شناسهٔ خبر: 65924486 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو | لینک خبر

صنعت آب و برق در سالی که گذشت-12

افزایش 5 درصدی ظرفیت نیروگاه ری در سال 1402/ ساخت قطعات راهبردی واحد آسک نیروگاه بومی شد

رضا رحیمی/ دبیر میز برق

مدیرعامل نیروگاه ری با اشاره به افزایش 5 درصدی ظرفیت این نیروگاه در سال 1402گفت: دانش فنی ساخت قطعات راهبردی واحد آسک نیروگاه ری بومی شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)،  حمید بادرستانی درباره اقدامات انجام شده در نیروگاه ری در نیمه اول سال ۱۴۰۲ گفت: نیروگاه ری با اتخاذ تمهیدات و بازدید‌های فنی و پیشگیرانه با تولید حداکثری انرژی و استفاده از تمام ظرفیت خود، پیک تابستان را با موفقیت پشت سر گذاشت.
وی ادامه داد: در نیمه دوم سال و از اواسط مهر‌ماه بعد از پشت سر گذاشتن پیک تابستان، با برنامه‌ریزی برای پیک سال آینده و با هدف کسب آمادگی لازم واحد‌ها برای تأمین بار شبکه سراسری برق کشور و کمک به پایداری تولید، تعمیرات و بازدید‌های دوره‌ای خود را آغاز کرد.  
مدیرعامل نیروگاه ری افزود: از اقدامات مهم و قابل توجه نیروگاه ری، می‌توان به مدار آمدن یکی از واحد‌هایی که سال گذشته دچار حادثه و آسیب جدی شده بود اشاره کرد و به این ترتیب با افزایش ۳۲ مگاواتی تولید برق، ۵ درصد به ظرفیت نیروگاه ری نسبت به سال گذشته اضافه شد. همچنین به کمک چند شرکت دانش بنیان برای اولین بار قطعات دیسک‌های توربین و پوسته توربین گازی واحد آسک نیروگاه ساخت داخل و نصب شد و دانش فنی ساخت این قطعات بومی سازی شد.
حمید بادرستانی اضافه کرد: شش تعمیرات اساسی، چهار بازدید مسیر داغ توربین و یازده بازدید محفظه احتراق، یکی از پرکارترین فصول تعمیرات را برای نیروگاه ری و پرسنل تلاشگر این نیروگاه رقم زد. به طوری که تمام واحد‌های گازی متنوع نیروگاه ری در شش ماه دوم سال ۱۴۰۲ مورد بازدید و تعمیرات دوره‌ای قرار گرفتند.
بادرستانی افزود: تمامی بازدید‌ها و تعمیرات واحد‌های این نیروگاه که بعضاً چندین واحد به طور همزمان در دست تعمیر قرار داشتند، به دست کارشناسان و متخصصین توانمند و جهادگر نیروگاه ری انجام شد.
وی اظهار داشت: بازدید و تعمیرات پیشگیرانه واحد‌های تولید انرژی نیروگاه ری متناسب با ساعت کارکرد هر واحد پس از پایان پیک تابستان با هدف کسب آمادگی لازم واحد‌ها برای تأمین بار شبکه سراسری برق کشور و کمک به پایداری و استمرار تولید برق در پیک سال بعد توسط متخصصان این نیروگاه صورت می‌پذیرد.
بادرستانی حفظ و تقویت سطح آمادگی واحد‌های تولیدی این نیروگاه را برای تابستان آینده یکی از مهمترین برنامه‌های نیروگاه عنوان کرد.
این گزارش حاکی است از آنجایی که عمر اکثر تجهیزات بالا بوده و بازدهی تولید واحد‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، با انجام به موقع تعمیرات پیش بینی شده و پیشگیرانه به میزان قابل توجهی افزایش طول عمر تجهیزات، کاهش معایب سیستم، کاهش حوادث غیر مترقبه و در نهایت تولیدی پایدار و حداکثری را شاهد خواهیم بود.

نظر شما