذشته معرفی چهره سال هنر انقلاب

هفته هنر انقلاب اسلامی با هدف مرور کارنامه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای یکساله در رشته‌های مختلف، فروردین‌ماه هر سال هم‌زمان با سالروز آسمانی شدن سید شهیدان اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی، برگزار می‌شود. 

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، این رویداد که به همت حوزه هنری سالانه برگزار می‌شود، ضمن معرفی یک هنرمند، فعال فرهنگی و شخصیتی تاثیرگذار در یک هفته به نمایش تازه‌ترین فیلم‌ها، اجرای نمایش‌ها، برگزاری کنسرت‌ها و نمایشگاه‌های نقاشی، طراحی و پوستر، کارتون و کاریکاتور و… می‌پردازد.

هفته هنر انقلاب اسلامی همچنین در دوره‌های مختلف تلاش کرده است تا با به‌کارگیری ظرفیت‌های مراکز و دفاتر حوزه هنری در استان‌ها، این رویداد را در بعد ملی و سراسری تقویت کرده و سهمی برای همه هنرمندانی قائل باشد که متناسب با شعار آن یعنی «هنر متعهد به حقیقت» حرکت می‌کنند و این مهم را نه صرفا در شعار که به عنوان سرفصل برنامه‌ها و اقدامات یکساله خود در فضای فرهنگی و هنری قرار داده‌اند.

جشن هفته هنر انقلاب در دوره‌های نخست برگزاری خود به اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری با مضامین و مفاهیم مرتبط با سیاست‌ها و اهداف این رویداد محدود می‌شد و از سال ۹۳ تاکنون به معرفی چهار شخصیت تاثیرگذار و جریان‌ساز بر اشاعه و ترویج هنر انقلاب در ابعاد ملی و بین‌المللی پرداخته است. این شاخصه‌ها نه صرفا در هنر که به جریان‌سازی، کنشگری در برابر رویدادهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و هنری نیز تعریف می‌شود. همچنین سبقه عملکرد شخصیت‌های منتخب که کارنامه کاری یکساله‌شان توسط شورای عالی سیاست‌گذاری هفته هنر انقلاب رصد و به کارشناسان و متخصصانی منتخب از جمع مدیران و مسئولان، هنرمندان و پیش‌کسوتان فرهنگ و هنر پیشنهاد داده می‌شود، اهمیتی ویژه دارد.

در ادامه این گزارش به مرور ۹دوره گذشته جشن و هفته هنر انقلاب می‌پردازیم:

اولین دوره معرفی چهره سال هنر انقلاب؛ مرتضی سرهنگی

۹ دوره معرفی چهره سال هنر انقلاب چگونه گذشت؟ 

در اولین سال معرفی چهره سال هنر انقلاب در سال ۹۳، در میان نامزدهای کسب این عنوان، از مرتضی سرهنگی نویسنده و پژوهشگر برجسته که گردآوری و تدوین خاطرات و آثار ادبی دوران دفاع مقدس در دفتر ادبیات و هنر مقاومت و چاپ بیش از ۵۸۰ عنوان کتاب، مدیریت مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری، کارشناسی و داوری فیلم‌ها و فیلم‌نامه‌های جنگ در برخی جشنواره‌ها و… را در کارنامه کاری‌اش دارد، تقدیر و شایسته این عنوان شناخته شد. 
مسعود نجابتی، فاضل نظری، ابراهیم حاتمی‌کیا و نرگس آبیار نیز به عنوان نامزدهای چهره سال هنر انقلاب در سال ۹۳ مورد تقدیر حوزه هنری قرار گرفتند.

دومین دوره معرفی چهره سال هنر انقلاب؛ مجید مجیدی

۹ دوره معرفی چهره سال هنر انقلاب چگونه گذشت؟ 

در دومین جشن هفته هنر انقلاب ۶چهره فرهنگی و هنری برای کسب عنوان چهره سال هنر انقلاب معرفی شدند. مجید مجیدی برای کارگردانی و اکران عمومی فیلم «محمد رسول‌الله (ص)»، عبدالحمید قدیریان نقاش، مجسمه‌ساز و طراح صحنه فیلم‌های محمد رسول‌الله (ص) و مریم مقدس (س) به واسطه فعالیت‌های هنری برای ائمه اطهار (ع)، هادی محمدیان کارگردان انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم»، جواد افشار برای تولید و نمایش مجموعه تلویزیونی «کیمیا» از پربیننده‌ترین سریال‌های سال ۹۴، پرویز پرستویی به واسطه فعالیت‌های خیریه هنری و اجتماعی در حمایت از کودکان مناطق محروم و بهناز ضرابی‌زاده نویسنده کتاب تحسین‌شده «دختر شینا» خاطرات زندگی قدم‌خیر محمدی کنعان همسر سردار شهید ستار ابراهیمی هژیر در این سال به عنوان نامزدهای نهایی کسب عنوان چهره سال ۹۴ هفته هنر انقلاب معرفی شدند و در نهایت مجید مجیدی این عنوان را به خود اختصاص داد.

سومین دوره معرفی چهره سال هنر انقلاب؛ سید مسعود شجاعی طباطبایی

۹ دوره معرفی چهره سال هنر انقلاب چگونه گذشت؟ 

در سومین هفته هنر انقلاب که با مرور عملکرد هنرمندان متعهد به انقلاب در سال ۹۵ همراه بود، محمدرضا بایرامی به خاطر رمان «لم‌یزرع»، ابراهیم حاتمی‌کیا به خاطر فیلم «بادیگارد»، حمید حسام به خاطر کتاب «وقتی مهتاب گم شد»، حسن روح‌الامین به خاطر مجموعه هنرهای تجسمی با موضوع عاشورا، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر «جشنواره کاریکاتور هولوکاست» به خاطر راه‌اندازی دو کمپین اجتماعی، بهناز ضرابی‌زاده به خاطر کتاب «گلستان یازدهم» و محمدحسین مهدویان نویسنده و کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» ۷ نامزد کسب عنوان چهره سال هنر انقلاب بودند که در نهایت سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر «جشنواره کاریکاتور هولوکاست» این عنوان را از آن خود کرد.

چهارمین دوره معرفی چهره سال هنر انقلاب؛ حمید حسام

۹ دوره معرفی چهره سال هنر انقلاب چگونه گذشت؟ 

اما در فروردین‌ماه ۹۷ هم‌زمان با برگزاری چهارمین جشن هفته هنر انقلاب از میان ۵ نامزد که در سال ۹۶ فعالیت‌ها و عملکردی در راستای هنر انقلاب با شعار هنر متعهد به حقیقت داشتند، حمید حسام به خاطر نگارش کتاب «وقتی مهتاب گم شد» که روایتی از خاطرات شهید خوش‌لفظ را دربر می‌گیرد، چهره سال هنر انقلاب شناخته و معرفی شد.

این کتاب بیش از ۲۰ بار تجدید چاپ شده و کتاب‌های «آب هرگز نمی‌میرد» و «خداحافظ سالار» نیز از دیگر فعالیت‌های این نویسنده پیش‌کسوت است.

«محمدرضا دوست‌محمدی» هنرمند نام‌آشنا در عرصه گرافیک، «حسن روح‌الامین» از هنرمندان عرصه تجسمی، هنرمند نقاش و گرافیست برای خلق اثر شهید محسن حججی، «محمدحسین مهدویان» کارگردان «ماجرای نیمروز» با رویکرد و ساختی متفاوت، «مهدی نقویان» مستندساز برای ساخت مستند «ارثیه پدری» نیز دیگر نامزدهای کسب عنوان چهره سال سال هنر انقلاب در دوره اخیر آن بودند.

پنجمین دوره معرفی چهره سال هنر انقلاب؛ ابراهیم حاتمی‌کیا

۹ دوره معرفی چهره سال هنر انقلاب چگونه گذشت؟ 

پنجمین جشن هفته هنر انقلاب نیز با پیگیری اهداف و سیاست‌های این رویداد که به عنوان سرفصل فعالیت‌های حوزه هنری شناخته می‌شود و آغازگر جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری این سازمان است، در تاریخ ۱۹ تا ۲۶ فروردین‌ماه ۹۸ در حوزه هنری تهران و سایر استان‌های کشور برگزار شد. در این دوره که ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم «به وقت شام» موفق به کسب عنوان چهره سال هنر انقلاب شد، رضا امیرخانی برنده جایزه یازدهمین دوره جایزه جلال در سال ۹۷ برای نویسندگی رمان «رهش»، هدایت‌الله بهبودی برنده یازدهمین جایزه جلال در سال ۹۷ برای نویسندگی کتاب «الف-لام-خمینی» و مستندسازی از وقایع مهم تاریخ انقلاب، مسعود نجابتی تاثیرگذاری در عرصه هنر تجسمی و مهدی نقویان کارگردانی مستندهای «در برابر طوفان»، «خارج از دید۲» و «ایران ۲۰»، مستندسازی به عنوان نامزدهای نهایی این بخش فعالیت‌های درخوری در زمینه هنر متعهد به حقیقت ارائه کردند.

این رویداد در دوره پنجم خود با تغییراتی نسبت به دوره‌های گذشته از جمله گسترش آن به سایر استان‌ها به واسطه معرفی هنرمندان برتر استانی در زمینه هنر انقلاب، افزایش تعداد برنامه‌ها از جمله نشست‌های تخصصی، استفاده از ظرفیت سایر نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی به منظور گسترش مخاطبان و بهره‌گیری عموم مردم از برنامه‌های هفته هنر انقلاب در تهران و شهرستان‌ها توسط حوزه هنری برگزار شد.

ششمین دوره معرفی چهره سال هنر انقلاب؛ حسن روح‌الامین

۹ دوره معرفی چهره سال هنر انقلاب چگونه گذشت؟ 

برپایی ششمین جشن هفته هنر انقلاب فروردین ماه که به معرفی چهره برتر هنر انقلاب در سال ۹۸ اختصاص داشت، به منظور همراهی با جریان عمومی جامعه، حفظ سلامت مخاطبان و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به خردادماه سال ۱۳۹۹ موکول شد.

چهره برتر ششمین جشن هفته هنر انقلاب از میان ۱۵ نامزد معرفی شد که شامل نرگس آبیار به دلیل اکران موفق فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد»، سعید اسماعیلی به دلیل اجرای نمایش پرمخاطب و مورد استقبال «نگین شکسته» در شهر مشهد و نمایش‌های «سفینه نجات» در مسیر نجف به کربلا و «فصل شیدایی»، جواد افشار به دلیل کارگردانی سریال پرمخاطب «گاندو»، وحید چاووش به دلیل تولید «خبرنگار جنگ»، امیر داسارگر به دلیل کارگردانی فیلم «منطقه پرواز ممنوع»، سید محمود رضوی به دلیل تهیه‌کنندگی مجموعه فیلم‌هایی همچون «رد خون ۲» و «ماجرای نیمروز»، حسن روح‌الامین به دلیل خلق آثار نقاشی در واکنش به اتفاقات روز اعم از شهادت حاج قاسم سلیمانی و لشکر فاطمیون، خلق تابلوی شهدای مرزبان و برپایی نمایشگاه با مضامین دینی و تاریخی در پاریس، بروکسل و برلین، وجیهه سامانی به دلیل تالیف کتاب «آن مرد با باران می‌آید» و تقریظ مقام معظم رهبری بر این کتاب، مرتضی شعبانی مدیریت مرکز مستند حقیقت و تهیه‌کنندگی «گلوله باران»؛ بهترین مستند جشنواره سینما حقیقت به نام با موضوع «مدافعان حرم»، محمدصابر شیخ‌رضایی به دلیل طراحی و اجرای دیوارنگاره‌های ضداستکباری و طراحی گورستان نمادین سربازان آمریکایی در لانه جاسوسی، طراحی و نشر اولین پوستر و طرح‌های مرتبط با شهادت حاج قاسم سلیمانی و واکنش به رویدادهای اجتماعی، غلامرضا صنعتگر به دلیل خوانندگی قطعه پرمخاطب «قاسم هنوز زنده است» و «آهای ایران» با مضمون میهن دوستی، بهناز ضرابی‌زاده به دلیل نگارش کتاب «ساجی»، محسن عنایتی اکران فیلم پویانمایی «بنیامین»، محسن کاظمی به دلیل تالیف کتاب «نقاشی قهوه‌خانه»، زهرا کاردانی از طلاب جامعه الزهرا به دلیل نگارش کتاب «زن آقا» بود.

در این دوره حسن روح‌الامین به عنوان چهره هنر انقلاب سال ۱۳۹۸ معرفی شد.

هفتمین دوره معرفی چهره سال هنر انقلاب؛ وحید یامین‌پور

۹ دوره معرفی چهره سال هنر انقلاب چگونه گذشت؟ 

چهره سال هفته هنر انقلاب در سال ۱۳۹۹ با حضور مسئولان و مدیران فرهنگی هنری کشور و همچنین هنرمندان متعهد انقلاب اسلامی، و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فروردین‌ماه ۱۴۰۰ در محوطه باز حوزه هنری برگزار شد.

دبیرخانه هفته هنر انقلاب که متشکل از کارشناسان خبره در حوزه فرهنگ و هنر در سراسر کشور است، با بررسی آثاری که دارای شاخصه‌های «استقبال گسترده مخاطبان»، «تأثیرگذاری بالا» و «خلاقیت» بودند علی‌محمد مؤدب، وحید یامین‌پور، محمدرضا دوست‌محمدی، افشین علا و جلیل سامان را به عنوان ۵ نامزد نهاییِ چهره هنر انقلاب در سال ۹۹ معرفی کردند که از این میان وحید یامین‌پور به عنوان «چهره هنر انقلاب» سال ۹۹ معرفی شد.

هشتمین دوره معرفی چهره سال هنر انقلاب؛ عبدالحمید قدیریان

۹ دوره معرفی چهره سال هنر انقلاب چگونه گذشت؟ 

مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی ۱۴۰۰ با حضور هنرمندان رشته‌های مختلف سینما، تئاتر، نویسندگی و پژوهش، راویان دفاع مقدس، موسیقی، معماری، تجسمی و شعر فروردین ۱۴۰۱ در حوزه هنری برگزار شد.

در هشتمین هفته هنر انقلاب عبدالحمید قدیریان به‌دلیل واکنش سریع هنری نسبت به شهادت دختران افغانستانی مدرسه مکتب سیدالشهدای (ع) کابل افغانستان و خلق تابلوی نقاشی با عنوان «دختران مکتب سیدالشهدا (ع)» به‌عنوان چهره هنر انقلاب معرفی شد.

نهمین دوره معرفی چهره سال هنر انقلاب؛ محمدمهدی سیار

۹ دوره معرفی چهره سال هنر انقلاب چگونه گذشت؟ 

نهمین دوره هفته هنر انقلاب فروردین ۱۴۰۲ با معرفی مسعود نجابتی (گرافیک)، مینا صدری (نگارگری)، مهدی جهاندار (شعر)، علی اصغر عزتی‌پاک (داستان)، محمدمهدی سیار (ترانه‌سرایی)، محسن اسلام‌زاده (سینما، مستند)، محمد خیراندیش (سینما، انیمیشن)، حسین دارابی (سینما، داستانی)، ایوب آقاخانی (هنرهای نمایشی)، علی اصغر فهیمی‌فر (پژوهش)، مهرداد صدقی (طنز) سیدعباس میرهاشمی (عکس)، هدایت‌الله بهبودی (ادبیات پایداری، انقلاب) و گلستان جعفریان (ادبیات پایداری، بخش دفاع مقدس) به عنوان نامزدهای چهره سال هنرانقلاب برگزار شد.

هدایت‌الله بهبودی به دلیل مجموعه فعالیت‌هایش در راستای هنر انقلاب، بنیانگذاری دفتر پایداری و مقاومت و انقلاب اسلامی در حوزه هنری به عنوان چهره ماندگار هنر انقلاب اسلامی معرفی و تجلیل شد.

همچنین محمدمهدی سیار شاعر و ترانه‌سرا به عنوان چهره برگزیده سال هنر انقلاب ۱۴۰۱ معرفی و تجلیل شد.

هفته هنر انقلاب اسلامی هر سال همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی آوینی از ۲۰ فروردین‌ماه از سوی حوزه هنری انقلاب اسلامی با برپایی برنامه‌های متنوع، جشن گرفته می‌شود.

نظر شما