شناسهٔ خبر: 65947311 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

دولت سیزدهم چند لایحه به مجلس ارسال کرد؟

سیدمحمد حسینی با تشریح دستاوردها و عملکرد تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری، تاکید کرد: نشست‌های مشترک دولت و مجلس در سال گذشته به ایجاد همدلی و همراهی میان این دو قوه و فراهم شدن زمینه‌های مناسب اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به ویژه در حوزه‌های انتخابیه کم‌برخودارتر منجر شده است.

صاحب‌خبر -

سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره اقدامات این معاونت ریاست جمهوری در دولت سیزدهم و ارتباطات دولت و مجلس اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تا نیمه اسفند سال گذشته، آیت الله رئیسی ۱۵ جلسه حضور در مجلس داشته که شامل مراسم تحلیف، جلسات معرفی و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، تقدیم برنامه توسعه، ارائه و دفاع از لایحه بودجه پیشنهادی می‌شود؛ همچنین ۳۱ جلسه با مجامع استانی نمایندگان، پنج جلسه ملاقات با هیئت رئیسه مجلس، روسای کمیسیون یا فراکسیون‌ها و پنج جلسه هم اجلاسیه‌های مشترک دولت و مجلس برگزار شده است.

وی درباره دستاوردهای این نشست‌ها توضیح داد: از جمله دستاوردهای این جلسات و نشست‌ها همدلی و همراهی میان دولت و مجلس و فراهم شدن زمینه‌های مناسب اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی و .... در جامعه خصوصا حوزه‌های انتخابیه کم‌برخودارتر است.

معاون امور مجلس رئیس جمهور درباره دیگر اقدامات این معاونت در ۳۰ ماه عمر دولت تصریح کرد: برنامه ریزی و هماهنگی برگزاری دیدارهای جلسات معاون اول رئیس‌جمهور با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در حوزه معاونت پارلمانی رئیس جمهور بود که در قالب ۸ مجمع استانی شامل ۱۰۱ نماینده و همچنین دیدارهای اعضای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و بهداشت و درمان مجلس شامل ۶۶ نماینده و نیز فراکسیون شاهد ۸ نماینده و تعدادی ملاقات انفرادی برگزار شده است.

به گفته حسینی در این نشست‌ها سخنان و درخواست‌های نمایندگان در موضوعات مهم اقتصادی و تولیدی کشور و مسائل و مشکلات حوزه‌های انتخابی و منطقه‌ای مطرح شده و در ادامه پاسخ‌ها و پیشنهادهایی از سوی معاون اول رئیس جمهور ارائه شد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور یکی از مهمترین کارهای حوزه معاونت پارلمانی ریاست جمهوری را برنامه‌ریزی حضور وزرا و اعضای کابینه دولت سیزدهم در مجلس عنوان و اظهار کرد: ملاقات و جلسات اعضای هیئت دولت با نمایندگان مجلس به صورت حضور در صحن علنی مجلس، کمیسیون‌های تخصصی، فراکسیون‌ها و یا ملاقات‌های انفرادی در مجلس شورای اسلامی بود. در این بین یکی از نوآوری‌های این دولت است که توسط اداره کل دفتر برنامه‌ریزی و هماهنگی روابط دولت و مجلس معاونت پارلمانی رئیس جمهور تنظیم و اجرا شد، طرح مشترک دولت و مجلس با نام «دوشنبه‌های انس (ملاقات وزرا و معاونین رئیس‌جمهور با نمایندگان در روزهای خاص)» بود.

وی ادامه داد: این طرح شامل ۱۸۵۲ ملاقات وزرا و معاونان رئیس‌جمهور با نمایندگان در دوشنبه‌های خاص در دفتر ویژه دولت در مجلس طی ۱۱۲ جلسه، حضور ۱۳۱ موردی وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در صحن مجلس شورای اسلامی که ۱۰۸ مورد حضور در صحن علنی و ۲۳ مورد حضور در صحن غیر علنی و همچنین ۵۷۳ جلسه حضور اعضای هیأت دولت در کمیسیون های تخصصی مجلس می‌شود. این میزان حضور فعال وزرا و معاونان رئیس جمهور در مجلس با هدف تبیین برنامه و ارائه گزارش عملکرد دستگاه مربوطه، پاسخگویی به سوالات نمایندگان مردم و نشست‌های تخصصی بوده است که نشان از اهتمام ویژه دولتمردان به تعامل و مشارکت در فرآیند کارشناسی مجلس شورای اسلامی دارد.

معاون رئیس جمهور درباره دیدار نمایندگان مجلس با معاون اجرایی رئیس جمهور نیز گفت: از آنجایی که معاون اجرایی رئیس‌جمهور وظیفه پیگیری امور اجرایی کشور را به عهده دارد از ابتدای دولت سیزدهم با ۵۰۹ نفر از نمایندگان مجلس در قالب ۲۸ مجمع نمایندگان استانی و دیدارهای انفرادی ملاقات داشته است. این جلسات با محوریت سفرهای استانی رئیس‌جمهور، پیگیری مصوبات سفرها و سایر امور اجرایی مرتبط با حوزه‌های انتخابیه در استان‌های مختلف کشور، شکل گرفته است.

حسینی افزود: یکی دیگر از نوآوری‌های صورت گرفته در زمینه برنامه‌ریزی و هماهنگی روابط دولت سیزدهم و مجلس در راستای تعامل بهتر، برگزاری جلسات مستمر در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه قبل از جلسه علنی مجلس است که با همکاری دفتر دولت در مجلس و آقایان حاجی بابایی و پژمانفر برگزار می‌شود؛ در این جلسات بر حسب مورد و اهمیت، موضوع تخصصی در دستور کار قرار می‌گیرد که مواردی چون «برنامه ریزی و هماهنگی جلسات سه شنبه‌های اعضا هیئت دولت در محل کمیسیون تلفیق با نمایندگان مجلس با موضوعات خاص (مجموعا ۳۰ جلسه)»، «هماهنگی جلسات مشترک اعضای هیأت دولت با نمایندگان در محل کمیسیون اصل نود با مسئولیت آقای پژمانفر (مجموعا ۲۲ جلسه)»، «هماهنگی سایر جلسات موردی (متفرقه) اعضای دولت با نمایندگان در صحن مجلس» و «حضور معاونان امور مجلس دستگاه‌های اجرایی در صحن علنی مجلس (مجموعا ۲۶۷۲ نفر-جلسه)» از جمله این اقدامات است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور همچنین از به رشته تحریر درآمدن کتب یا آثار علمی حقوقی در زمینه قانونگذاری در طی دو سال و نیم دولت سیزدهم در این معاون ریاست جمهور خبر داد و گفت: معاونت امور تقنینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور پیشنهادهای اصلاحی خود را در خصوص آیین نامه داخلی هیئت دولت، مواد مرتبط با دولت در قانون آیین نامه داخلی مجلس، روندنما و نمایه قانون آیین نامه داخلی مجلس، نمایه موضوعی قانون آیین نامه داخلی مجلس، روندنمای آیین نامه داخلی هیئت دولت، تکالیف تقنینی - تقریری دستگاه‌‌های اجرایی مندرج در «سند تحول دولت مردمی برای ایران قوی» و چند مورد دیگر آثاری علمی بوده اند که معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور نگاشته اند.

معاون رئیس جمهور از برگزاری نشست‌های علمی متعدد با استادان دانشگاه‌های برتر و کارشناسان خبره حوزه تنظیم روابط دولت و مجلس و نیز برگزاری جلسات متعدد آموزشی برای کارکنان حوزه‌های معاونت پارلمانی دستگاه‌های اجرایی در خصوص آشنایی با روابط دولت و مجلس و نیز آموزش آیین‌نامه داخلی مجلس به آنها خبر داد.

حسینی همچنین به تشکیل ۱۵ جلسه «شورای بررسی طرح‌ها و لوایح در معاونت امور تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری» اشاره و تأکید کرد: ۲۵۰ جلسه کارگروه تطبیق لوایح و طرح‌ها با اسناد بالادستی در دستگاه‌های اجرایی برگزار شد؛ این در حالی است که ۱۸۹ فقره اظهارنظر معاونت امور تقنینی معاونت امور مجلس رئیس‌جمهور به نمایندگان عرضه شدکه ۱۶۲ فقره آن (معادل ۸۵ درصد) مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گرفت.

وی درباره جزئیات لوایح تقدیمی دولت به مجلس از تاریخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ گفت: تعداد کل لوایح معوق از دولت‌های قبل و لوایحی که توسط دولت سیزدهم تقدیم مجلس شده ۲۵۸ مورد است که ۱۲۸ لایحه مربوط به دولت‌های قبل و ۱۳۰ لایحه در دولت سیزدهم بوده است. از این لوایح تقدیمی ۵۳ مورد تبدیل به قانون شد که ۲۹ لایحه از دولت‌های قبل و ۲۴ لایحه از دولت فعلی به قانون تبدیل شده‌اند. ۹ لایحه دولت سیزدهم نیز در مجلس اعلام وصول نشد ضمن اینکه دولت سیزدهم ۲۲ لایحه را از مجلس مسترد کرد که ۲۰ لایحه به دولت‌های گذشته و تنها دو لایحه به این دولت اختصاص داشت. ۳ لایحه دولت‌های قبل هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام متوقف شده‌اند یکی از لوایح این دولت را مجلس و ۴ لایحه دولت که در مجلس تصویب شده، در شورای نگهبان مسکوت مانده‌اند.

این عضو کابینه دولت سیزدهم اضافه کرد: این در حالی است که نمایندگان مجلس ۲۹۰ طرح خود را اعلام وصول کرده‌اند که ۲۴۸ مورد آن در جریان است ۲۲ طرح بایگانی شده و ۲۰ طرح به قانون تبدیل شده است.

ایرنا

نظر شما