شناسهٔ خبر: 65936286 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

زنان ایرانی کولاک کردند

سال گذشته برای ورزش زنان اتفاقات مهمی در پی داشت از مدال جهانی ناهید کیانی گرفته تا اولین مدال فرانک پرتو آذر در دوچرخه سواری بازی های آسیایی.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین- بخش مهمی از بار ورزش ایران در سال ۱۴۰۲، روی شانه‌های زنان قرار گرفت و آنها با شایستگی محض موفق شدند این ورزش را یک قدم به جلو ببرند. در حقیقت سال ۱۴۰۲ را می‌توان سال شکوفایی زنان در ورزش ایران ارزیابی کرد. مهسا جاور در قایقرانی بازی‌های آسیایی، دو مدال نقره ارزشمند برای کاروان ایران به دست آورد موفقیتی که زینب نوروزی نیز آن را تکرار کرد. زهرا کیانی و الهه منصوریان نیز در رشته ووشو مدال نقره به دست آوردند. دنیا آقایی و زهرا باقری در کوراش نفر دوم آسیا شدند و ترانه احمدی توانست اولین مدال تاریخ ایران در اسکیت نمایشی بازی‌های آسیایی را از آن خودش کند. فرانک پرتوآذر امسال دست به کار بسیار بزرگی زد و موفق شد اولین مدال زنان ایران در دوچرخه‌سواری بازی‌های آسیایی را در رشته کوهستان به دست بیاورد. مرجان سلحشوری، مبینا نعمت‌زاده و ملیکا میرحسینی نیز در تکواندو برنز گرفتند. موفقتی که برای سارا بهمن‌یار و فاطمه سعادتی نیز در کاراته تکرار شد. چهره‌ای مثل ناهید کیانی در این بازی‌ها مدال نگرفت اما او کار بزرگتری کرد و با کسب عنوان قهرمانی جهان و رسیدن به یک طلای تاریخی، سهمیه المپیک پاریس را برای خودش به دست آورد. غیر از کیانی نعمت زاده هم برای تکواندو سهمیه المپیک گرفت و برای اولین بار در تاریخ تکواندو زنان ایران ۲نماینده در این بازی ها خواهد داشت. در تیراندازی هم زنان ایران سهمیه المپیک گرفته اند و حتی اولین سهمیه المپیک پاریس برای ورزش ایران در همه رشته ها به نام هانیه رستمیان به ثبت رسید.

در بازی‌های پاراآسیایی نیز ملیحه شفایی با ۴مدال طلا، موفق‌ترین ورزشکار ایران بود. او در رشته شطرنج، عملکردی خارق‌العاده داشت و چهره‌های بزرگ زیادی را شکست داد. زهرا نعمتی، لیلا زارع‌زاده و سمیرا آقایی نیز در پاراآسیایی هانگژو به ۲مدال طلا دست پیدا کردند.

در همین سال ۱۴۰۲، تیم هاکی روی یخ زنان ایران به فینال رقابت‌های بزرگسالان آسیا رسیدند و برای اولین بار در تاریخ روی سکوی دوم این رقابت‌ها قرار گرفتند. الناز شفیعیان در مسابقه‌های آب‌های آرام زیر ۲۳سال آسیا به مدال طلا رسید و تیم کایاک ۴ نفره ایران نیز در این رقابت‌ها طلایی شد. این بهترین سال ممکن برای ورزش زنان در ایران به شمار می‌رفت.

نظر شما