شناسهٔ خبر: 65934642 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایت ایرنا از صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲

اصفهان-ایرنا- صنعت فولاد ایران در سالی که گذشت روزهای پر فراز و نشیب زیادی را پشت‌ سر گذاشت و رویدادهای تلخ و شیرین زیادی در دفتر خاطرات و تجربه فولادمردان و فولادزنان ایران زمین ماندگار شد، ۲ رویداد مهم ارتقا به جایگاه هفتم فولادسازان جهان و چالش ناترازی انرژی برای فولادسازان در این سال رقم خورد.

صاحب‌خبر -

به روایت ایرنا، سال ۱۴۰۲ در مجموع سال خوبی برای صنعت فولاد ایران بود که توانست برای نخستین بار به رتبه های نهم و حتی هفتم فولادسازان برتر جهان دست یابد ولی تداوم چالش‌های فرابخشی صنعت فولاد در حوزه انرژی باعث شد این صنعت نتواند این رتبه‌ها را در همه ماه های سال حفظ کند.

صنعت فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ با وجود چالش‌ ناترازی انرژی که موجب کمبود برق در تابستان و قطعی و کمبود گاز در زمستان شد، در بیشتر ماه‌های ۱۴۰۲ کماکان در رتبه دهم برترین فولاد سازان جهان قرار گرفت و البته در اسفندماه و نخستین ماه از سال ۲۰۲۴ میلادی توانست جایگاه خود را به نهمین تولیدکننده بزرگ جهان ارتقا دهد.

این درحالی است که در ۲ ماه خرداد و تیر که مشکلات کمبود برق و گاز گریبانگیر صنعت فولاد نبود، فولادسازان ایران توانستند برای نخستین بار در تاریخ صنعت فولاد به هفتمین فولادساز برتر جهان تبدیل شوند که البته این موفقیت در سایه کاهش تولید در سه کشور آلمان، ترکیه و برزیل باعث شد، رشد صادرات محصولات فولادی کشور رشد کم سابقه ای را در سال ۱۴۰۲ تجربه کند.

بررسی خبرنگار ایرنا نشان می دهد: بیشتر ماه های ۱۴۰۲ در بازار فولاد شاهد ثبات قیمتی بودیم هرچند در ماه های آخر سال افزایش قیمت ارز، رشد قیمت کاذبی در این بازار ایجاد کرد ولی با مهار افزایش قیمت دلار، قیمت فولاد نیز تثبیت شد به گونه ای که طبق بررسی معاملات بورس کالا، می توان پی برد که افزایش قیمت فولاد کمتر از تورم عمومی بوده است ولی باید در مورد افزایش قیمت میلگرد که تاثیر بسزایی در قیمت تمام شده ساختمان دارد بسرعت چاره اندیشی شود.

روایت ایرنا از صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲

فروردین: جهش صادرات و رشد ۶ درصدی تولید در آغاز سال رونق تولید

فرودین سال ۱۴۰۲ و در آغاز سالی که عنوان «رونق تولید» را یدک می‌کشید، بر اساس آمار انجمن فولاد ایران، تولید فولاد میانی کشور به افزون بر سه میلیون و ۶۳ هزار تن رسید که رشد ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌داد.

در این ماه، تولید کل محصولات فولادی به یک میلیون و ۸۴۸ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد یک درصدی داشت و تولید آهن اسفنجی به بیش از سه میلیون و ۴۰۷ هزار تن رسید و رشد پنج درصدی را تجربه کرد.

بر خلاف انتظار تولید میلگرد در فروردین ۱۴۰۲ تنها ۲ درصد بیشتر از میزان تولید در فروردین ۱۴۰۱ بود و به ۷۸۸ هزار تن رسید ولی تولید تیرآهن با افزایش ۱۹ درصدی افزون بر ۱۳۴ هزار تن شد.

تنها محصول فولادی که فروردین با کاهش تولید روبرو شد، «ورق گرم» بود که در نخستین ماه ۱۴۰۲ به ۸۳۶ هزار تن کاهش پیدا کرد که کاهش ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ را نشان می‌داد هرچند میزان تولید «ورق سرد» ۱۲ درصد و «ورق پوشش‌دار» ۲۶ درصد افزایش یافت.

بدون تردید برجسته‌ترین دستاورد صنعت فولاد در فروردین ماه ۱۴۰۲ رشد چشمگیر تولید «تیرآهن» و «ورق‌های پوشش‌دار» نسبت به اولین ماه سال قبل بود.

رشد چشمگیر صادرات برخی محصولات فولادی در فروردین ۱۴۰۲ و در مقایسه با فروردین سال قبل نشان داد، سیاست های صادراتی دولت سیزدهم توانست قفل صادرات محصولات فولادی را از ابتدای سال باز کند.

فروردین ۱۴۰۲ نسبت به فروردین ۱۴۰۱، باعث شد صادرات اسلب بیش از سه برابر، صادرات «ورق گرم» بیش از ۲ برابر و صادرات تیر آهن نیز ۲ برابر رشد کند و صادرات «آهن اسفنجی» از یک هزار تن در فروردین ۱۴۰۱ به ۵۰ هزار تن در نخستین ماه ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرد.

در این ماه ایرنا نیز خبرهایی از افزایش سرمایه گذاری‌ها در صنعت فولاد ایران منتشر کرد.

۱۷ فروردین l سرمایه گذاری ۱۵ میلیون دلاری چینی‌ها در زنجان برای تولید فروسیلیس

۲۰ فروردین l جذب ۸۰۸ میلیون دلار سرمایه در زمینه صنایع سنگین و فولاد چابهار

روایت ایرنا از صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲

اردیبهشت: استمرار سیر صعودی تولید و صادرات

از میانه اردیبهشت روند صعودی تولید فولاد ایران باعث شد ایران با سه پله صعود برای نخستین بار به رتبه هفتمین فولاد ساز برتر جهان نایل شود که نقش اصفهان در صعود ایران به این جایگاه بسیار پررنگ بود.

بر اساس گزارش انجمن فولاد ایران، تولید محصولات میانی زنجیره فولاد در ۲ ماهه نخست سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ افزون بر ۷.۴ درصد رشد داشت که در این میان «بیلت» و «بلوم» با ۱۲.۹ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ تولید شد و حجم تولید آن به بیش از سه میلیون و ۸۵۲ هزار تن رسید.

گفتنی است، در ساخت بسیاری از مقاطع فولادی مانند لوله، میلگرد و همچنین تیرآهن که بیشتر مصارف ساختمانی دارد از بلوم و بیلت استفاده می‌شود.

آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برای اردیبهشت ۱۴۰۲ حاکی از آن بود که کل تولیدات محصولات فولادی کشور در ۲ ماه ابتدایی ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ در حدود ۳.۶ درصد افزایش داشته و از مرز سه میلیون و ۷۹۷ هزار تن در سال قبل از آن به بیش از سه میلیون و ۹۳۲ هزار تن رسیده است.

میزان تولید «تیرآهن» در ۲ ماه نخست ۱۴۰۲، افزون بر ۲۲.۶ درصد بیشتر از همین مدت در ۱۴۰۱ بود و در این ماه‌ها ۲۶۰ هزار تن تیرآهن در کشور تولید شد و میلگرد نیز رشد ۶.۳ درصدی را تجربه گرد و حجم تولید این محصول مهم فولادی به یک میلیون و ۷۶۴ هزار تن رسید تا در مجموع میزان تولید مقاطع طویل فولادی در ۲ ماهه اول سال ۱۴۰۲، رشد ۷.۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ را تجربه کند.

صنعت فولاد ایران درکنار افزایش تولید مقاطع طویل فولادی در اردیبهشت در این ماه با کاهش به نسبت کم تولید مقاطع تخت فولادی مواجه شد، بطوریکه تولید «اسلب» در ۲ ماه نخست ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن ۰.۲ درصد کاهش داشت و حجم تولید این محصول در فروردین و اردیبهشت به ۲ میلیون و ۴۶۷ هزار تن رسید.

گفتنی است از تختال (اسلب) بیشتر برای تولید محصولات تخت فولادی، مانند کُویل یا ورق‌های فولادی استفاده می‌شود که در صنعت ماشین سازی و ماشین‌آلات سنگین کاربرد دارد.

کاهش تولید «اسلب» بر روی میزان ورق تولیدی تاثیرگذار بود به طوری که در فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۲، ۱.۴ درصد ورق کمتری نسبت به سال ۱۴۰۱ تولید شد و حجم تولید انواع این محصول به یک میلیون و ۷۴۵ هزار تن رسید البته رشد منفی تولید انواع ورق در ۲ ماه نخست ۱۴۰۲ تنها در ورق‌های گرم اتفاق افتاد و ورق‌های سرد و پوشش‌دار در هر ۲ ماه فروردین و اردیبهشت افزایشی تولید را تجربه کردند.

صنعت فولاد ایران در اردیبهشت ماه، بار دیگر افزایش تولید آهن اسفنجی را نیز تجربه کرد و با توجه به افزایش تولید در فروردین در مجموع در ۲ ماه ابتدایی ۱۴۰۲ تولید آهن اسفنجی نسبت به ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۱، ۲.۸ درصد افزایش یافت و در این بازه ۲ ماهه، ۶ میلیون و ۷۲۳ هزار تن آهن اسفنجی در کشور تولید شد.

از همان ابتدای سال ۱۴۰۲، ناهمخوانی میزان رشد تولید آهن اسفنجی و فولاد میانی، عدم توازن در این ۲ حلقه را آشکار کرد که نشان می‌داد بیشتر تولید کنندگان این محصول بدنبال بازارهای خارجی خواهند رفت و گسترش صادرات می تواند موجب کمبود آهن اسفنجی در داخل شود و این روند در اواخر سال، موجب رشد چشمگیر قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا شد که البته بخشی از آن بدلیل افزایش قیمت ارز بود.

حذف محدودیت های صادراتی فولاد توسط دولت سیزدهم منجر به آن شد که سیر صعودی صادرات محصولات فولادی و آهن اسفنجی در اردیبهشت نیز ادامه داشته باشد و جریان صعودی صادرات در آهن اسفنجی برجسته‌تر از دیگر اقلام بود.

در این ماه محمد یاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه علاوه بر آن که اعلام کرد: رشد ۱۰ برابری سرمایه گذاری در فولاد مبارکه محقق شده است از انتقال آب دریای عمان برای تامین آب مورد نیاز صنایع استان اصفهان تا سه سال آینده خبر داد که موجب پایان استفاده از آب زاینده‌رود در فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین فولاد ساز کشور می‌شود.

گفتنی است، وضعیت کم‌آبی در استان اصفهان مدت‌هاست که وجود دارد و به یکی از مشکلات اساسی این خطه تبدیل‌شده است تا جایی که در برخی ماه های سال تأمین آب شرب نیز در استان‌ اصفهان با اختلال روبه‌رو می‌شود و تنش آبی استان اصفهان سبب خشک شدن رودخانه زاینده‌رود و افزایش بروز پدیده‌های مخرب همچون فرونشست زمین، ریز گردها و دیگر معضلات زیست‌محیطی شده است.

گفتنی است، فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده ورق های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا با سهم ۳۴ درصدی از تولید فولاد در کشور و سهم حدود ۲۰ درصدی در منطقه منا محسوب می شود و این شرکت با تولید ۱۱.۴ میلیون تن آهن اسفنجی به‌عنوان بزرگترین تولید کننده این نوع آهن در جهان است.

از دیگر اخبار فولادی در اردیبهشت این بود که وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: مشکل شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران که سال‌ها با آن درگیر بود در دولت مردمی سیزدهم حل شده است و کارگران به شرایط عادی خود برگشتند.

علاوه بر خبر وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص گروه ملی صنعتی فولاد ایران در این ماه ایرنا خبرهایی از تامین ریل راه‌آهن اردبیل - میانه توسط ذوب آهن اصفهان و رشد ۱۰ برابری سرمایه گذاری در فولاد مبارکه را منتشر کرد.

۵ اردیبهشت | رشد ۱۰ برابری سرمایه گذاری در فولاد مبارکه محقق شد

۸ اردیبهشت l حل مشکل شرکت گروه ملی فولاد ایران در دولت سیزدهم

۲۳ اردیبهشت l ذوب‌آهن اصفهان تامین ریل راه‌آهن اردبیل - میانه را عهده‌دار شد

روایت ایرنا از صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲

خرداد: استمرار سیر صعودی تولید و صادرات در نیمه اول و زنگ خطر ناترازی برق در نیمه دوم خرداد

جریان رو به رشد تولید و صادرات فولاد ایران تا اواسط خرداد ماه هم تداوم پیدا کرد که موجب تثبیت جایگاه ایران و اصفهان به عنوان فولادساز و صادر کننده برتر ایران و جهان شد و بدون تردید صنعت فولاد نقش مهمی در رُشد ۴۱ درصدی صادرات از گمرک اصفهان در بهار ۱۴۰۲ داشت.

روایت ایرنا از صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲

از اواسط خرداد ماه با گرم شدن هوا و تشدید ناترازی برق در کشور، صنعت فولاد با چالش ماه‌های گرم سال که محدودیت برق است، مواجه شد. انجمن تولیدکنندگان فولاد در گزارش خرداد ماه اعلام کرد: به دلیل محدودیت‌های اعمال شده در تامین برق صنایع فولادی، تولید فولاد میانی ایران در خرداد ماه با کاهش ۱۰.۹ درصدی نسبت به اردیبهشت مواجه شده است و در پی این کاهش تولید، در سومین ماه سال ۱۴۰۲، هشت درصد بیلت و بلوم و ۱۵.۵ درصد اسلب کمتری در کشور تولید شده است.

بدنبال اعمال محدودیت های برقی در خرداد ماه بویژه در نیمه دوم آن، کاهش تولید انواع محصولات فولادی اتفاق افتاد. در این ماه میلگرد ۰.۶ درصد و ورق گرم ۸.۵ درصد افت تولید داشتند و حتی ۲.۳ درصد آهن اسفنجی کمتری در مقایسه با اردیبهشت تولید شد و حجم تولید آن از سه میلیون و ۳۱۵ هزار تن به ۳ میلیون و ۲۳۹ هزار تن رسید.

ناترازی برق باعث شد فولادسازان مجبور به مشارکت در تولید برق شوند و به همین منظور در خرداد ۱۴۰۲ قرارداد احداث بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی متمرکز کشور با همکاری مپنا و فولاد مبارکه امضا شد که درپی آن عملیات احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در شرق استان اصفهان در بهمن ماه آغاز شد و البته در مهر ماه سال ۱۴۰۲ نیز فاز نخست نیروگاه شهید کاظمی فولاد مبارکه توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

روایت ایرنا از صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲

گفتنی است، برای بهره‌برداری از پروژه نیروگاه «شهید کاظمی» حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری توسط شرکت فولاد مبارکه انجام شده و این نیروگاه، به عنوان سومین واحد نیروگاهی خود تامین صنایع وارد مدار شده است.

نیروگاه «شهید کاظمی» فولاد مبارکه نخستین واحد نیروگاهی کلاس "اف"(F) صنایع در محل مصرف خطوط تولید است.

در این ماه معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: ارتقای امنیت اطلاعات نیازمند هزینه کرد و سرمایه‌گذاری بنگاه‌های اقتصادی کشور است و صرف سیاستگذاری برای آن کافی نیست.

برخی خبرهایی که ایرنا از صنعت فولاد در این ماه منتشر کرد به شرح زیر است.

۵ خرداد | برگزیدگان ‌و منتخبان معدنی معرفی و تقدیر شدند

۱۰ خرداد l معاون فولاد مبارکه: امنیت اطلاعات نیازمند سرمایه‌گذاری بنگاه‌های اقتصادی است

۲۲ خرداد l ایران دهمین فولادساز بزرگ جهان در سال ۲۰۲۲/ ایمیدرو در رتبه بیستم شرکت‌های برتر

روایت ایرنا از صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲

تیر: افزایش تولید چهار ماهه به لطف جهش تولید ماه‌های پیش

تیرماه فولاد سازان در صدد سازگاری با محدودیت‌های برآمده از ناترازی برق برآمدند و بسیاری از واحدهای فولاد سازی زمان تعمیرات و نگهداری خطوط تولید خود را به تیر و مرداد منتقل کردند.

تولید فولاد کشور در تیرماه روبه کاهش گذاشت ولی به لطف جهش تولید در فروردین، اردیبهشت و نیمه نخست خرداد بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد، تولید انواع محصولات زنجیره فولاد در چهار ماهه نخست ۱۴۰۲ افزایش ۸.۲ درصدی را تجربه کرد.

بر اساس آمار منتشر شده در چهار ماهه نخست ۱۴۰۲، تولید فولاد میانی کشور ۱۱ میلیون و ۴۵۹ هزار تن بود که رشد ۸.۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌داد.

در چهار ماهه سال ۱۴۰۲، ۴ میلیون و ۴۹۹ هزار تن محصولات طویل و افزون بر سه میلیون و ۳۲۳ هزار تن محصولات تخت در کشور تولید شد که رشد تولید محصولات طویل ۷.۳ درصد و رشد تولید محصولات تخت ۲.۷ درصد بود.

تولید میلگرد در چهار ماهه نخست ۱۴۰۲ به سه میلیون و ۶۴۹ هزار تن رسید که افزایش ۵.۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌داد و تولید تیرآهن نیز با افزایش ۲۸.۶ درصدی به ۵۳۵ هزار تن رسید.

میزان تولید ورق گرم کشور نیز در این مدت به سه میلیون و ۱۹۳ هزار تن رسید که افزایش ۲.۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌داد و میزان تولید «ورق سرد» هم یک درصد کاهش و ورق پوشش‌دار نیز ۱۰.۷ درصد افزایش یافت.

براساس گزارش انجمن فولاد، در چهار ماهه ۱۴۰۱، میزان تولید آهن اسفنجی، ۱۲ میلیون و ۹۵۹ هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، رشد ۵.۶ درصدی را نشان می‌داد.

البته در این ماه در کنار چالش ناترازی برق، فولاد سازان با چالش‌های دیگری نیز روبرو شدند که افزایش قیمت گاز صنایع و افزایش عوارض صادرات محصولات خام و نیمه‌خام زنجیره فولاد از آن جمله است.

در این ماه نیز ایرنا خبرهایی از صنعت فولاد ایران منتشر کرد.

۱۲ تیر l نقش اصفهان در صعود ایران به جایگاه هفتم فولادسازان جهان

۱۹ تیر l صرفه‌جویی ارزی ۱.۵ میلیارد دلاری حاصل از بومی‌سازی با راهبری ایمیدرو

۱۹ تیر l زمینه مشارکت برای پیشرفت فولاد ازنا فراهم می‌شود

روایت ایرنا از صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲

مرداد: ایران همچنان در میان ۱۰ فولاد ساز برتر جهان

با وجود مشکلات شرکت‌های فولادی در تیر و مرداد دست از تلاش برنداشتند و توانستند رشد نقطه به نقطه ۴.۵ درصدی را ثبت کنند و انجمن جهانی فولاد در گزارش خود برای این ماه ها اعلام کرد که تولید فولاد خام ایران با رشد ۴.۵ درصدی نسبت به همین ماه در سال پیش، به سه میلیون و دویست هزار تُن رسید و کشورمان همچنان در میان ۱۰ فولادساز برتر جهان است.

بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تولید انواع محصولات میانی شامل محصولات تخت و طویل فولادی و همچنین تولید آهن اسفنجی کشور در پنج ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ به ۱۳ میلیون و ۲۵ هزار تن رسید و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد سه درصدی داشت.

مجموع تولید محصولات تخت و طویل هم در پنج ماهه منتهی به ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ نسبت به پنج ماهه سال ۱۴۰۱ چهار درصد افزایش پیدا کرد و به ۹ میلیون و ۴۲۰ هزار تن رسید و در میان محصولات طویل تولید تیرآهن در این مدت ۲۸.۹ درصد و تولید میلگرد ۱.۴ درصد رشد را تجربه کرد.

حجم تولید انواع ورق نیز در پنج ماه نخست ۱۴۰۲ به چهار میلیون و ۲۱ هزار تن رسید و ۳.۸ درصد نسبت به همین مدت در سال ۱۴۰۱ رشد کرد و تولیدکنندگان آهن اسفنجی نیز در پنج ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ ۱۵ میلیون و ۶۹۴ هزار تن تولید داشتند. این حجم از تولید نسبت به پنج ماهه ۱۴۰۱ بیشتر از هفت درصد افزایش را نشان می داد.

از دیگر خبرهای مهم صنعت فولاد در مرداد ۱۴۰۲ بهره‌برداری از واحد «بریکت‌سازی» آهک فولاد مبارکه بود و برای نخستین بار سهام صبا فولاد خلیج فارس در فرابورس ایران عرضه شد.

دیگر خبرهای مهم صنعت فولاد در مرداد ۱۴۰۲ به شرح ذیل است.

۸ مرداد ۱۴۰۲ l تثبیت جایگاه ایران و اصفهان به عنوان فولادساز و صادر کننده برتر ایران و جهان

۹ مرداد ۱۴۰۲ l ذوب آهن اصفهان و شرکت فرآورده های نسوز ایران تفاهم نامه همکاری امضا کردند

۱۵ مرداد ۱۴۰۲ l «آرک معدن TH۲۹» در ذوب آهن اصفهان رونمایی شد

۱۵ مرداد ۱۴۰۲ l افزون بر ۴۰ درصد از بودجه ذوب‌آهن اصفهان به تولید محصولات دانش‌بنیان اختصاص یافت

روایت ایرنا از صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲

شهریور: رشد ۱.۱ درصدی تولید فولاد ایران تثبیت شد / صادرات فولاد ایران از سه میلیون و ۶۹۰ هزار تن فراتر رفت

انجمن جهانی فولاد در گزارش "میزان تولید جهانی فولاد خام" در ماه "اوت" ۲۰۲۳ میلادی (۱۰ مرداد تا ۹ شهریور ۱۴۰۲) رُشد ۱.۱ درصدی تولید فولاد ایران در هشت ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ را اعلام کرد.

گزارش انجمن فولاد نشان می‌داد، کشورمان که جزو ۱۰ فولاد ساز اول جهان است در بازه زمانی اول "ژانویه" تا آخر "اوت" سال ۲۰۲۳ توانسته رشد تولیدی بیش از کشورهای ژاپن، ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی، آلمان، ترکیه و برزیل داشته باشد.

براساس آخرین گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز، صادرات محصولات میانی زنجیره تولید فولاد در نیمه نخست ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ افزون بر ۲۵.۶ درصد افزایش یافت.

در گزارش انجمن فولاد ایران آمده است: مجموع صادرات فولادی ایران شامل محصولات فولاد میانی و محصولات فولادی تولیدی در ۶ ماه نخست ۱۴۰۲، ۵ میلیون و ۲۲۸ هزار تن بود که با احتساب صادرات ۸۷۴ هزار تن آهن اسفنجی، مجموع صادرات صنعت آهن و فولاد کشورمان به بیش از ۶ میلیون تن رسید.

کل صادرات محصولات فولادی تولیدی بدون احتساب صادرات محصولات میانی فولاد کشور در نیمه نخست ۱۴۰۲ به یک میلیون ۵۳۸ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش هشت درصدی را نشان می‌داد.

البته در سال ۱۴۰۲ واردات محصولات فولادی نیز رشد چشمگیری داشت و بر اساس گزارش انجمن فولاد ایران، واردات کل محصولات فولادی به ایران نیز در نیمه نخست ۱۴۰۲ به ۶۷۰ هزار تن رسید که بیانگر افزایش ۹۰.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل بود.

نقش پررنگ اصفهان در صنعت فولاد بار دیگر در این ماه آشکار شد و براساس اطلاعات منتشر شده بورس کالا در نیمه نخست ۱۴۰۲ «فولاد کویر» و «ذوب آهن اصفهان» ۱۴ درصد میلگرد صنعت فولاد کشور را در بورس کالا عرضه کردند که رکورد مهمی در این زمینه بشمار می‌رود.

در شهریور ۱۴۰۲ صنعت فولاد با چالش‌های جدیدی مواجه شد که مهمترین آن‌ها افزایش تعرفه های واردات میلگرد از سوی کشور عراق و وضع عوارض جدید و لغو معافیت مالیاتی در مورد صادرات برخی محصولات فولادی بود.

این عوامل باعث افت صادرات بویژه در مورد مقاطع طویل فولادی در شهریور ماه شد به نحوی که میزان صادرات ماهیانه مقاطع طویل فولادی از حدود ۱۵۰ میلیون دلار در خرداد به نزدیک ۸۰ میلیون دلار در شهریور کاهش یافت.

بیشتر بخوانید:

۱ شهریور ۱۴۰۲ l " تحوّل دیجیتال " و چالش‌های پیش‌رو

۱۳ شهریور ۱۴۰۲ l ایران همچنان در میان ۱۰ فولادساز برتر جهان

روایت ایرنا از صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲

مهر: ثبت رکوردهای تولید کارخانجات فولادی با پایان محدودیت های برق و گاز

آمدن پاییز و پایان محدودیت های برق و گاز موجب ثبت رکوردهای متعدد تولید کارخانجات فولادی در کشور شد که فولاد هرمزگان و فولاد خوزستان در صدر این رکوردشکنی ها بودند.

محمد یاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در این ماه اعلام کرد، صنعت فولاد، خودکفا و خود تامین است و نه‌ تنها برای مصارف داخلی فولاد تولید می‌کنیم، بلکه بدنبال احراز جایگاه سایر کشورهای تولیدکننده دنیا در زنجیره تامین فولاد هستیم.

عباس علی آبادی، وزیر صمت هم از اجرای طرح‌های تولید فولادهای پیشرفته و سبز در فولاد مبارکه خبر داد و اعلام کرد: برای ورود فرآورده‌های معدنی، ارزی تخصیص داده نمی‌شود.

وزارت راه و شهرسازی مهر ۱۴۰۲ طرح موضوع خروج فولاد از بورس کالا را مطرح کرد که موجب شد امیدها برای کاهش قیمت میلگرد بالا رود ولی انجمن فولاد با صدور بیانیه ای از ضرورت عرضه فولاد بویژه فولاد ساختمانی در بورس کالا گفت و از مزایای عرضه میلگرد در بورس دفاع کرد.

در این ماه ایرنا اصفهان خبری مبنی بر اینکه، ۲ فولادساز اصفهانی ۱۴ درصد میلگرد تولید داخل را در بورس کالا عرضه کردند را منتشر کرد.

با توجه به انتشار آمار نیمه نخست سال در مهر ماه اخبار متعددی در خصوص رشد تولید و صادرات فولاد و محصولات فولادی در این ماه در خروجی ایرنا قرار گرفت که مهمترین آن ها آغاز عملیات احداث خط تولید ورق گالوانیزه خودرو در چهارمحال و بختیاری بود.

بیشتر بخوانید:

۷ مهر ۱۴۰۲ lمدیرعامل فولاد مبارکه: صنعت فولاد خودکفاست

۷ مهر ۱۴۰۲ l وزیر صمت:طرح‌های تولید فولادهای پیشرفته و سبز در فولاد مبارکه دنبال می‌شود + فیلم

۱۴ مهر ۱۴۰۲ lرُشد ۱.۱ درصدی تولید فولاد ایران در هشت ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳

۲۲ مهر ۱۴۰۲ lنیمه اول امسال، صادرات محصولات میانی فولاد سازان ایران ۲۵.۶ درصد افزایش یافت

۲۵ مهر ۱۴۰۲ lدر نیمه نخست امسال، ۲ فولادساز اصفهانی ۱۴ درصد میلگرد تولید داخل را در بورس کالا عرضه کردند

۲۵ مهر ۱۴۰۲ l علی‌آبادی: برای ورود فرآورده‌های معدنی، ارزی تخصیص داده نمی‌شود

۲۵ مهر ۱۴۰۲ lعملیات احداث خط تولید ورق گالوانیزه خودرو در چهارمحال و بختیاری آغاز شد+فیلم

۲۵ مهر ۱۴۰۲ lفیلم| سرمایه‌گذاری پایین‌دستی برای افزایش ارزش افزوده صنعت فولاد

۲۹ مهر ۱۴۰۲ l «اقتصاد فولادی»، پیشران توسعه صادرات در استان اصفهان

۳۰ مهر ۱۴۰۲ lافزایش پنج برابری تولید ریل در ذوب‌آهن اصفهان

روایت ایرنا از صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲

آبان: نوید تحقق افزایش ۱۵ میلیون تنی در ۲ سال آینده

آبان ماه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام‌کرد، کارنامه ۶ ماه نخست ۱۴۰۲ صنعت فولاد نشان می‌دهد میزان تولید و صادرات شمش فولاد و محصولات فولادی با وجود محدودیت‌های انرژی افزایش یافت.

در این ماه انجمن جهانی فولاد نیز در گزارش خود اعلام کرد که صنایع فولاد سازی ایران سپتامبر (۱۰ شهریور تا ۸ مهر ۱۴۰۲) ۲ میلیون و چهارصد هزار تن فولاد خام تولید کرد که با توجه به تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد در ماه اوت ( ۱۰ مرداد تا ۹ شهریور ۱۴۰۲)، رشد ۸۰۰ هزار تنی را نشان می‌دهد.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیز در این ماه گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های کلانی که در صنعت فولاد انجام شده است، در ۲ سال آینده ظرفیت فعلی ۴۵ میلیون تُن تولید فولاد در کشور به ۶۰ میلیون تُن می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

۷ آبان ۱۴۰۲ l رشد ۲۵.۶ درصدی صادرات فولاد تا پایان شهریور ۱۴۰۲

۸ آبان ۱۴۰۲ l گزارش انجمن جهانی فولاد حکایت از رشد ۸۰۰ هزار تُنی تولید فولاد ایران دارد

۱۶ آبان ۱۴۰۲ lدر سالجاری، صادرات فولاد ایران از مرز چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار گذشت

۲۷ آبان ۱۴۰۲ lرئیس دانشگاه اصفهان:توسعه همکاری‌ دانشگاه با صنعت نیازمند استفاده از ظرفیت‌ قانون جهش تولید است

۲۷ آبان ۱۴۰۲ lدر ۲ سال آینده تولید فولاد کشور ۱۵ میلیون تُن افزایش می‌یابد

روایت ایرنا از صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲

آذر: صادرات فولاد ایران از مرز چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار گذشت

آذر ماه ۱۴۰۲، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرد: آمار صادرات محصولات زنجیره آهن و فولاد ایران در هشت ماه منتهی به آذر با رشد ۱۵.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال از مرز چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون و ۴۵۰ هزار دلار گذشت که یک رکورد جدید در این حوزه است.

براساس این گزارش، در هشت ماه منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲، صادرات محصولات فولاد میانی رشد ۵.۷ درصدی، صادرات تیرآهن رشد ۱۷.۵ درصدی و نبشی، ناودانی و سایر مقاطع فولادی رشد ۱۷.۷ درصدی داشته است و میزان درصد رشد صادرات کنسانتره، گُندله سنگ آهن و آهن اسفنجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه رقمی شد و ارزش صادراتی اسلب افزایش ۲۵ درصدی داشت.

بیشترین سطح تولید و صادرات در هشت ماهه سال‌های اخیر مربوط به سال ۱۴۰۰ است که حجم آن از نظر وزنی کمتر از هفت میلیون تن بود و در سال ۱۴۰۲ با صادرات چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار محصولات زنجیره آهن و فولاد در هشت ماه منتهی به آذر این رکورد شکسته شد.

در کنار رکورد شکنی صادرات فولاد، گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران که در آذر ماه منتشر شد، ادامه روند کاهش صادرات میلگرد که از سه ماه پیش آغاز شده بود را نشان داد و البته کاهش صادرات ورق های سرد و پوشش‌دار نیز از نکاتی است که با بررسی میزان و ارزش صادرات محصولات زنجیره آهن و فولاد در این مدت می‌توان به آن پی برد.

بیشتر بخوانید:

۱ آذر ۱۴۰۲ l راهبرد صنعت فولاد در مواجه با چالش‌ها چیست؟

۷ آذر ۱۴۰۲ l اکتبر سالجاری میلادی، تولید صنایع فولاد ایران ۷۰۰ هزار تُن افزایش یافت

۱۱ آذر ۱۴۰۲ l فولادسازان در تکاپوی افزایش کیفیت

۱۱ آذر ۱۴۰۲ l کارگاه‌های ریخته‌گری تا اردیبهشت سال آینده از اصفهان خارج می‌شوند

۱۳ آذر ۱۴۰۲ l صادرات فولاد ایران از مرز چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار گذشت

۳۰ آذر ۱۴۰۲ l تخصیص سهمیه جداگانه گاز به نیروگاه‌های راندمان بالای صنایع ضروری است

روایت ایرنا از صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲

دی: برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران / درخواست فولادسازان از معاون اول رییس جمهور که اجرایی شد

یکی از مهمترین خبرهای فولادی در این ماه برگزاری پنجمین دوره جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران بود که از ۱۹ تا ۲۱ دی ماه در برج میلاد تهران و به همت انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و حمایت و مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ایمیدرو، شرکت های بزرگ فولادی و معدنی و سازندگان و شرکت های دانش بنیان مطرح داخلی برگزار شد.

در این جشنواره طرح های ارزشمند و مفیدی در بخش بومی سازی قطعات و تجهیزات از سوی شرکت های داخلی عرضه شد که مورد استقبال فولادسازان قرار گرفت.

در این ماه فولادسازان و معدنکاران فعال در زنجیره فولاد کشور نیز در نامه‌ای خطاب به معاون اول رییس جمهورخواهان لغو بخشنامه عوارض صادراتی برای کلیه محصولات زنجیره تولید معدن و صنایع معدنی و یا اصلاح آن شدند که از سوی معاون اول رییس جمهور این نامه برای بررسی به وزیر صمت ارجاع شد و وزیر نیز بهمن ماه در جمع رسانه‌ها از اصلاح عوارض صادراتی خبر داد.

وزیر صمت در این ماه خط سوم نورد مجتمع فولاد البرز غرب را در ابهر زنجان افتتاح کرد و تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت فولاد هرمزگان و شرکت نفت ستاره خلیج فارس در پنجمین جشنواره ملی فولاد با هدف بررسی ملزومات استفاده از گاز هیدروژن به جای گاز طبیعی منعقد شد که این اتفاق را می‌توان نخستین گام برای تولید فولاد سبز در ایران قلمداد کرد.

دیگر اخبار صنعت فولاد در دی ماه ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

۴ دی ۱۴۰۲ l رُشد نقطه‌به‌نقطه و سالانه تولید فولاد خام ایران همچنان افزایشی است

۷ دی ۱۴۰۲ l پیامدهای تغییر جهت مصرف جهانی بر صنعت فولاد ایران

۲۲ دی ۱۴۰۲ l صنعت فولاد ساختمانی کشور نیازمند تولید ارزش اَفزا و ورود به بازارهای جدید

۲۶ دی ۱۴۰۲ l ایران در مسیر «اقتصاد فولادی»

۲۸ دی ۱۴۰۲ l در ۹ ماه امسال، صادرات فولاد ایران از مرز ۹ میلیون تُن گذشت

روایت ایرنا از صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲

بهمن: جهش صادرات و رشد ۶ درصدی تولید در سال رونق تولید

با برنامه ریزی فولاد سازان، بر اساس اعلام انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام ایران در ژانویه (۱۱ دی تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۲) با افزایش نقطه به نقطه ۳۹.۹ درصدی به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید و جمهوری اسلامی با یک پله صعود، پس از آلمان در رتبه نهم رده‌بندی برترین تولیدکنندگان جهانی فولاد قرار گرفت.

پس از ارتقا رتبه ایران در بین فولاد سازان، مهمترین خبر صنعت فولاد در بهمن ماه افتتاح بزرگ‌ترین مدول تولید آهن اسفنجی کشور موسوم به طرح بزرگ زمزم سه فولاد خوزستان بود به‌ رغم تحریم های ظالمانه در دولت سیزدهم محقق شد و این واحد صنعتی در آستانه افتتاح رسمی قرار گرفت و محصول آن پیش‌فروش شد.

در این ماه، ذوب آهن بیستون با نماد فبیستون بورسی شد و عملیات اجرایی طرح‌های توسعه‌ای شرکت فولاد هرمزگان با حضور وزیر صمت آغاز شد که شامل طرح افزایش بیش از ۲ برابری ظرفیت فولادسازی این واحد زیر مجموعه فولاد مبارکه اصفهان از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن به سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن و تولید نورد گرم به ظرفیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال و همچنین پروژه های واحد سوم گازهای صنعتی به ظرفیت ۱۰ هزار متر معکب بر ساعت بود.

روایت ایرنا از صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲

همچنین در این ماه، مهدی کوهی، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: سه محصول راهبردی تولیدی این شرکت شامل «ریل، تیرآهن بال پهن و آرک» دارای مزیت های بی شمار و پیشران توسعه در بخش های مختلف کشور محسوب هستند و از تولید تیر آهن های جدید در این کارخانه خبر داد.

دیگر اخبار صنعت فولاد در دی ماه ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

۲ بهمن ۱۴۰۲ lفولاد سبز؛ ضرورتی غیر قابل چشم پوشی

۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۸۰۰ مترمکعب آب از طریق بازچرخانی پساب برای ذوب‌آهن اصفهان تامین می‌شود

۶ بهمن ۱۴۰۲ l نقش پُررنگ فولادی‌ها در اقتصاد ایران و اصفهان

۷ بهمن ۱۴۰۲ l تولید سالیانه فولاد خام ایران از مرز ۳۱ میلیون تُن گذشت

۱۵ بهمن ۱۴۰۲ l تا سه سال آینده، ۲۲۵۰ مگاوات انرژی خورشیدی در اصفهان و چهارمحال و بختیاری وارد مدار می‌شود

۱۶ بهمن ۱۴۰۲ l تولیدات راهبردی ذوب آهن، پیشران توسعه در بخش های مختلف کشور هستند + فیلم

روایت ایرنا از صنعت فولاد در سال ۱۴۰۲

اسفند: افزایش محدودیت های گازی / اصلاح عوارض صادراتی محصولات زنجیره فولاد

افزایش محدودیت‌های گازی از اوایل اسفند بدنبال استقرار موج بارش برف و نفوذ سرما و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، باعث محدودیت های بسیار زیاد برای فولاد سازان کشور شد، به طوری که گاز بیشتر کارخانجات آهن اسفنجی برای ۲ هفته نزدیک به قطعی بود.

با وجود تاثیر منفی محدودیت گاز، نهم اسفند، دولت درخواست اصلاح عوارض صادراتی برخی محصولات زنجیره فولاد را پذیرفت و ارقام آن را از ۱ تا ۱۸ واحد درصد کاهش داد و نقطه امیدی برای فعالان صنعت فولاد ایجاد کرد.

در این ماه خبرهایی هم از سرعت گرفتن پروژه احداث کارخانه تولید کنسانتره فولاد خرسان به گوش رسید و این پروژه که در ۹ سال گذشته فقط ۱۹ درصد پیشرفت داشت از خرداد ماه ۱۴۰۱ تا پایان بهمن ماه به پیشرفت ۳۲ درصدی در کل پروژه رسید.

فولاد مبارکه در اسفند ماه با تولید هفت میلیون و ۳۳۵ هزار تُن تختال در سال ۱۴۰۲، رِکورد خود و صنعت فولاد ایران را در تولید این محصول راهبردی شکست و در این ماه فولاد ضد زنگ‌ «آستنیتی» برای اولین بار در کشور و در فولاد مبارکه تولید شد.

آخرین گزارش «انجمن جهانی فولاد» در ماه فوریه ۲۰۲۴ میلادی (۱۲ بهمن تا ۱۰ اسفند ۱۴۰۲) نیز حکایت از آن داشت که تولید جهانی این محصول استراتژیک در این ماه به ۱۴۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید که ۳.۷ درصد نسبت به همین ماه در سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش: بیشترین افزایش تولید مربوط به ۲ کشور ترکیه و ایران است که به ترتیب رشد ۴۶.۶ و ۱۴.۳ درصدی را در دومین ماه سال ۲۰۲۴ تجربه کردند و در رتبه های بعدی برزیل با ۱۳.۱، هند با ۱۱.۴، آلمان با ۴.۴، چین با ۳.۵ و ژاپن با ۱.۱ درصد افزایش تولید قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

۱۳ اسفند۱۴۰۲ l فولاد ضد زنگ‌ «آستنیتی» برای اولین بار در کشور تولید شد

۲۲ اسفند۱۴۰۲ l صعود یک پله‌ای صنعت فولاد ایران با ثبت رشد ۳۹.۹ درصدی

۲۸ اسفند۱۴۰۲ l شفاف‌سازی واردات، نیاز امروز صنعت فولاد

به روایت ایرنا، سال ۱۴۰۲ در مجموع سال خوبی برای صنعت فولاد ایران بود که توانست برای نخستین بار به رتبه های نهم و حتی هفتم فولاد سازان برتر جهان دست یابد ولی تداوم چالش‌های فرابخشی صنعت فولاد در حوزه انرژی باعث شد این صنعت نتواند این رتبه‌ها را در همه ماه های سال حفظ کند.

بجز ناترازی انرژی لغو معافیت مالیاتی صادرات و وضع عوارض صادراتی زنجیره فولاد مشکلاتی را برای این صنعت ایجاد کرد که با تدبیر دولت سیزدهم این موارد در پایان سال اصلاح شد.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان با تولید ۴۵ درصد فولاد کشور، قُطب تولید فولاد ایران است و سال‌هاست که به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد کشور در این عرصه مطرح است و در چند سال اخیر اولین محصول صادراتی استان، چدن، آهن و فولاد بوده است و حتی محصولات تولیدی از آهن و چدن نیز در رتبه سوم بین اقلام صادراتی استان قرار دارند.

جمهوری اسلامی ایران اکنون در بین ۷۱ کشور عضو انجمن جهانی فولاد، رتبه دهمین فولاد ساز را به خود اختصاص داده و پیش بینی شده با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی در سال ۱۴۰۴ به جایگاه هفتمین فولاد ساز جهان برسد.

انجمن جهانی فولاد (worldsteel) یکی از بزرگترین و پویاترین انجمن های صنعتی در جهان است که تمامی کشورهای بزرگ تولید کننده فولاد در آن عضویت دارند. این انجمن نماینده تولید کنندگان فولاد، انجمن های ملی و منطقه ای صنعت فولاد و موسسات تحقیقاتی فولاد است و اعضای آن در حدود ۸۵ درصد از فولاد جهان را تولید می‌کنند.

نظر شما