شناسهٔ خبر: 65905034 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محورهای خطبه‌های نماز جمعه شهرستان های بوشهر؛

از لزوم حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تا رسیدگی به اشتغال جوانان

بوشهر- ایرنا- حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، رسیدگی به اشتغال جوانان، تسریع در ره اندازی فرودگاه جم، حفظ جنلگ گلوبردکان، همراهی دستگاه های دولتی برای اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر و رفع مشکلات درمانی عالیشهر و مسکن شهرستان دشتی عمده مسائلی بود که امام جمعه شهرستان های استان به آن پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام حسن مصلح در خطبه‌های امروز نماز جمعه برازجان اظهار کرد: زمینه امر به معروف و نهی از منکر لسانی که وظیفه‌ای همگانی است فراهم شود چرا که انجام این فریضه دارای مجوز شرعی و قانونی است و نیازی به مجوز خاص ندارد.

وی همچنین به موضوع عفاف و حجاب اشاره و بیان کرد: طبق قوانین نظام اسلامی، رعایت حجاب یک امر شرعی و الزامی است و عموم مردم متدین نیز به آن ملتزم و پای بند هستند.

امام جمعه برازجان تصریح کرد: در قوانین و مقررات، وظایفی برای نهادها، دستگاه‌ها و عموم مردم برای ایجاد امنیت اخلاقی جامعه و نیز مواجهه با هنجارشکنی‌ها و عدم رعایت حجاب مشخص شده است.

وی عنوان کرد: رعایت حجاب در ادارات و اماکن عمومی همچون مراکز آموزشی فرهنگی هنری ورزشی و درمانی و مطب‌های پزشکان ضروری است و مسؤولان دستگاه‌ها مکلفند تدابیر لازم را برای رعایت حجاب در این اماکن پیگیری کرده و دستگاه قضائی و نیروی انتظامی مطابق قانون باید از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت کنند..

امام جمعه برازجان تصریح کرد: تساهل و تسامح مدیران و متولیان در این امر مهم پذیرفته نیست و چه بسا به عنوان ترک فعل پیگرد قانونی و قضائی داشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: با گذشت ۱۸۰ روز از طوفان الاقصی مقاومت از محور مقاومت تبدیل به «شبکه مقاومت» شده است.

امام جمعه برازجان افزود: حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، حشدالشعبی عراق، جمهوری اسلامی و دولت سوریه بر اساس یک تقسیم کار شبکه‌ای با هوشمندی و صبر راهبردی حرکت می‌کنند.

مصلح تصریح کرد: ائتلاف‌ها و کمپین‌های حامی صهیونیسم درهم شکسته و هیچکس حتی آمریکا علاقه‌ای به کمک به رژیم جعلی را ندارد.

وی افزود: این وضعیت در شرایطی رقم خورده که شبکه مقاومت بخش اعظم توان خود را رو نکرده است.

جنگل «گلوبردگان» حفظ شود

امام جمعه جم گفت: جنگل گلوبردگان در معرض آسیب جدی است و باید برنامه منسجم برای حفظ آن طراحی شود.

حجت‌الاسلام محمد محمدی در خطبه‌های نماز جمعه جم به جنگ رسانه‌ای و فرهنگی دشمن اشاره کرد و گفت: قدم اول برای حضور در میدان جنگ رسانه‌ای، شناخت میدان نبرد، آرایش جنگی دشمن و تکنیک‌های آن است. در جنگ رسانه‌ای بدون شناسایی دشمن و نقاط قوت و ضعف و امکانات و شگردهای او نمی‌توان موفق بود.

امام جمعه جم بیان کرد: از مهمترین اهداف دشمن در جنگ رسانه‌ای می‌توان به ارائه تصویری مخدوش و منفور از خودمان، تلقین ناامیدی و یأس، سرگرم‌سازی به مشکلات داخلی و غفلت از میدان اصلی مبارزه، تحریف و لکه‌دارکردن چهره‌های انقلابی و انحصار رسانه‌ای اشاره کرد.

وی با اشاره به الزامات جهش تولید با مشارکت مردم تصریح کرد: تکلیف دولت در این زمینه تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی، توجه به بنگاه‌های تولیدی در قالب تعاونی، حمایت از کارآفرینان، ورود جریان پول به بخش تولید با پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد است.

امام جمعه جم با تاکید بر لزوم اعتماد و اعتقاد به توانمندی‌های داخلی خواستار توجه ویژه به بازار سرمایه و اصلاح ساختار بورس، توجه ویژه به اقتصاد دانش‌بنیان، اصلاح سیاست‌های ارزی و روند خصوصی‌سازی، رفع انحصار در اقتصاد و پیشگیری از ویژه‌خواری‌های اقتصادی و اطلاعاتی شد.

محمدی با اشاره به ۱۵ فروردین روز ذخایر ژنتیکی و زیستی تصریح کرد: لازم است به ذخایر ژنتیکی به منظور حفاظت و بهره‌برداری پایدار از تنوع زیستی توجه لازم صورت گیرد. علاوه بر حفظ جنگل‌ها، شناسایی منابعی که انقراض آن‌ها را تهدید می‌کند، از حساسیت بیشتری برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: نمونه آن در شهرستان حفاظت از جنگل گلو بردگان ریز است که متأسفانه در معرض آسیب جدی است و باید برنامه بسیار منسجم و حسابی با بهره گیری از ظرفیت مردم طراحی و تدبیر شود.

محمدی با اشاره به موضوع فرودگاه جم گفت: موانع راه اندازی برطرف شده است و با پیگیری‌های که از سوی همه مسؤولان در تعقیب خطبه‌ها و جلسات صورت گرفت مدیر عامل گاز کشور هم اعلام آمادگی راه اندازی فرودگاه کرد.

وی خواستار تسریع در راه اندازی فرودگاه شد و تاکید کرد: تاکیدمان واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی است تا باری هم بر دولت و پالایشگاه نباشد و بخش خصوصی هم دائماً دنبال توسعه و افزایش بهره وری باشد.

امام جمعه جم خواستار رسیدگی به وضعیت اشتغال جوانان این شهرستان شد و گفت: بحث اشتغال جوانان به سختی و گاهی به غیر قابل حل تبدیل می‌شود و انتظار داریم با شفافیت این مهم روشن شود.

وی تاکید کرد: هم مجموعه‌های نفت و گاز شهرستان و هم مناطق مجاور که شهرستان میزبان و پشتیبان آن هستند با متولیان اشتغال شهرستان همکاری کنند و ارتباط و تعامل داشته باشند. البته بعضی از مدیران نفت و گاز در منطقه ویژه و صنایع پتروشیمی خوب عمل می‌کنند انتظار نگاه جهادی و عادلانه است.

محمدی بیان کرد: راه جم - پالایشگاه موانع و معارضین داشت که حل شد و اکنون نوبت پالایشگاه است که به سرعت کار و ادامه مسیر را شروع کند و تمام کند.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته قریب به ۱۰۰ نفر از مردم و جوانان در پیچ‌ها و راه غیر استاندارد از دنیا رفته اند و این ضایعه و فاجعه سختی است و اینقدر این راه مهم و حساسی است.

همه دستگاه‌های برای تحقق امر به معروف و نهی از منکر پای کار باشند

امام جمعه عسلویه گفت: همه دستگاه‌های برای تحقق امر به معروف و نهی از منکر پای کار باشند.

حجت‌الاسلام سید علی هاشمی‌نژاد در خطبه‌های نماز جمعه عسلویه به فرازهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: در مورد تضعیف روحیه انقلابی خداوند نخواهد گذشت از کسانی که با قلم و بیان روحیه انقلابی مردم را تضعیف می‌کنند، اینها جیره خوار دشمن هستند.

وی تاکید کرد: کسانی که دارای قلم و تریبون و رسانه هستند نباید ساکت باشند و باید جهاد تبیین کنند؛ این فتوای سیاسی است و اگر کسی خلاف آن عمل کند گناهکار می‌شود.

هاشمی نژاد با تاکید بر لزوم شناخت تحرکات دشمنان، بیان کرد: دشمن هر روز با ترفند جدیدی وارد می‌شود و برای جدا کردن مردم از ولی امر دقیق و حساب شده آمده و با چراغ روشن می‌آیند و مستقیم و غیر مستقیم رهبری را می‌زنند.

امام جمعه عسلویه گفت: موضوع غزه بسیار دردناک است و مردم قدرتمند جهان اسلام باید غیرتمندانه به صحنه بیایند. کشورهای اسلامی نمی‌خواهد سفارت خانه‌های رژیم صهیونیستی را تعطیل کنند، به این رژیم کمک نکنند.

وی به مسئله امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و افزود: امر به معروف و نهی از منکر نیاز به ستاد و سازمان ندارد؛ مسلمان باید امر به معروف و نهی از منکر کند. چندین دستگاه باید کنار نیروی انتظامی باشند و در این زمینه همکاری کنند.

مسؤولان پاسخگوی کمبودهای حوزه سلامت در «عالی‌شهر» باشند

امام جمعه عالی‌شهر گفت: مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر پاسخگوی کمبودهای حوزه سلامت در شهر جدید عالی‌شهر باشند.

حجت الاسلام محمد حمیدی نژاد در خطبه‌های نماز جمعه عالی‌شهر با اشاره به مشکلات شهر جدید عالی‌شهر تاکید کرد: این شهر با داشتن جمعیت حدود ۳۵ هزار نفر که حدود ۳۰ هزار نفر هم از روستاهای همجوار از مراجعین به این شهر هستند تنها یک اورژانس ۱۱۵ دارد که متأسفانه باعث شده در مواقع اضطراری عزیزانی به خاطر نبود امکانات اورژانس و آمبولانس جان خود را از دست بدهند.

وی اظهار کرد: اخیراً هم یک جوان به همین علت فوت کرد،مسؤولان علوم پزشکی استان باید پاسخگو باشند که چرا این جمعیت انبوه را فقط با یک آمبولانس خدمات می‌دهند.

حمیدی‌نژاد تصریح کرد: چرا مرکز شبانه روزی عالی‌شهر امکانات ضروری برای موارد اضطراری ندارد که جان عزیزان ما حفظ شود مردم به شدت از این وضعیت ناراحتند و مسؤولان باید پاسخگو باشند.

مشکلات طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان دشتی همچنان پابرجا است

امام جمعه شهرستان خورموج گفت: مشکلات طرح نهضت ملی مسکن در دشتی همچنان پابرجا است و مسؤولان باید برای حل آن تلاش بیشتری کنند.

حجت‌الاسلام علی زاهددوست در خطبه‌های نماز جمعه خورموج اظهار کرد: اگر در جامعه‌ای یک آقا زاده صاحب شغل و درآمد خوب از بیت المال باشد اما یک روستا زاده در نان شب خود بماند یا اگر دلال بازی و پارتی بازی در ادارات وجود داشته باشد و ریشه آن هنوز خشکانده نشده باشد تا مردم راحت بشوند با عدالت سازگار نیست.

امام جمعه خورموج با بیان اینکه مشکلات طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان دشتی همچنان پابرجاست تاکید کرد: کاهش قیمت واحدها و تعیین قیمت نهایی از مطالبات اصلی مردم است، با مراجعه‌های مکرر متقاضیانی مواجه هستم که ثبت نام کرده اند و با افزایش چند برابری قیمت‌ها مواجه شده‌اند و امروز قادر به پرداخت این مبالغ سنگین نیستند.

وی عنوان کرد: باید به مردم مهلت داد و مدارا کرد و به مردم احضاریه دادگاه فرستادن و مردم تنگدست را در فشار و مضیقه گذاشتن درست نیست و این وضعیت مورد رضایت رئیس جمهور مکتبی نیست.

زاهددوست گفت: اکثر متقاضیان واحدهای طرح ملی مسکن در این شهرستان به دلیل شرایط اقتصادی قادر به پرداخت هزینه‌های گزاف نیستند، باید مسئولان به فکر چاره‌اندیشی و با پرداخت تسهیلات کم بهره مشکل مردم را حل کنند.

وی تصریح کرد: از استاندار بوشهر تقاضا می‌کنم این مسئله را به صورت کشوری و از طریق هیات دولت پیگیری کنند.

فرصت شب‌های قدر به خوبی استفاده شود

امام جمعه اهرم با اشاره به برکات و فضیلت‌های شب قدر، گفت: فرصت شب‌های قدر به خوبی استفاده شود.

حجت الاسلام پهلوزاده در خطبه‌های نماز جمعه اهرم گفت: در دنیای به اصطلاح متمدن امروز هم آنچه که در غزه می‌گذرد چیزی نیست مگر اینکه قوم یهود و قوم صهیونیست و این اشغالگران با مؤمنان مخالف هستند و با هر کسی که ایمان به خدا دارد مخالف هستند و از سر راهشان بر می‌دارند.

وی بیان کرد: دشمن ترین مردم نسبت به مسلمانان، یهود و مشرکان هستند، قرآن کریم دلیل این دشمنی یهود و مشرکان با مؤمنین را به صراحت بیان کرده و می‌فرماید: یهود به خاطر اینکه بر حیات و زندگی مادی دنیا حریص‌تر از همه انسان‌ها است آرزو دارد هزار سال عمر بکند.

امام جمعه اهرم ادامه داد: تفاوت در بندگی در این است اگر کسی بنده شیطان شد حاضر است میلیون‌ها انسان را از دم تیغ بگذراند اما اگر کسی بنده خدا شد مثل امیرالمومنین می‌فرماید به خدا سوگند اگر همه هفت اقلیم عالم را و هرچه در زیر آسمان است به من بدهند تا نافرمانی خدا کنم آن قدر که پوست جویی را از مورچه‌ای بگیرم نمی‌پذیرم.

وی اضافه کرد: این سبک حکومت داری و مردم داری امیرالمومنین برای امروز ما درس بزرگی است، امیرالمومنین حاضر نیست از دستور خدا و بندگی خدا و قانون خدا کوتاه بیاید.

پهلو زاده تصریح کرد: مولا امیرالمومنین تمام عمر در جهاد برای ایجاد جامعه‌ای بود که مردم بنده خدا باشند نه بنده هوای نفس و کدخدا.

وی یاد آور شد: شب‌های قدر ممکن است در طول عمر ما فرصت‌های اندکی برای ما پیش آمده باشد که بتوانیم از رحمت الهی بهره مند شویم. فرصت شب‌های قدر بی بدیل و بی بازگشت است.

امام جمعه اهرم ادامه داد: خداوند همه امور شب‌های قدر را به امر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار داده است. در زیارت جامعه می‌خوانیم اول و اصل و فرع و معدن و منتهای خیر خود حضرات ائمه معصومین هستند.

وی اضافه کرد: در این شب‌های قدر که برتر از هزار ماه است بنشینیم و تفکر کنیم که در باقیمانده عمر در طریق بندگی خداوند سپری کنیم.

وضعیت فعلی بازار گناوه زیبنده نیست

امام جمعه گناوه گفت: روزه داران و متدینین از برخی اعمال و کارها در سطح بازار ناراضی هستند و مسؤولان با متخلفان برخورد کنند تا اینگونه مشکلات در بازار مسلمانان وجود نداشته باشد.

حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه گناوه با اشاره به حضور مسافران و برخی از آسیب‌ها و مشکلات در سطح شهر به خصوص در بازار بیان کرد: زحمات و تلاش‌های همه مسؤولان، نیروها و دستگاه‌های مختلف در ایام نوروز قابل تقدیر است اما وضعیت موجود و عرضه برخی از اقلام در سطح بازار برازنده بازار مسلمانان نیست و باید برخورد شود.

وی گفت: مردم و متدینین از وضعیت موجود گلایه مند هستند و توقع دارند و نباید به عده‌ای که به دنبال نفع خود هستند اجازه داده شود تا این اقلام را عرضه یا باعث بی نظمی شوند.

رکنی حسینی ادامه داد: کسانی که توقع آشکار و علنی می‌کنند باید برخورد شود و مردم باید این برخوردها را ببینند.

امام جمعه گناوه بیان کرد: ما مخالف درآمدزایی برای مردم نیستیم اما همه مسلمانان، روزه داران و مؤمنان از این اعمال و کارها بخصوص در سطح بازار ناراضی هستند و همه باید کمک کنند تا اینگونه مشکلات در بازار مسلمانان وجود نداشته باشد.

وی بیان کرد: قدم اول برای حضور در میدان جنگ رسانه شناخت میدان نبرد است و کسی که وارد این میدان می‌شود اگر این میدان را نشناسد و اطلاعاتی پیرامون آن نداشته باشد پیروز نخواهد شد.

امام جمعه گناوه بیان کرد: در جنگ رسانه‌ای بدون شناخت دشمن و نقاط قوت و ضعف دشمن و امکانات و ش گردهای آن نمی‌توان به موفقیت و پیروزی رسید.

حجت الاسلام رکنی حسینی با اشاره به تصویب آتش بس غزه یادآور شد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که هیچ چشم اندازی برای پیروزی رژیم صهیونیستی نیست و ادامه جنگ هم دستاوردی برای آنها ندارد و قطعاً این قطعنامه به نفع مردم و مقاومت خواهد بود.

وی ادامه داد: امروز بیش از چهار دهه از عمر انقلاب شکوهمند اسلامی می‌گذرد و این انقلاب حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را از میان برداشت و این روز ماندگارترین روز در تاریخ انقلاب اسلامی است.

نظر شما