شناسهٔ خبر: 65948492 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شب قدر است، قدرش را شناسیم، غبار از خانه دل‌ها زداییم

اصفهان-ایرنا-روایات شیعی، شب قدر را یکی از سه شب ۱۹، ۲۱ یا ۲۳ ماه رمضان می‌داند که احتمال شب بیست و سوم بیش‌تر از ۲ شب دیگر است. بر این اساس امشب آخرین و مهم ترین شب از شب‌های قدر است که منزلت و جایگاه غیرقابل وصفی دارد. باشد که قدرش را بدانیم و غُبار از خانه دل‌ بزداییم.

صاحب‌خبر -

امشب واپسین شب قدر است، چه کسی می‌داند که امشب پروردگار بر پیشانی سرنوشتش چه خواهد نوشت؟

آری! هیچ‌کس نمی داند امشب، دست غیب بر تقدیرش چه حک خواهد کرد ولی شاید امشب، دلی شکست و آهِ قلبی جواب گرفت.

امشب همه درها بر روی بندگان باز است و پروردگار مهربان، میزبان قلب‌های شکسته‌ایی است که برای رها شدن از جسم سنگین و تعلقات مادی سنگین‌تر، چنگ‌ بر زنجیر آسمانی «لیله القدر» می‌زنند و ندای «الغوث، الغوث» بر زبان دارند.

امشب، بار دگر قلب‌ها بی‌تاب می‌شود و چشم ها به شبنم وجود تر.

امشب دریای رحمت الهی، شامل تمام بندگان می‌شود و بهترین فرصت است برای اینکه زنگار دل‌ها را صیقل داد و سیاهی‌ها را زدود.

امشب، آخرین شب قدر رمضان ۱۴۴۵ است، شبی که پروردگار، قلم بر تقدیر زندگی کوتاهمان به تحریر در می‌آورد.

آسمان، امشب قلبش را برای پرواز روح انسان‌ها می‌شکافد و خوش به سعادت آنان که سوار بر قالیچه سلیمانی معنویتشان، می‌توانند براحتی بر درگاه معبود یگانه «دق الباب» کنند.

بیاییم «قدر» این شب واپسین را بیشتر بدانیم و چون قاصدکی سبک‌بال بر نسیم دعای خیر به سرزمین دل‌ها سفر کنیم و غُبار از خانه دل‌ها بزداییم.

شب قدر است، قدرش را شناسیم، غُبار از خانه دل‌ها زداییم

بیاییم در آخرین «لیله العظمه»، «لیله الشرف»، «شب فرمان»، «شب قدرت» و «شب تقدیر» برای یکدیگر دعا کنیم و قلب‌ها را از گرد و غبار کدورت پاک کنیم.

بیاییم امشب «چشم های ظاهر» را ببندیم و «چشم دل» باز کنیم و امیدوار به بزرگی پروردگارمان باشیم تا انشاالله عاقبت به خیر شویم.

بیایم امشب از «من» جدا شویم و به «ما» بپیوندیم و نماینده دیگر دل‌شکستگان هم باشیم و برای عزیزانمان، دوستانمان، و هر آن‌ که می‌شناسیم و نمی‌شناسیمش طلب خیر، برکت، آسایش، نشاط، رزقی با برکت و عمری با عزت کنیم.

بیایم امشب برای بیماران شفا و برای گرفتاران گشایش طلب کنیم و از پروردگار مهربان بخواهیم به حرمت این شب‌های پاک، تقدیرمان را در سال پیش رو به بزرگی ذات پاکش به نیکی تحریر کند.

خداوندگارا به مهربانی و سخاوتت ایمان داریم و می‌دانیم که چشم بر بندگان گنهکارت نخواهی بست، تقدیرمان را چنان تحریر کن، که خود از ما راضی باشی و هر آنچه که تو «دیر» می‌خواهی ما «زودتر» نخواهیم و هر آنچه که تو «زود» می‌خواهی ما «دیر» نخواهیم تا درهایی را که به سویمان می‌گشایی، ندانسته نبندیم و درهایی را که به رویمان می‌بندی، به اصرار نگشاییم.

شب قدر است، قدرش را شناسیم، غُبار از خانه دل‌ها زداییم

اعمال شب بیست سوم ماه رمضان

مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب شریف «مفاتیح‌الجنان» در خصوص اعمال ویژه شب بیست و سوم ماه رمضان آورده است: اعمال شب‌های قدر بر ۲ نوع است: یکی اعمالی که در هر سه شب باید انجام داد و دیگر اعمالی که ویژه هر یک از شب‌های قدر است.

اعمالی که در همه شب‌های قدر باید انجام داد

اول: غسل کردن است که علاّمه محمد باقر مجلسی در جلد ۲۲ بحارالانوار فرموده اند: بهتر است غسل این شب‌ها در هنگام غروب آفتاب انجام گیرد تا نماز شام با غسل خوانده شود.

دوم: ۲ رکعت نماز که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، «هفت مرتبه اخلاص» خوانده و پس از فراغت از نماز «هفتاد مرتبه» بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللّٰهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و سوم:قرآن به سر گرفتن

اعمالی که در شب‌ بیست و سوم باید انجام داد

بر اساس کتاب شریف «مفاتیح‌الجنان» خواندن دعاهای مربوط به دهه آخر ماه مبارک رمضان است، خواندن سوره‌های عنکبوت، روم و دُخان، تلاوت هزار مرتبه سوره قدر، خواندن دعاهای جوشن کبیر، مکارم الاخلاق و افتتاح، گرفتن غسل در ابتدا و انتهای شب، خواند دعای، اَللَّهُمَّ امْدُدْ لِی فِی عُمُرِی وَ أَوْسِعْ لِی فِی رِزْقِی... خواندن دعای: اَللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ فِیمَا تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ...، خواندن دعای: یا بَاطِنا فِی ظُهُورِهِ وَ یا ظَاهِرا فِی بُطُونِهِ ... و خواندن دعای سلامتی امام زمان (عج) از جمله اعمالی که در شب‌ بیست و سوم باید انجام داد.

به گزارش ایرنا، شامگاه سه شنبه چهاردهم فروردین امسال مقارن با شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، آخرین شب پرفضیلت قدر در رمضان ۱۴۴۵هجری قمری است.

بر اساس اعلام سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان، امسال مراسم شب بیست و سوم ماه رمضان در خیمه گلستان شهدا، مصلای نماز جمعه اصفهان، حرم زینبیه، امامزادگان ابوالعباس(ع) و امامزاده اسحاق (ع) خوراسگان، امامزاده شاه میر حمزه (ع)، مهدیه خیابان عسگریه، مسجد گلزار خوراسگان، گلستان شهدای قائمیه دستگرد، حسینیه رضوی کمال، مسجد جامع اصفهان، مسجد قبا ملک شهر(مصلای نماز جمعه)، مسجد اعظم ملک شهر، مسجد حضرت امیرالمومنین (ع) رهنان، مسجد حضرت صاحب الزمان (عج) سپاهانشهر، مصلای نماز جمعه بهارستان، مسجد المحمود خانه اصفهان، مسجد القدس دروازه شیراز، مسجد رکن الملک، تخت فولاد، مقبره بابا رکن الدین، حسینیه شهدای بسیج و مسجد الرسول (ص) برگزار می‌شود.

نظر شما