شناسهٔ خبر: 65958154 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

روزنامه گردی ‌دیدبان تاریخ ۱۴ فروردین ۱۳۵۹؛

اموال مصادره شده دولت پهلوی حراج می شود

۴۴سال قبل در چنین روزی ۱۴ فروردین ۱۳۵۹ مدیر عامل بنیاد مستضعفان در مورد اموالی که توسط این بنیاد حراج می‌شود گفت: این‌ اموال از بهترین نوع اجناس خارجی است و حالا که ما به عنوان حافظ این اموال انتخاب شده‌ایم آیا باید اموال را که در سطح بسیار خوب هستند به رایگان حراج کنیم؟ و اگر چنین بکنیم آیا می‌توانیم ادعا کنیم که حافظ مستضعفین هستیم؟ این اموال، مال مستضعفین است و ما با بالا بردن قیمت، آنها را باید تبدیل به نقدینگی کنیم و آن نقدینگی را در راه مستضعفان خرج کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ تیترهای صفحه نخست چاپ دوم روزنامه ۱۲ صفحه‌ای اطلاعات ۴۴سال قبل پنجشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۵۹ را مشاهده می‌کنید که مهمترین آن به مذاکرات امیدوارکننده نماینده امام با رهبران دموکرات کردستان اختصاص دارد. تیتر مهم بعدی روزنامه مربوط است به جشن‌های باشکوه روز جمهوری اسلامی در سراسر کشور و جشنی که به همین مناسبت در میدان آزادی تهران برگزار شد و رئیس جمهور بنی صدر سخنران دو ساعته این مراسم بود. تایید پیام ارسالی آمریکا به ایران از سوی سفیر سوئیس در تهران و واگذاری سهام کارخانه های تحت اداره بنیاد مستضعفان به کارکنان آنها نیز در این صفحه جلب توجه می‌کنند که ما سوژه امروزمان در دیدبان تاریخ را به همین خبر اختصاص داده‌ایم.

photo_2023-03-17_15-38-02

مهندس علینقی خاموشی مدیرعامل بنیاد مستضعفان در گفتگویی اعلام کرد سهام کارخانه‌هایی که توسط بنیاد مستضعفان مصادره شده است به کارگران و کارکنان آنها واگذار می‌شود‌. خاموشی گفت: تا این ساعت هیچگونه کمکی به کارخانجات تحت اداره بنیاد نشده و تقریبا کارخانجات صورت خودکفا داشته‌اند و انشاءالله امیدواریم که در سال آینده از شش ماهه دوم، کلیه کارخانجاتی که تحت نظارت بنیاد است سود ده باشد چون در سال گذشته هم مقداری از این کارخانجات به مرحله سوددهی رسیدند.

 اما در رابطه با دادن سهام این کارخانجات به کارگران، بنیاد مستضعفان همانطور که از اسمش پیداست اصولا برای طبقه مستضعف جامعه برپا شده است و شاید یکی از بزرگ‌ترین طبقات مستضعف ما طبقه کارگران هستند. لذا بنیاد این اصالت را برای خود حفظ کرده و پیشقدم خواهد شد و واگذاری این سهام‌ به کارگران واحدهای خودش تحت شرایطی صورت می‌گیرد تا کارگران و کارمندان در مجتمعی که کار می‌کنند بطور صحیح و واقعی صاحب سهم و در سرنوشت خود شریک باشند. 

مدیر عامل بنیاد مستضعفان در مورد اموالی که توسط این بنیاد حراج می‌شود گفت: این‌ اموال از بهترین نوع اجناس خارجی است و حالا که ما به عنوان حافظ این اموال انتخاب شده‌ایم آیا باید اموال را که در سطح بسیار خوب هستند به رایگان حراج کنیم؟ و اگر چنین بکنیم آیا می‌توانیم ادعا کنیم که حافظ مستضعفین هستیم؟ این اموال، مال مستضعفین است و ما با بالا بردن قیمت، آنها را باید تبدیل به نقدینگی کنیم و آن نقدینگی را در راه مستضعفان خرج کنیم. 

خاموشی در مورد معترضین هم گفت: همین خریدارها فکر می‌کردند از این‌ راه هم می‌توانند منافعی به جیب بزنند به محض اینکه قیمت‌ها را دیدند که در سطح واقعی است و چیزی نیست که بتوانند سر عده‌ای را کلاه بگذارند و اموال گرانقیمت را به نصف قیمت بخرند و ببرند، آواز سر دادند که اینجا فروشگاه بنیاد مستکبرین است نه مستضعفین! و این اسم همینطور اشاعه پیدا کرد.

وی در ادامه این گفتگو اظهار داشت: امیدواریم در ترازنامه‌ای که تا دو هفته دیگر منتشر می‌کنیم به خدمت کلیه هموطنان و خدمت امام روشن کنیم پول‌ها را چه کرده‌ایم تا ماهیت و گردش کار بنیاد روشن شود که بنیاد چه بدستش رسیده و این رسیده‌ها را چه کرده است. تمام حساب و کتاب دارد. اما از هموطنان عزیز این خواهش را دارم که اگر افراد غیرمسئولی به نام بنیاد کارهایی کردند این را به پای بنیاد نگذارید پای نابسامانی  وضع اجتماع و گرفتاری‌های سال اول انقلاب بگذارند خیلی چیزها ممکن است به نام بنیاد زیر و رو شده باشد که ما خبر نداریم و ما دست نیاز به سوی تمام ملت دراز کردیم که اگر اطلاعی دارند به ما خبر بدهند که ما برویم پی آن را بگیریم.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما