شناسهٔ خبر: 65900803 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۸ پروژه آب و فاضلاب نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی اجرا شد

بیرجند - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: ۲۸ پروژه آب و فاضلاب در سایت‌های نهضت ملی مسکن استان با اعتبار ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا است.

صاحب‌خبر -

مهدی دوستی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کمک به تامین منابع مالی مورد نیاز تکمیل زیرساخت‌های نهضت ملی مسکن و احداث مخازن ذخیره آب در مناطقی که با کمبود حجم مخازن مواجه هستند از اولویت‌های این مجموعه در سال جاری است.

وی عنوان کرد: این ۲۸ پروژه با حجم ۳۸۰ کیلومتر شبکه توزیع در دست اجراست که از این میزان تاکنون ۹۰ کیلومتر اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی به مهمترین چالش‌های حوزه آب استان اشاره کرد و گفت: محدودیت منابع کمی و کیفی آب با توجه به اقلیم منطقه که در مناطق خشک و نیمه خشک کشور واقع هستیم و نبود ردیف اعتباری در راستای پهنه‌بندی و اصلاح شبکه توزیع آب شهرها و روستاها از جمله این چالش‌ها است.

وی با بیان اینکه در استان با عمر بالای تاسیسات آبی مواجه هستیم و به عنوان مثال عمر شبکه توزیع آب بیرجند بیش از یک قرن است افزود: در زمان حاضر با چالش انشعابات فرسوده مواجه هستیم که نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه برای جبران این عقب ماندگی‌هاست.

دوستی عنوان کرد: مخازن ۱۰ هزار متر مکعبی بیرجند، ۲ هزار متر مکعبی قاین، ۲ هزار متر مکعبی دیهوک، پنج هزار متر مکعبی فردوس و هزار متر مکعبی در شهرهای خوسف، گزیک، اسدیه، آبیز، ماژان، ارسک و درح از جمله مخازن در دست اجرای شرکت آب و فاضلاب است.

وی گفت: احداث ۲۶ هزار متر مکعب مخزن در شهرهایی که با کمبود سرانه ذخیره مخزن مواجه هستند با اعتبار چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از جمله نیازهای اعتباری شرکت آبفای استان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی هدررفت آب را یکی از چالش‌های اساسی این مجموعه ذکر کرد و افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده اصلاح خط انتقال در شهرها و روستاها در قالب ۲ اولویت اجرایی دنبال می‌شود.

وی اصلاح خط انتقال فرسوده به طول ۲۰۰ کیلومتر با اعتبار هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال، اصلاح شبکه توزیع فرسوده به طول ۳۸۰ کیلومتر با اعتبار ۲ هزار و ۲۴۵ میلیارد ریال، نشت یابی و رفع نشت انشعابات فرسوده و دارای نشت ۸۶ هزار رشته انشعاب با اعتبار مورد نیاز پنج هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال، انجام مطالعات آب بدون درآمد با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال و مدیریت فشار نصب و هوشمندسازی شیر فشار شکن را در اولویت برای کاهش هدر رفت آب اعلام کرد.

دوستی به نتایج اجرای این پروژه‌ها در کاهش هدر رفت آب اشاره کرد و گفت: در صورت تامین اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال برای پروژه‌ها بیش از ۱۲ میلیون متر مکعب در سال از هدر رفت آب جلوگیری و پیش‌بینی می‌شود ۱۲ درصد هدر رفت واقعی شرکت کاهش یابد که این عدد معادل ۳۸۰ لیتر در ثانیه آب یا بیان دیگر حفر و تجهیز بیش از ۱۵ حلقه به همراه خطوط انتقال است.

وی درباره سایر اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت تنش آبی شهرها و روستاهای خراسان جنوبی اظهار کرد: حفر و تجهیز ۲۰ حلقه چاه در سال ۱۴۰۱ با دبی ۴۹۰ لیتر بر ثانیه، حفر و تجهیز ۱۳ حلقه چاه در سال گذشته با دبی ۲۹۰ لیتر بر ثانیه به منظور گذر از پیک مصرف تابستان و روزهای پایانی سال انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: حفر و تجهیز هفت حلقه چاه دیگر با پیش بینی آب دهی ۱۸۰ لیتر بر ثانیه نیز در دستور کار این مجموعه قرار دارد.

نظر شما